قم نيوز : استقرار واحدهاي صنعتي در شهرك صنعتي سلفچگان سبب توسعه اين شهرك شده و مشكلات زيست محيطي در زمينه آب، خاك و هوا را براي ساكنان اين منطقه رقم زده است. علاوه بر مشكلات و آلودگي‌هايي كه واحدهاي صنعتي در اين منطقه به وجود آورده‌اند شاهد تخليه پسماندهاي كارخانجات استان‌هاي همجوار نيز در منطقه هستيم.
شهرک صنعتی سلفچگان میزبان پسماندهای استان‌های مجاور/خطر تولد نوزادان ناقص بیخ گوش سلفچگانی‌ها
به گزارش قم نیوز شهرک صنعتی سلفچگان زاییده انتقال واحدهای صنعتی شهر تهران به شعاع حدود 120 کیلومتری بر اساس مصوبه هیأت وزیران است و اجرای این موصبه موجب شده تا واحدهای صنعتی در کنار روستای جنداب، تاج خاتون، قاضی بالا، قاضی پایین، محمد بیک، الله قلی و شهر سلفچگان مستقر شوند.

شهرک صنعتی سلفچگان یکی از شهرک‌های مولد آلودگی است که بر همین اساس لازم است از استقرار هر گونه صنایع تولیدکننده آلودگی در این بخش  جلوگیری شود زیرا اهالی منطقه نسبت به آلایندگی معترض هستند و بوی اسید و دود سرب مردم این منطقه را اذیت می‌کند و آب قنات و چاه‌های زیر زمینی آلوده شده است.

 

ضرورت به روزرسانی فیلتراسیون واحدهای صنعتی سلفچگان

کارخانه‌های آلاینده‌ مستقر در شهرک سلفچگان 10 تا 100 درصد آلودگی ایجاد می‌کنند. ابوالفضل تمیزی، بخشدار سلفچگان در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم به روز رسانی سیستم قدیمی فیلتراسیون از سوی مراجع ذی ربط، محیط زیست، شرکت شهرک‌های صنعتی و مدیرعاملان تمام کارخانجات مستقر در شهرک صنعتی را برای بهبود و کاهش آلودگی ضروری دانست.

وی می‌گوید: شهرک صنعتی سلفچگان نزدیک روستا و شهر واقع شده بنابراین باید سریع‌تر پیگیری شود تا فیلتراسیون انجام شود و میزان آلودگی کاهش پیدا کند.


انتقال آلودگی‌های شهرک صنعتی با وزش باد


به گفته حسین اسماعیل گل، رئیس شورای اسلامی روستای جنداب در این شهرک صنعتی کارخانه‌های سرب، قیر، تصفیه‌خانه دوم روغن، ذوب فلزات آهن و اسید وجود دارد و می‌توان بیان کرد هرچه کارخانه آلاینده در استان بوده به این مکان منتقل شده است.

وی با اشاره به تعیین سایت 18 هکتاری برای بحث پسماند تصریح می‌کند: از نظر آمایش سرزمینی این سایت به دلیل آنکه بالاتر از شهرک و بالادست روستاها واقع شده از بدترین مکان ممکن برخوردار است.

اسماعیل‌گل معتقد است: باد غالب این منطقه از شرق به غرب است و شهرک صنعتی در شرق روستاها واقع شده بنابراین همیشه باد از سمت شهرک صنعتی به سمت روستاها است که دود و آلودگی را به سمت این روستاها هدایت می‌کند.

وی از انتقال بوی بد کارخانه‌ها در شب‌ها ابراز نارضایتی می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه هیچ نظارتی روی آنها از سوی محیط زیست، صنایع و بهداشت نیست و تنها یک وعده‌ای می‌دهند و می‌روند.

 

پراکندگی دود غلیظ در کل منطقه


رئیس شورای اسلامی روستای جنداب می‌گوید: زمانی فکر می‌کردیم هوا مه است ولی بعدها فهمیدیم که دود ناشی از کارخانه‌های این شهرک است. دود ناشی از ذوب سیلیس و آهن با یکدیگر مخلوط می‌شود و دود غلیظی در کل منطقه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه فلسفه شهرک‌های صنعتی محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال برای منطقه بود ولی هیچ یک از این موارد انجام نشده است می افزاید: از نظر آلایندگی تنها دود و دم به ما رسیده و یک نفر اشتغال از این بخش ایجاد نشده است زیرا کارگران بومی نسبت به آلایندگی و تخلف اعتراض می‌کنند. اکثر کارگران این شهرک افغانستانی بوده یا از استان‌های دیگر هستند.

اسماعیل‌گل با اشاره به تخلیه پسماند‌های سرب پیرامون منطقه می‌گوید: هنوز پسماندهای سرب از کل منطقه جمع‌آوری نشده  و در اکثر مکان‌ها این پسماندهای سرب در مسیر رودخانه و زیر پل‌ها وجود دارد.

سرب دومین عنصر خطرناک پس از رادیو اکتیو است که در منطقه تخلیه می‌کنند و این تخلیه آلایندگی را برای کل منطقه به همراه دارد.

به گفته وی در سایت 18 هکتاری نیز علاوه بر اینکه پسماندها از شهرک تخلیه می‌شود از استان‌های دیگر نیز تخلیه دارند در حالی که این سایت از ابتدا برای شهرک بوده و پسماند این مکان بنا بود تخلیه شود؛ همچنین سال گذشته قرار بود پسماند اینجا تخلیه نشده و تخلیه پسماند به سایت البرز منتقل شود.

رئیس شورای اسلامی روستای جنداب  معتقد است: متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و پسماندها را بالادست روستاها به طور غیر اصولی دفن می‌کنند در حالی که باید خنثی کنند؛ با قیمت کمی رانندگان از استان مرکزی و استان اصفهان پسماندها را به این منطقه می‌آورند. شماره چند خودرو فعال در این زمینه نیز به مسؤولان امر ارسال شد ولی متاسفانه هیچ پیگیری انجام نشد.

وی می‌گوید: این سایت با شهر سلفچگان و روستاهای اطراف کمتر از چهار یا پنج کیلومتر فاصله دارد و در سرچشمه‌های قنات روستاهای پایین دست است که روستای جنداب یکی از این موارد است و مرتع چرای دام محسوب می‌شود.

اسماعیل‌گل اضافه می کند: هشتم تیر ماه امسال از پالایشگاه اراک در سایت 18 هکتاری شهرک صنعتی سلفچگان تخلیه صورت گرفته و به اندازه‌ای این مواد بوی بد داشت که راننده نیز هنگام تخلیه با فاصله ایستاده بود.

رئیس شورای اسلامی روستای جنداب ضمن ابراز نارضایتی از بی‌تفاوتی مسؤولان در برابر درخواست‌ها بیان می‌کند که مردم خودشان باید تصمیم بگیرند زیرا با این روند در آینده یک کودک سالم متولد نمی‌شود.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcdn509.yt0k56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما