شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : 66068
منبع : خبرگزاری فارس

قطع مکرر برق و کلافگی مردم در گرمای تابستان /اطلاع‌رسانی درباره روند قطعی همچنان ضعیف

قم نيوز : در حالی که قطعی های مکرر برق در سطح گسترده ای از شهر قم مردم را کلافه کرده است، اطلاع رسانی مورد انتظار در این خصوص نیز با وجود اعلام صورت گرفته آنچنان که باید و شاید مطلوب نیست و همچنان اغلب شهروندان از روند و زمان خاموشی ها بی اطلاع هستند.
قطع مکرر برق و کلافگی مردم در گرمای تابستان /اطلاع‌رسانی درباره روند قطعی همچنان ضعیف
قطع مکرر برق و کلافگی مردم در گرمای تابستان /اطلاع‌رسانی درباره روند قطعی همچنان ضعیف
به گزارش قم نیوز  چند روزی است که از آغاز فصل تابستان می‌گذرد و گرمای شدید به خصوص در شهرهای خشک و کویری همچون قم، مردم را کلافه کرده و خاموشی‌های مداوم و قطعی‌های مکرر برق، آن هم در ساعات اوج گرما نیز بر شدت آن افزوده است.

این قطعی‌ها علاوه بر اینکه تحمل گرمای تابستان را برای مردم طاقت فرسا کرده است، نوسانات آن نیز موجب شده تا آنها نگران خرابی لوازم برقی خانگی، آن هم در این آشفته بازار گرانی باشند که البته نگرانی آنها کاملا بجاست.

 

مردم تاوان بدمصرفی برخی مشترکان برق را می‌دهند

مجید پوربافرانی یکی از مشترکان برق در منطقه آذر در خصوص خاموشی‌های اخیر در قم می‌گوید: چند روزی است که برق منطقه ما به مدت یک الی دو ساعت آن هم در ساعات اوج گرما قطع می‌شود. من نمی دانم علت این قطعی‌ها چیست؟ اما مسؤولان مربوطه باید به این اوضاع رسیدگی کنند.

وی با اشاره به بدمصرفی برخی از ادارات، فروشگاه‌ها و... می‌افزاید: چرا باید همه مردم تاوان بدمصرفی برخی‌ها را بدهند؟ بسیار دیده ایم که در روز روشن برخی از ادارات دولتی و فروشگاه‌ها را چلچراغ کرده اند! و یا در محیطی که مثلا سه تا کولر کافی است، پنج تا کولر روشن می‌کنند و گاهی اوقات حتی بدون توجه به اینکه اتلاف انرژی صورت می‌گیرد درب یا پنجره‌ها را هم باز می‌گذارند.

 

مردم در مصرف برق صرفه جویی کنند

رضا جاوید نیز از دیگر مشترکان در منطقه آزادگان است که در این خصوص می‌گوید: چند روزی است که قطعی‌های مکرر در منطقه آزادگان رخ می‌دهد و دست مردم را در پوست گردو می‌گذارد! چون هر بار قطعی برق تقریبا دو ساعتی طول می‌کشد که این زمان کمی به خصوص برای کاسبان این منطقه نیست.

وی مردم را به رعایت صرفه جویی در مصرف برق توصیه می‌کند و می‌افزاید: به شخصه قبول دارم که برخی از مردم واقعا رعایت نمی کنند و در روز روشن چند عدد لامپ روشن می‌کنند که این علاوه بر اینکه موجب هدر رفت انرژی می‌گردد، اسراف است و گناه هم دارد.

جاوید بیان می‌کند: مسؤولان برق استان اعلام کرده بودند که با مدیریت و صرفه جویی مردم، خاموشی نخواهیم داشت. پس لطفا همشهریان عزیز در مصرف برق صرفه جویی کنند تا تابستان امسال را هم به سلامت پشت سر بگذاریم.

 

قطع مکرر برق مردم را کلافه کرده است

خانم مسنی که از شدت گرما به دلیل قطعی برق به بوستان محله شان در منطقه امامزاده شاه سید علی، پناه آورده بود نیز در خصوص خاموشی‌های اخیر در قم می‌گوید: یادم می‌آید که در دوران کودکی و جوانی از نعمت برق برخوردار نبودیم، اما آن زمان گرمای تابستان این همه آزاردهنده نبود و نیازی به کولر و پنکه نداشتیم. در مواقعی که هوا خیلی گرم می‌شد از یک بادبزن حصیری دستی استفاده می‌کردیم.

وی می‌افزاید: اما این روزها گرما به قدری شدید است که حتی پنکه هم جوابگوی آن نیست و باید از کولر آبی استفاده کنیم که البته آن هم از پس گرمای ظهر تابستان بر نمی آید‍. متاسفانه قطعی مکرر برق دقیقا در ساعات اوج گرما صورت می‌گیرد و همین مردم را کلافه کرده است.

 

برنامه درازمدتی برای قطعی برق نداریم

سهیل کیانی پور مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن قدردانی از صبر و بردباری شهروندان به خاطر قطعی‌های اخیر برق اظهار کرد: اگر خودِ مردم مصرف برق را مدیریت کنند، هیچ خاموشی نخواهیم داشت.

وی افزود: برنامه درازمدتی برای قطعی برق نداریم و طبق برآورد مدیریت شبکه برق ایران، جمع روزهای محدودیت‌های احتمالی حداکثر 15 روز است و این ایام به هیچ وجه پیوسته نخواهد بود و براساس شرایط افزایش دما، محدویت‌ها اعمال می‌شود.

مدیر دفتر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قم ادامه داد: هر گونه قطعی برق از قبل به مردم اطلاع رسانی می‌شود. یعنی در صورت افزایش دما و عدم مدیریت بار، برنامه قطعی برق احتمالا همان روز از طریق سایت شرکت به نشانی www.qepd.co.ir  اعلام می‌گردد.

کیانی پور بیان کرد: سقف پیک بار استان 730 مگابایت است که اگر میزان مصرف بیش از این مقدار شود، به احتمال زیاد قطعی برق صورت می‌گیرد. در واقع استفاده فزاینده شهروندان از وسایل پرمصرف برودتی که موجب افزایش میزان مصرف از تولید می‌شود و از طرفی دیگر نیز با افزایش دما سطح آستانه تحمل تاسیسات شرکت کاهش و آسیب پذیر تر می‌شوند، موجب بروز اتصالات در شبکه و خاموشی‌های ناخواسته می‌شویم.

وی عنوان کرد: البته با حمایت استاندار قم مبنی بر تغییر ساعت کار ادارات در راستای کاهش پیک مصرف برق تاکنون موفقیت‌هایی داشتیم. به ویژه اینکه سال گذشته با همین روند حدود 10 مگابایت کاهش مصرف داشتیم.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قم تصریح کرد: در بخش صنعتی و کشاورزی هم اقداماتی خوبی انجام دادیم و تفاهم نامه 1000همکاری در این بخش‌ها انجام شده که این عزیزان در ساعات پیک از ویدیو ژنراتور استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهروندان 10 درصد در ساعت پیک یعنی از 12 تا 16 و20 تا 23 در مصرف برق صرفه جویی کنند، افزایش پیک بار و خاموشی به این شرایط نخواهیم داشت.   

با توجه به افزایش دمای هوا و شدت گرما، توصیه می‌شود تا شهروندان قمی نسبت به استفاده برق در زمان اوج پیک مصرف صرفه جویی کنند و لوازم الکتریکی غیرضروری خود را در ساعت‌های خارج از پیک یا اوج مصرف برق استفاده کنند تا کمتر شاهد این خاموشی‌های مکرر و آزاردهنده باشیم.

نکته مهم دیگر اینکه با وجود موضوع مطرح شده از سوی مسؤولان شرکت برق مبنی بر اعلام زمان قطعی، اما این اطلاع رسانی در سطح گسترده اتفاق نیفتاده و مسؤولان شرکت برق تنها به ارائه زمان قطعی در سایت این شرکت اقدام کرده اند در حالی که انتظار است اطلاع رسانی با توجه به وضعیت گرمای هوا در این روزها، در سطح بسیار گسترده و با استفاده از ظرفیت همه رسانه های جمعی صورت گیرد.


برای اطلاع از ساعت و منطقه قعطی برق اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcfcxdv.w6dvvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما