شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : 65471
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس شورای حل اختلاف استان قم خبر داد؛

کاهش ۵۰ درصدی ورود پرونده‌های کیفری به شورای حل اختلاف در قم

قم نيوز : رئیس شورای حل اختلاف استان قم گفت: سال گذشته ورودی پرونده‌ها این شورا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ پرونده در روز بود که این آمار با کاهش ۵۰ درصدی به ۱۲۵ پرونده در روز رسیده است.
کاهش ۵۰ درصدی ورود پرونده‌های کیفری به شورای حل اختلاف در قم
کاهش ۵۰ درصدی ورود پرونده‌های کیفری به شورای حل اختلاف در قم
به گزارش قم نیوز حمید اسماعیلی در نشست خبری که ظهر شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه که در دادگستری کل استان قم برگزار شد، اظهار کرد: قوه قضاییه دستگاهی است که وظایف سنگینی بر عهده دارد و تمام مسئولین قوه قضائیه نسبت به انجام رسالتی که برعهده دارند به صورت جدی اهتمام دارند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید مسئولین قضائی را از خود بدانند، تصریح کرد: مجموعه قوه قضائیه خود را خادمان ملت ایران می‌دانند و در تلاش هستند از آنان در برابر ظلم حمایت کنند و به اجرای عدالت بپردازند.

رئیس شورای حل اختلاف استان قم، مسئله امنیت روانی را بسیار جدی‌تر از امنیت فیزیکی دانست و بیان کرد: قوه قضائیه به امنیت روانی جامعه بسیار اهمیت می‌دهد و در این زمینه به پیشگیری از جرم توجه جدی دارد.

اسماعیلی ادامه داد: محققان بر این باورند در هر زمینه‌ای که پیشگیری صورت گرفت با کاهش جرائم و ناهنجاری مواجه بودیم، زیرا همیشه زندان راه حل مناسبی برای مسائل و ناهنجاری‌ها نیست و می‌تواند خود عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه باشد.

کاهش آمار زندانیان در دستور کار قوه قضائیه قرارگرفته است

وی با بیان اینکه کاهش آمار زندانیان در دستور کار قوه قضائیه قرارگرفته است، گفت: و تلاش می‌کنیم با مجازات‌های جایگزین از حبس افراد بزهکار جلوگیری و آنان را به شیوه‌های بهینه اصلاح کنیم و همچنین از بزهکاری‌های دیگر و مشکلاتی که بر اثر زندانی شدن افراد گریبانگیر خود و خانواده آنان در جامعه می‌شود جلوگیری کنیم. در راستای حمایت از زندانیان و خانواده آنها ستاد دیه فعال است.

رئیس شورای حل اختلاف استان قم بیان کرد: طلاق یکی از مسائلی است که با وجود حلال بودن ولی از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود و خانواده‌ای که متلاشی می‌شود ناهنجاری‌های بسیاری را در جامعه به دنبال دارد در این راستا به دنبال شناسایی ناهنجاری‌هایی که خانواده‌ها را تهدید و موجب آن طلاق رخ می‌دهد هستیم تا راهی برای برطرف کردن این گونه مسائل داشته باشیم.

اسماعیلی اضافه کرد: شورای حل اختلاف از افرادی صاحب نفوذ برای رسیدگی به اختلافات استفاده می‌کند که بتوانند با جلوگیری از ورود برخی دعاوی و هدایت آنها به صلح در جامعه تأثیرگذار باشند. آثار اقدامات شورای حل در سال‌های بعد در جامعه نمود پیدا می‌کند که در این راستا شورای حل اختلاف توانسته است ۷۹ درصد از پرونده‌های کیفری را به مصالحه ختم کنیم.

وی بر ضرورت تقویت شورای حل اختلاف تأکید و تصریح کرد: در این راستا جلسات آموزشی برای تمام کادر قضایی و اداری دادگستری در نظر گرفته شده که به صورت آموزش ضمن خدمت همه آموخته‌ها و دانسته‌های خود را به روز می‌کنند. آشنا کردن قضات و کادر قضایی با آرای وحدت رویه، آرای مشورتی حقوقی قوه قضائیه در دستور کار دادگستری کل استان قم قرار دارد.

فعالیت ۶۰۰ نفر در شورای حل اختلاف قم

رئیس شورای حل اختلاف استان قم ادامه داد: ورودی پرونده‌های شعب حل اختلاف در سال گذشته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ پرونده در روز بود که این رقم با مدیریت صورت گرفته امسال به ۱۲۵ پرونده در روز کاهش یافته است.

وی با اشاره به شمار اعضای شورای حل اختلاف در قم گفت: ۶۰۰ نفر در شورای حل اختلاف مشغول خدمت هستند که از این شمار ۱۳۸ نفر روحانی هستند.

پرونده کودک آزاری در قم گزارش نشده است

اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در ارتباط با گستردگی ازدواج سفید در یکی از مناطق قم گفت: وجود این مسئله را در قم تکذیب می‌کنیم و پخش این گونه شایعات کار دشمنان نظام و انقلاب است که به دنبال ناکامی‌های پی در پی سیاسی به دنبال بدنام کردن ریشه انقلاب در قم هستند.

رئیس شورای حل اختلاف قم همچنین در ارتباط با پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به مسئله کودک آزاری که هر از گاهی از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد، چه آماری در این زمینه به قم ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: در بحث کودک آزاری در قم پرونده‌ای نداریم و گاهی شکایت‌هایی در این زمینه طرح و پرونده‌هایی مطرح می‌شود که در نهایت متوجه می‌شویم این پرونده مسئله‌ای فارغ از کودک آزاری است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccs0qe.2bqpm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما