کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه های علمیه:

نیم درصد بودجه‌های عمرانی حوزه پرداخت می‌شود

خبرگزاری فارس , 4 تير 1397 ساعت 18:04

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه با انتقاد از نحوه پرداخت بودجه‌های مصوب حوزه‌های علمیه و سوء استفاده عده ای از آمار های غیر واقعی در فضای مجازی گفت: حوزه، مادر نظام اسلامی است، ولی برخی در عمل جایگاهی برای آن قائل نیستند.


به گزارش قم نیوز سید مصطفی حسینی‌نژاد با اشاره به برگزاری هم اندیشی نمایندگان مدیریت‌های استانی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: این نشست به دلیل موضوع «اعتبارات تملک دارایی‌های استانی» برگزار شد که به دنبال مشخص کردن اعتبارات عمرانی حوزه‌های علمیه هستیم.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در سال‌های گذشته عمده اعتبارات تملک حوزه، ملی بوده و اعتبارات به مرکز مدیریت حوزه توزیع و بعد به منابع پشتیبانی تحویل داده می‌شد.

وی افزود: 4 سالی است که رویکرد دولت نسبت به توزیع اعتبارات تغییر کرده و بر استانی بودن اعتبارات تأکید می‌کند. براین اساس، هر استانی سهمی دارد و در این ارتباط جدول اعتباری استانی تعیین شده و سهم هر استانی در آن جدول مشخص شده است.

حسینی نژاد گفت: بر این اساس این معاونت، از سال ۹۳ – ۹۲ وارد مراکز مدیریت استان‌ها شد و دولت از اعتبارات ملی سهم را کاهش می‌دهد و دلیل آنها این است که در استانها نظارت بیشتری برکارها می‌شود.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: تا سال قبل مسؤولان معاونت منابع و پشتیبانی که نماینده شورای عالی حوزه بودند، برای تبادل موافقت نامه به همه استانها می‌رفتند و با حضور مسؤولان استان‌ها، تبادل موافقت نامه صورت می‌گرفت.

وی افزود: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، سیاستی را به عنوان «واگذاری اختیارات به استان‌ها» دنبال کرد،به همین دلیل امسال، معاونت منابع انسانی، مدیریت هر استانی را به عنوان نماینده شورای عالی معرفی کرده است.

حسینی نژاد گفت: مدیران استانی با سازمان برنامه و بودجه کشور جلساتی دارند و پیگیر بودجه استانی می‌شوند چون سال اولی بود که امر تفویض اختیارات به مدیریت استانها صورت می‌گرفت، مسؤولان توسعه و عمران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، پیشنهاد دادند که این گردهمایی در قم صورت بگیرد تا دستورالعمل‌ها، بخش نامه‌ها و فرایندهای گذشته برای مدیران استانها تبیین شود به همین دلیل این گردهمایی و نشست در قم شکل گرفت تا مدیران استانی بیشتر در جریان تنظیم موافقت نامه، قرار گیرند و به مباحثی که در بحث توزیع اعتبارات داده می‌شود، دقت بیشتری کنند و بتوانند از حقوق حوزه‌های علمیه به خوبی به عنوان نماینده این مرکز دفاع کنند.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه با اشاره به بودجه عمرانی حوزه‌های علمیه افزود: حدود 68 میلیارد تومان بودجه ملی داشتیم. بودجه ملی و استانی شامل دو بخش بودجه سرمایه استانی و بودجه توسعه متوازن است. قانونی را در برنامه ششم تصویب کردند که رسیدگی به مناطق محروم از نظر توسعه عقب افتادگی بود و برای آن بودجه ای تخصیص یافت، ولی این پول به این مقدار تخصیص پیدا نمی‌کند.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: این 68 میلیارد تومان که برای حوزه مصوب شد، تنها نیم درصد آن اختصاص پیدا می‌کند، چون در 68 میلیارد تومان، حدود 7 الی 8 میلیارد بودجه ملی و 60 میلیارد تومان توسعه متوازن است. این توسعه متوازن را دولت پرداخت نمی کند و از این 7 الی 8 میلیارد تومان تنها 3 میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

حسینی نژاد گفت: برای همین در استانها رقم اعتبارات که وجود دارد 240 میلیارد تومان است که 68میلیارد تومان مربوط به اعتبارات ملی و 240 میلیارد تومان در استان‌های مختلف بودجه اعتبارات وجود دارد. این 240 میلیارد تومان به وسیله مدیریت سازمان برنامه و بودجه و 68میلیارد تومان به وسیله مرکز تخصیص داده می‌شود.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: از آن 68میلیارد تومان تنها در سال 96، سه میلیارد تومان و از آن 240 میلیارد تومان 70 میلیارد تومان یعنی 30 درصد بودجه از سوی دولت به حوزه اختصاص داده شده است.

وی افزود: از این 70 میلیارد تومان باز 10 میلیارد پول الباقی اسناد خزانه، یعنی وعده برای سال‌های بعد است. کاغذ می‌دهند می‌گویند به چه ارگانی یا سازمانی بدهکار مالی هستید، مثلا آب یا مهندسی، به سازمان مهندسی یا پیمانکار می‌گویند چه قدر از حوزه طلب دارید و پول را به حساب آنان واریز می‌کنند.

وی با اشاره به نقش شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: شورای عالی، نقش هماهنگ کننده، تبادل و موافقت نامه اعتبارت حوزه‌های علمیه را برعهده دارد و تا شورای عالی تأیید نکند، اعتباری اختصاص داده نمی شود.

حسینی نژاد بابیان اینکه جایگاه و هویت حوزه‌های علمیه در کشور شناخته نشده است، افزود: حوزه مادر نظام اسلامی است، ولی متاسفانه برخی در عمل جایگاهی برای آن قائل نیستند و کمتر از یک دانشگاه در کشور با آن برخورد می‌کنند، یعنی بودجه حوزه‌های علمیه کمتر از یک دانشگاه در فلان نقطه از کشور است.

وی افزود: موضوعی که در رسانه‌ها درباره بودجه حوزه مطرح شد مربوط به بحث‌های، هزینه ای است اما در بحث‌های عمرانی مسئله ای مطرح نشده، ولی مباحث مطرح شده در مورد اعتبارات هزینه، مبنای علمی ندارد چون وقتی وارد فضای کارکردی شویم می‌بینیم حوزه دارای فضاهای دینی، علمی و فرهنگی و تبلیغی است اما دانشگاه تنها کارکردش بعد علمی است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 65543

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/65543/نیم-درصد-بودجه-های-عمرانی-حوزه-پرداخت-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir