پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : 65978
منبع : خبرگزاری ايرنا

قلم های بیدار

قم نيوز : امروز چهاردهم تیرماه روز قلم است، نقل است از قلم به عنوان اولین موجودی که خداوند رحمان آفریده نام برده اند.
قلم های بیدار
قلم های بیدار
به گزارش قم نیوز دو ابزار بیان و قلم ، نقش ساختاری درتاریخ زندگی انسان ها و نسل ها دارند ، اما قلم ها با عمر بسیاری درازی که دارند درایجاد ارتباط گذشتگان با آیندگان و انتقال تجارب ، تمدن ها و فرهنگ ها ، دانستنیها و آموخته ها خدمات بسیاری انجام داده اند.
قلم ها در به تصویر کشیدن پیروزیها و شکست ها ، شیرینی ها و تلخی ها ، ماندگاری تاریخ ، ساختن بشر ، خلق حماسه ها و میراث مکتوب نقشی موثر و زیربنایی دارند.
د راهمیت قلم ، همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم به آن قسم یاد کرده است: 'ن والقلم و ما یسطرون' دوات ؛قلم و هران چه نوشته شود؛ این سه با هم درسوره مبارکه تصریح گردیده است.

آنچه را انسان نمی دانسته با قلم به او آموزش داده است : 'الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم' .
بی جهت نیست که قرآن مجید سوگند به؛ قلم و آن چه با قلم می نویسند یاد کرده یعنی هم به ابزار و هم به محصول آن ابزار .
در نخستین آیات وحی تکیه بر مسئله علم و قلم است که بلافاصله بعداز نعمت بزرگ خلقت و آفرینش دراین آیات ذکر شده است.

درحقیقت این آیات نخست از تکامل جسم انسان ، از یک موجود بی ارزش مانند علقه خبر می دهد و از سوی دیگر از تکامل روح به وسیله تعلیم و تعلم مخصوصا از طریق قلم سخن می گوید.
آن روز که این آیات نازل می شد نه تنها در محیط حجاز که محیط جهل بود کسی ارزشی برای قلم قائل نبود در دنیای متمدن آن زمان نیز قلم از اهمیت کمی برخوردار بود. در آن عصر در اهمیت و نقش خواندن و نوشتن همین بس که پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله شرط آزادی اسیران را آموزش خواندن و نوشتن به محرومان تعیین می کنند و جایگاه یاددهی و یادگیری روشن می شود. که محور آن ها قلم می باشد.

از آغازین روزهای طفولیت و کودکی برداشتن قلم و کاغذ همراهانی عزیز و دوستان بچه ها هستند. و با آن ها انس می گیرند. امروز می دانیم که تمام تمدن ها و علوم و دانش ها وپیشرفت هایی که درهر زمینه نصیب بشر شده بر محور قلم دور می زند.
قلم،زبان ،نوشته ها ،فکر، ذهن، هدف، در ساختن جوامع بشری دوستان یکدیگرند و البته چنان چه آزادی انسان ها و صلح و بیداری وسعادت آن هارا خواسته باشند پیروزند و اگر بیمار و مسموم باشند فساد ،قتل و بی بندو باری را رقم می زنند‌.
چهاردهم تیرماه روز قلم ؛ برتمام قلم های بیدار؛ فرهیختگان و فرهنگ دوستان گرامی باد.

در راستای مانایی میراث بزرگ فرهنگی و نقش شایسته قلم؛ راه اندازی موزه قلم که درآن سیر تکامل قلم و موضوعات مرتبط را در ایران و جهان از ابتدا تا امروز نشان داده شود مفید به نظر می رسد که به معرفی انواع قلم ؛خوشنویسان و کاتبان اسلامی ؛ مولفین و نویسندگان؛ نوشته های موثر درتاریخ ؛ مکتوبات گران بهای اسلامی و دینی؛ سنگ نوشته ها و...بپردازد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم
انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcevo8p.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما