پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : 65417
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله اعرافی: قم به قلب تپنده فکر و فرهنگ معرفتی اسلام ناب تبدیل شده است

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: قم در عصر کنونی به قلب تپنده فکر و فرهنگ معرفتی اسلام ناب تبدیل شده و از نگاه الگو بخشی و فرهنگ‌سازی در سراسر جهان برخوردار است.
قم به قلب تپنده فکر و فرهنگ معرفتی اسلام ناب تبدیل شده است
قم به قلب تپنده فکر و فرهنگ معرفتی اسلام ناب تبدیل شده است
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، در جلسه شورای اقامه نماز استان قم که در جامعه المصطفی برگزار شد، با بیان این که همواره باید قدردان فعالان عرصه تعالی و احیای امر نماز در جامعه باشیم، خاطرنشان کرد: باید سپاسگزار فعالیت تمام خادمان امر نماز در سراسر کشور بوده، قدردان مردم و خیرین باشیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که سخن از نماز به میان می‌آوریم باید به عنوان عبودیّت خدا و مدرسه‌ای که با سایر شئون و ابعاد ذاتی ما گره خورده است، تکثیر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که نماز تراز، الگو، مکتب، مدرسه، منظومه‌ای فکری، اخلاقی و رفتاری برای بشریت است، اظهار داشت: در پرتو نماز بسیاری از مصائب و مشکلات روحی و اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی بشر حل خواهد شد و زمینه رشد و تعالی بشر فراهم می‌شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که نماز بر تمام ساحت‌های بشری سایه افکنده است، اظهار داشت: فعالان اقامه نماز باید در خود قائم به نماز بوده، مجاهدان نهادینه سازی این فریضه الهی در جامعه باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، امام جماعت، هیئت امنا، نمازگزاران، زیرساخت‌های سخت افزاری، برنامه‌های مسجد، منابع پایدار و تبلیغات فرهنگی را از مهمترین عنصرهای شکل‌گیری پایگاه عبادت و بندگی خداوند متعال دانست و اظهار داشت: برای ترویج نماز باید تمام محورهای تأثیرگزار با شاخص‌های آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که در طرح آمایش طرح‌های کلان حوزه، کارگروه‌های متعددی از جمله مسجد راه‌اندازی شده است، گفت: بر اساس طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده، نیاز است تا سال ۱۴۱۴ به ۹۰ هزار مسجد تراز و شاخص در سراسر کشور دست یابیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که قم باید ضمن پیشگامی در اجرای طرح‌های آمایشی حوزه نماز، به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: به عنوان ستاد و دستگاه‌های اداری و سازمانی و نهادی و مردم که ارکان اصلی اقامه نماز هستند، باید تعادل مناسبی برقرار شده، نقش‌های مشخص شده، مجموعه نهادی شورای اقامه نماز، صرفاً نقش زمینه‌ساز و ریل‌گذاری برای فعال سازی ظرفیت‌ها را بر عهده دارد.

وی با بیان این که مراکز دولتی باید در کنار مردم نقش آفرین در حوزه‌های فرهنگی به ویژه مقوله اقامه نماز قرار گیرند، خاطرنشان کرد: باید با زمینه‌سازی‌ها و انجام نقش‌های ترسیم شده، از دل مردم و جامعه، عشق و شوق پر کردن مسجد بجوشد.

امام جمعه قم با اشاره به این که قم محور تحقیق و پژوهش و تولید فکری و معرفتی و تبلیغی نماز و فرهنگ باشد، تصریح کرد: نهادهایی که در قم حضور دارند، از ظرفیت‌های فرا استانی و فرا ملی برخوردار هستند.

وی با تأکید بر این که بالغ بر ۵۰ هزار نفر از ۱۳۰ کشور در المصطفی در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: قم در عصر کنونی به قلب تپنده فکر و فرهنگ معرفتی اسلام ناب تبدیل شده و از نگاه الگو بخشی و فرهنگ‌سازی در سراسر جهان برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه گستره تأثیرگذاری فعالیت مراکز استان قم را جهانی دانست و یادآور شد: شهر مقدس قم، ضمن تأکید بر تحقیق و پژوهش برای حوزه‌های مختلف اجتماعی، دوره‌های مختلف مهارت افزایی را ناظر به نیازهای اجتماعی برگزار می‌کند. قم باید فرهنگ‌ساز و پیشتاز در عرصه‌های مختلف زیست بشری باشد.

وی طراحی سند راهبردی و برنامه‌های متعدد پنج ساله را نیازهای استان برشمرد و اذعان داشت: تمام ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی در اختیار استانداری قم برای تدوین سند راهبردی و برنامه پنج ساله استان قرار می‌گیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، توجه به برش‌های موضوعی و نهادی را از لوازم سند راهبردی استانی برشمرد و خاطرنشان کرد: نیاز است تا اطلس اجتماعی تدوین و ضمن رصد آسیب‌های موجود، نقش و جایگاه مردم و نهادهای مردمی به دقت دیده شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccm0qe.2bqps8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما