جمعه ۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : 65719
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله نوری همدانی: قرآن به عرصه زندگی مردم وارد شود

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرآن باید به عرصه زندگی مردم وارد شود، گفت: جلسات قرآن کریم فقط به قرائت نباید خلاصه شود.
قرآن به عرصه زندگی مردم وارد شود/ اعلام اول ماه بر اساس قرآن باشد
قرآن به عرصه زندگی مردم وارد شود/ اعلام اول ماه بر اساس قرآن باشد
به گزارش قم نیوز آیت الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه پنج‌شنبه در مراسم اختتامیه طرح اعزام اساتید تفسیر قرآن کریم حوزه در ماه مبارک رمضان که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: باید نسبت به کار ارزشمند مفسران قرآن کریم قدردان باشیم و این بالاترین نعمتی است که خداوند به این افراد داده است که مفسر کتاب خداوند هستند.

وی بیان داشت: در حوزه علمیه، اساتید باید یک جلسه در هفته تفسیر بگویند و کرسی‌های تفسیر قرآن کریم در حوزه علمیه باید جایگاه والایی داشته باشد.

این مفسر قرآن کریم گفت: بزرگان حوزه در گذشته در ابتدای درس خود تفسیر قرآن می‌گفتند و برخی نیز درس نهج‌البلاغه داشتند.

وی افزود: بزرگان حوزه همواره سعی می‌کردند در ابتدای دروس خود به موضوعات مهم اشاره کنند و امروز نیز این روش باید ادامه یابد.

توجه به تفسیر قرآن در حوزه علمیه

آیت الله نوری همدانی گفت: در حوزه باید به تفسیر قرآن توجه شود که در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است که باید تقویت شود و ما راهی به جز پناه بردن به قرآن نداریم.

وی تصریح کرد: علاوه بر حوزه‌ها در صداوسیما نیز باید به امر تفسیر قرآن کریم پرداخته شود که علامه جوادی آملی در این زمینه مطالب و جلسات خوبی دارند اما گاهی می‌بینیم در آخر شب سخنرانی ایشان پخش می‌شود که باید زمان مناسبی پخش شود.

این مرجع تقلید افزود: گاهی به جلسات قرآن به عنوان تبرک دیده می‌شود در حالی که قرآن باید به عرصه زندگی مردم بیاید.

وی ادامه داد: در فقه ما و کتاب‌های فقهی از قرآن زیاد استفاده نشده است در حالی که قرآن آیات فراوانی برای زندگی مردم دارد.

آیت الله نوری همدانی گفت: جلسات قرآن فقط به قرائت نباید خلاصه شود و این موارد مقدمه عملی کردن آیات الهی در زندگی است.

وی افزود: در برخی از کتاب‌های اصیل همانند رسائل و جواهر کمتر به آیات الهی توجه شده و بیشتر بر روایات تکیه شده است در صورتی که آیات زیادی در موضوعات مختلف داریم.

اعلام تعدد اول ماه بر خلاف قرآن است

استاد سطوح عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما یک ماه بیشتر نداریم اما اینکه در کشورهای مختلف اول ماه مختلف اعلام می‌شود خلاف قرآن است که این مسئله بر اعمال شب‌ها و ایام خاص به خصوص شب‌های قدر اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در همین قم جمعه عید فطر اعلام شد و عده‌ای شنبه را عید فطر اعلام کردند که این یک مشکل است و ما چند شب اول ماه و چند ماه نداریم که این مشکل باید بر اساس قرآن حل شود.

آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: قرآن بیان می‌کند که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ ماه بیشتر نیست و اول ماه از رؤیت ماه شروع می‌شود که نشان می‌دهد اساس شب اول ماه قمری است نه شمسی.

وی بیان داشت: قرآن کریم می‌گوید ماه و خورشید حرکت دارند و ساکن نیستند و هر چیزی که حرکت دارد مبدأ و مقصد دارد که حرکت ماه نشان می‌دهد که ماه در چند شب نمی‌تواند اول باشد.

این مفسر قرآن کریم گفت: ما یک اول ماه بیشتر نداریم و نمی‌شود در شهری بگویند ماه دیده شده و در شهری دیگر بگویند دیده نشده است و تعدد اول ماه بر خلاف قرآن و واقعیات است.

وی گفت: ماه منازل مختلفی دارد و آشنایی برخی از علوم مانند نجوم برای مباحث فقه ما ضرورت دارد.

آیت الله نوری همدانی گفت: اگر در جایی از کره زمین به گفته دو نفر عادل اعلام شود ماه دیده شده است در همه کشورها اول ماه است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchwqn-.23nmzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما