دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 65538
منبع : خبرگزاری فارس
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت استان قم:

بيماري تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان قم گزارش نشده است

قم نيوز : مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت استان قم گفت: موردي از بیماری تب خونریزی‌دهنده کنگو در استان قم گزارش نشده است.
بيماري تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان قم گزارش نشده است
بيماري تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان قم گزارش نشده است
به گزارش قم نیوز بهاره زارع امروز با اشاره به ویژگی‌های بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)  اظهار کرد: این بیماری از بیماری‌های حاد خونریزی‌دهنده است که می‌تواند با مرگ و میر قابل ملاحظه‌ای همراه باشد.

وی با بیان اینکه تعداد بیماری در سه ماهه اخیر نسبت به سال‌های گذشته تغییر محسوسی نداشته است گفت: موردی از این بیماری تا 28 خرداد امسال از این بیماری در استان قم گزارش نشده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: مخزن اصلی این بیماری کنه‌ها به ویژه کنه‌های سخت است و میزبان اصلی آن را دام‌های اهلی تشکیل می‌دهد و از بین پرندگان تنها شترمرغ به این بیماری دچار می‌شود ولی دیگر پرندگان ویروس را به نقاط مختلف انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به بیمار شدن انسان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر بی‌احتیاطی گفت: راه‌های انتقال این بیماری گزش کنه، له کردن کنه روی دست، تماس با خون، ترشحات و بافت آلوده دام و انتقال انسان به انسان (عفونت بیمارستانی) است.

زارع عنوان کرد: یک تا 13 روز زمان نیاز است تا علایم بیماری در فرد بروز پیدا کند که شروع ناگهانی بیماری با تب، دردعضلات و یکی از علائم اپیدمیولوژیک همراه است.
وی با اشاره به علایم عفونت در دام‌ها گفت: به طور معمول دام‌ها علایمی ندارند ولی برخی اوقات تب خفیف و گذرا به مدت یک هفته در آنها بروز دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید در زمان کار با دام در راستای پیشگیری از گزش کنه از لباس کار استفاده کرده و از له کردن کنه روی بدن انسان یا دام جلوگیری کنند.

وی عنوان کرد: کنه باید با احتیاط کامل از پوست خارج شود تا خرطوم کنه در اثر جدا شدن در بدن باقی نماند و همچنین تجهیزات حفاظتی مانند دستکش، عینک، ماسک و چکمه در زمان ذبح دام و شستن گوشت تازه ذبح شده استفاده شود.

وی کشتار دام در کشتارگاه‌ها را از جمله موارد ضروری ذکر کرد و افزود: گوشت دام‌ها باید در اتاق پیش سرد به مدت 24 ساعت نگهداری شود البته در استان قم دو کشتارگاه شهرداری واقع در شاه جمال و پرتو مجهز به اتاق پیش سرد هستند.

زارع به شهروندان توصیه کرد: گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند و سپس به تکه تکه کردن، شستن و آماده کردن برای پخت و مصرف بپردازند و هچنین حداقل احشای دام تازه ذبح شده در دمای یخچال به مدت 48 ساعت نگهداری شود.

وی یادآور شد: ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در دمای فریزر غیرفعال شده و پس از رسیدن به دمای محیط به طور مجدد فعال خواهد شد بنابراین ضروری است برای کشتن ویروس گوشت را باید در دمای یخچال نگهداری و گوشت به طور کامل پخته شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcg7n93.ak9nw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما