چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 65625
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

نهاد مرجعیت استقلال خود را حفظ کرده است

چهار عامل مهم موجب اقتدار مرجعیت شیعی
قم نيوز : عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ،چهار عاملی مهم که موجب اقتدار مرجعیت شیعی شده است را تشریح کرد.
نهاد مرجعیت استقلال خود را حفظ کرده است
نهاد مرجعیت استقلال خود را حفظ کرده است
به گزارش خبرنگار قم نیوز حجت الاسلام ناصر رفیعی سه شنبه شب در پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: این مرجع بزرگ طلایه دار اعتدال، وحدت و استاد فقها و مجتهدین بسیاری بود.

وی با بیان اینکه با وجود گذشت شش دهه از فوت این مرجع بزرگ می گذرد، گفت: هنوز مردم، شاگردان وهم اسلام از خدمات و آثار آن فقیه بهره مند هستند. امروز خیلی ها حتی غربی ها روی این موضوع بحث می کنند که اقتدار مرجعیت از کجا است؛ اقتداری که بسیاری از بزرگان و پادشاهان کشور ها جلوی آن ها زانو زدند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه بعد از رسول خدا دوران تشریع یا حضور ائمه در جامعه و دوران تفریع یا غیبت وجود داشته، مطرح کرد: دوران امامت و دوران نیابت عام که 250 سال و دوران غیبت بیش از هزار سال طول کشیده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: در دوران نیابت غیبت، مراجع شیعه به صحنه آمدند البته فراز و نشیب های داشتن و از شیخ طوسی، شیخ مفید،علامه حلی تا کنون مردم این مراجع را پشتوانه قرار می دادند و به آن ها و سخن هایشان اعتماد داشتند و به آن عمل می کردند.

وی افزود: ممکن است همیشه تمرکز مرجعیت نداشتیم و در بعضی زمان ها مانند زمان صاحب جواهر، میرزای شیرازی، نائینی و آیت الله بروجردی این تمرکز بوجود آمده به گونه ای که همه ارجاع به یک نفر می دادند، رهبری بیش از صد میلیون شیعه در زمان آیت الله بروجردی با ایشان بود.

این سخنران دینی ادامه داد: چهار چیز را عامل اقتدار مرجعیت دینی می دانم که نخست عبارت است از این که مردم این عالمان را به جعل و قرار الهی می دانند.

وی عامل دوم را اخلاص و زهد نهاد مرجعیت دانست و گفت: از زمان مرحوم کلینی تا امروز نهاد مرجعیت یک نهاد الهی بوده است. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه عامل سوم مردمی بودن مراجع است و مراجع شیعه همیشه با مردم بودند، ابراز داشت: عامل چهارم استقلال مراجع است به گونه ای که حکومت ها گاهی همراه بودند گاهی مخالف، اما نهاد مرجعیت در هر رتبه ای که بودند استقلال خود را حفظ کردند.

وی عنوان کرد: بر گفته مرحوم فلسفی، آیت الله بروجردی این ها را خیلی بر زبان می آورد که عبارت اند از: « یوم الحَسْرَة»،« الدُّنْيَا يَمُرُّ و يَقْرَ»،« قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی» و « اخلص العمل او خلص عمل».

 این استاد حوزه توضیح داد: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در کتاب  فخر دوران تعبیری که نسبت به آیت الله بروجردی دارند این است که شان این است ایشان غذای اندکی می خوردند آن هم از غذای حلال واقعی.

وی گفت:  مرحوم فلسفی می گفت، روزی محضر ایشان رفتم که حوزه ها ضعیف است و خوب است تا از بازاریان کمک بگیریم که آیت الله بروجردی فرمود این با سوء ظن خدا منافات دارد و نمی توانم اجاره این کار را بدهم د رهمین لحظه به ایشان موضوع قرض الحسنه را مطرح کردم که باز فرمودند طبع من این را نمی پذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: در زندگی آیت الله بروجردی مردمی بودن بسیار مشهود بوده است و به تعبیر فلسفی، وقتی آیت الله از دنیا رفت جهان همچین تشییع جنازه ای را به خود ندید.

وی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی نقل می کند روزی سیدی جلوی آیت الله بروجردی  را گرفت و درخواست کمک داشت که ایشان فرمود، باشد برای بعد و به منبر رفت که ناگهان آن فرد بلند شد و داشت سخن می گفت که باز ایشان فرمود گفتم برای بعد در این هنگام شخصی به آیت  الله بروجردی گفت این طلبه می خواهد اشکال کند و ایشان اجازه سخن دادند و بعد از اتمام جلسه به میان طلاب آمد و دست آن طلبه را بوسید.

این استاد حوزه به استقلال آیت الله بروجردی اشاره کرد و گفت: همین مسجد اعظم را که برکات فراوانی داشت و مخالفت هایی با ساخت آن شد حدود 8 میلیون برای ساخت آن هزینه شد که در آن زمان شاه به آیت الله بروجردی پیغام داد که حاضر است یک میلیون تومان آن را  از محل عوارض قطار قم بپردازد، ولی آِیت الله بروجردی نپذیرفت و فرمود می خواهم همه مسجد مردمی باشد.

وی زهد و اخلاص این مرجع بزرگ را مثال زدنی دانست و تصریح کرد: آنچه آیت الله بروجردی را وحید دوران، فخر دوران و زعیم شیعه کرد و هنوز ادامه دارد فقط علمیت ایشان نبود این مواردی بود که نام برده شد و باید در حوزه های ما امروز تجلی پیدا کند و تقویت شود.

انتهای پیام / 139
https://qomnews.ir/vdcdk909.yt0kx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما