> مرمت خانه‌های تاریخی عربشاهی در استان قم آغاز شد | قم نیوز
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 65825
منبع : خبرگزاری فارس

مرمت خانه‌های تاریخی عربشاهی در استان قم آغاز شد

قم نيوز : خانه‌های تاریخی عربشاهی در شهر کهک واقع در استان قم، بازمانده از دوره قاجار که در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است، به همت اداره کل میراث فرهنگی استان قم مرمت می‌شود.
مرمت خانه‌های تاریخی عربشاهی در استان قم آغاز شد
مرمت خانه‌های تاریخی عربشاهی در استان قم آغاز شد
به ‌گزارش قم نیوز عمار کاوسی، معاون میراث‌ فرهنگی استان قم با اشاره به اینکه مرمت این خانه تاریخی از محل اعتبارات استانی صورت گرفته است گفت: برای مرمت و احیای این دو اثر تاریخی 7۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

وی افزود: خانه‌های تاریخی عربشاهی شهر کهک شامل خانه شیخ باقر عربشاهی به شماره ثبت 14781 و خانه دکتر علی محمد عربشاهی به شماره ثبت 14781 است که به ترتیب در سال‌های 1383 و 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی استان قم ادامه داد: خانه‌های عربشاهی مربوط به اواخر دوره قاجار است. مصالح به کار رفته در این دو اثر آجر و خشت بوده و برای زیرسازی‌ها از سنگ استفاده شده است. نماهای داخلی و خارجی از کاهگل است و نمای اصلی بنا کاملاً قرینه و دارای یک ایوان مرکزی است. این اثر در حال حاضر متروکه است.

وی گفت: یکی از دلایل متروکه بودن خانه‌های عربشاهی که موجب آسیب دیدگی شدید آن در دهه اخیر شده است، عدم سکونت در آن بود. درب و پنجره‌های چوبی بنا از بین رفته و بارش باران موجب آسیب‌های به بنا شده است.

کاوسی ادامه داد: این عملیات شامل آوار برداری، حفاظت اضطراری، مرمت جزرها، مرمت و سبک سازی طاق‌ها می باشد.

وی  در پایان تصریح کرد: با توجه به آب و هوای مطبوع بخش کهک و و جود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که هر رهگذری را به سوی خود جذب می کند، خانه‌های تاریخی عرب شاهی می تواند به عنوان مهمانسرای سنتی، کاربری مناسبی داشته باشد.

 انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcftcdv.w6dt0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما