پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : 65408
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

نیازمند 90 هزار مسجد فعال در کشور در سال 1414 هستیم/ 50 هزار طلبه در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه گفت: تا سال 1414 هر هزار نفر در کشور و هر روستای بالای 500 نفر باید یک مسجد تراز داشته باشند تا در آن سال شاهد 90 هزار مسجد فعال در کشور باشیم.
نیازمند 90 هزار مسجد فعال در کشور در سال 1414 هستیم/ 50 هزار طلبه در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند
نیازمند 90 هزار مسجد فعال در کشور در سال 1414 هستیم/ 50 هزار طلبه در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در جلسه ستاد اقامه نماز استان قم در سالن جلسات جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ویژگی‌های نماز اظهار کرد: نماز یک فریضه است، اما نماز تراز و الگو یک منظومه فکری و اخلاقی برای بشریت است، در پرتوی نماز، بسیاری از مشکلات روحی بشر حل می‌شود و زمینه اوج گیری انسان به لذت‌های فوق بشری فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: ستاد اقامه نماز و همه خادمین نماز هم باید در دریای نماز شناور شوند و هم برای رشد و توسعه نماز در جامعه تلاش کنند، مهم ترین پایگاه نماز در جامعه، مسجد است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در طراحی‌های کلان در حوزه، بحث طرح آمایش داریم که 240 کار ویژه در این طرح طراحی شده است و در میان کار ویژه‌ها یکی از مهم ترین آن مسجد است، تا سال 1414 باید هر هزار نفر در کشور و هر روستای بالای 500 نفر یک مسجد تراز داشته باشند تا در آن سال شاهد 90 هزار مسجد فعال در کشور باشیم.

آیت‌الله اعرافی، مردم را رکن اصلی اقامه نماز دانست و تصریح کرد: باید مجموعه اداری تسهیل گر و زمینه ساز برای اقامه نماز باشد و بار اصلی برنامه‌ها در این خصوص بر عهده مردم است، نباید دستگاه‌های دولتی در این خصوص جایگزین مردم شوند، نباید در این خصوص افراط و تفریط صورت بگیرد.

وی ادامه داد: زمانی که یک شهرک ایجاد می‌شود، باید پیش بینی ایجاد برای مساجد و کتابخانه‌ها و بقیه نیازهای فرهنگی صورت بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: استان قم باید الگو در زمینه اقامه نماز باشد، در این استان نهادهایی وجود دارد که فعالیت فرامرز و فرااستانی دارند، 50 هزار طلبه از 130 کشور در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند، آن‌ها در 130 رشته و در مقاطع تحصیلی در حال تحصیل هستند، جامعه المصطفی 50 هزارنفر فارغ التجصیل از کشورهای مختلف دارد.

آیت‌الله اعرافی، استان قم را میزبان طلاب از استان‌های مختلف کشور دانست و تصریح کرد: شهر قم متفاوت از شهرهای کشور است و این شهر همچون قلب تپنده برای پمپاژ معرفت به نقاط دیگر است، وظایف مدیران ستاد اقامه نماز استان قم سنگین است.

وی ادامه داد: باید استان قم در زمینه سرانه مساجد و حضور مردم در نمازهای جماعت در مساجد رتبه نخست را در کشور داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: حدود 200 دوره برای دوره‌های مهارتی برای طلاب در حوزه‌های علمیه تعریف شده است و در این زمینه شاهد یک تحول خواهیم بود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به لزوم سند برای اقامه نماز در استان قم اظهار کرد: باید یک برنامه پنج ساله در این زمینه در استان تدوین شود، جامعه المصطفی آمادگی دارد که برای تدوین این سند کمک کند تا مشخص شود که دستگاه‌های مختلف و مردم در این خصوص چه وظایفی داشته باشند و وضعیت اقامه نماز در استان قم به چه وضعیتی در پنج سال آینده برسد.

وی ادامه داد: امکان تدوین سند پنج ساله اقامه نماز استان قم تا پایان سال وجود دارد، برای این سند نیازمند تدوین اطلس نماز و آسیب‌شناسی‌ها در این خصوص هستیم، همچنین باید سرانه حضور مردم در مساجد مشخص شود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در درون حوزه باید یک شورا برای تدوین بحث‌های معرفتی در خصوص نماز ایجاد شود، نیازمند اجرای کارهای عملیاتی در ستاد اقامه نماز استان با همکاری  دستگاه‌های مختلف استان هستیم، باید یک برنامه کوتاه مدت در این خصوص تدوین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمیته امداد استان قم یک نگاه نرم افزار خوبی به برنامه‌های فرهنگی دارد، همچنین آموزش و پرورش دارای نقش مهمی در این خصوص است.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcc40qe.2bqpx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما