شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 65762
منبع : خبرگزاری فارس

قم پیشتاز حرکت فرهنگی و آموزشی در مبارزه با مواد مخدر

قم نيوز : با توجه به افزایش روزافزون تنوع مواد مخدر و همچنین نرخ شیوع اعتیاد در دنیا و کشور، تکیه بر اقدامات فرهنگی، آموزش‌های عمومی و آگاه‌سازی جامعه درخصوص این بلای خانمان‌سوز امری اجتناب‌ناپذیر است.
قم پیشتاز حرکت فرهنگی و آموزشی در مبارزه با مواد مخدر
قم پیشتاز حرکت فرهنگی و آموزشی در مبارزه با مواد مخدر
به گزارش قم نیوز تریاک، مرفین، هروئین، حشیش، ماری جوانا، آمفتامین‌ها، ال اس دی، کوکائین، کدئین، متادون، ترامادول، دیفنوکسیلات، کراک، شیشه، اکستازی، ریتالین، فن سیکلیدین، مسکالین، کتامین، پان پراگ و اسم‌ها و موادی که شاید هیچ‌گاه به گوشتان نخورده در زمره مواد مخدر و اعتیادآوری هستند که این روزها به بازار پر سود و جذاب این صنعت خطرناک و مرگ‌آور وارد شده‌اند.

مکزیک، آمریکا، افغانستان، ایران، انگلستان، کانادا، روسیه، اسلواکی، اسکاتلند و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که بیشترین آمار اعتیاد به مواد مخدر در دنیا را دارا هستند. از جمعیت بیش از 7.5 میلیارد نفری جهان نیز تنها در سال 2015 در حدود 5 درصد جمعیت و بالغ بر 312 میلیون نفر مصرف مواد مخدر داشته‌اند که وضعیت مصرف بیش از 29.5 میلیون نفر از آنها که 0.6 درصد جمعیت جهان می‌شود، وخیم گزارش شده است. در حالی کمتر از 4 درصد مردم جهان به مواد مخدر اعتیاد دارند که این آمار در کشور ما در حدود 2 درصد است.

براساس آمار مرکز مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سهم 93 درصدی در تولید این مواد در دنیا دارد. نرخ شیوع مواد مخدر در دنیا در حدود 5.4 درصد است که این آمار در کشور ما کمی کمتر از این میزان گزارش‌ شده و به نوعی می‌توان گفت ایران به دلایل مختلفی همچون قرارگیری در مجاورت افغانستان، تبدیل شدن به محور ترانزیت مواد مخدر به اروپا و... در معرض بیشترین خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر است.

در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور صورت گرفته اما آمار نشان‌دهنده افزایش مصرف مواد مخدر در کشور است. افزایش تنوع، راحتی مصرف و جذاب‌سازی مواد مخدر برای جوانان مساله‌ای است که طی این سال‌ها عمدتا به دلیل ناآگاهی این قشر، آنان را به ورطه اعتیاد کشیده است. افزایش تمرکز، کاهش استرس، افزایش نشاط، افزایش توان بدنی و... نقاط عطفی است که در تبلیغات گونه‌های جدید مواد مخدر برای جوانان مطرح شده و آنها را به سمت این افیون‌های اعتیادآور جذب کرده‌ است و اهمیت بیش از پیش اطلاع‌رسانی و کار فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد خصوصا با تاکید بر جامعه جوان کشور و خانواده‌ها را نشان می‌دهد.

با وجود افزایش نرخ شیوع اعتیاد در کشور در سال‌های اخیر، آمار نشان‌دهنده کاهش این نرخ در استان قم است. میانگین نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در کشور در سال 86 در حدود 2.62 درصد بوده که این آمار در همین سال در استان قم 2.83 درصد گزارش شده است. اما آمار سال 94 نشان‌دهنده افزایش آمار نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کشور است به گونه‌ای که این نرخ در این سال به 5.4 درصد رسیده است. در همین سال آمار نرخ شیوع در استان قم کاهش محسوسی داشته و به 2.01 درصد رسیده است. این کاهش محسوس نشان از اثرات آشکار اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از اعتیاد در مدارس، خانواده‌ها، جامعه کارمندی و کارگری دارد.

ابوالفضل شریفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، توانمند سازی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه، استفاده از ظرفیت نظام سلامت در پیشگیری از اعتیاد، استفاده از ظرفیت مبلغان در اطلاع‌رسانی عمومی، ایجاد نخستین پایگاه بسیج  پیشگیری از اعتیاد کشور، آموزش اجباری ضمن خدمت 6 ساعته پیشگیری از اعتیاد، آموزش کارگران، دانش افزایی معلمان مقطع ابتدایی را از جمله طرح‌های ابتکاری پیشگیری اولیه از اعتیاد در این استان دانست و گفت: تاکنون قریب به 80 هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه چهار ساعت آموزش پیشگیری از اعتیاد دیده‌اند و آموزش‌های ویژه‌ای نیز به معلمان و اولیاء آنها ارائه شده است.

وی با اشاره به تربیت 300 مبلغ حوزه‌های علمیه به عنوان مدرس پیشگیری از اعتیاد گفت: به دنبال این هستیم که با طرح‌های ابتکاری پیشگیری از اعتیاد را به امری اجتماعی تبدیل کنیم تا همه در این زمینه احساس وظیفه کنند و خوشبختانه این طرح‌های ابتکاری که در استان قم آغاز شده در دیگر استان‌های کشور نیز در حال الگوبرداری و اجرا است.

شریفی با اشاره به دانش‌افزایی معلمان ابتدایی و ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به بیش از 5 هزار معلم در 161 کارگاه آموزشی 6 ساعته خاطرنشان کرد: در این دوره‌ها معلمان آموزش‌های مربوط به شناخت مواد، آثار و عوارض سوء آن و باورهای غلط درباره اعتیاد را فرا گرفتند تا بتوانند در طول سال تحصیلی این موارد را به کودکان دبستانی که بیشترین نرخ فراگیری را دارند آموزش دهند و در آینده شاهد کاهش چشمگیر اعتیاد با آگاهی آینده‌سازان کشور باشیم.

به طور کلی جدا از جلوه‌های برخوردی و سلبی مبارزه با مواد مخدر همچون جمع‌آوری معتادان، دستگیری قاچاقچیان و...، امروز توجه به امر آموزش، کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی اثربخش با استفاده از ابزارهای روز به جامعه خصوصا کودکان، نوجوانان و جوانان با محوریت خانواده‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی فراوانی در اختیار سودجویان و قاچاقچیان مواد مخدر قرار گرفته تا با بهره‌گیری از منابع سرشار مالی جوانان و نوجوانان را به ورطه اعتیاد بکشانند و این وظیفه مسوولان کشور است تا ابزارهای تبلیغاتی لازم را کار گرفته و مردم را آگاه سازند که اگر اینگونه نباشد قطعا جامعه جوان کشور اسیر بلای اعتیاد خواهد شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcf0edv.w6dtvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما