کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگوی تفصیلی مطرح شد؛

حق مردم بیش از توان حوزه درمان است/ طب سنتی باید با علم روز مطابقت داده شود

ایسنا , 19 تير 1397 ساعت 13:57

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم در خصوص برخی موضوعات درمان استان از قبیل سرانه تخت بیمارستانی، تعرفه های درمان و فعالیت بخش خصوصی در حوزه درمان، کمبود متخصصین خانم در برخی رشته ها، طب سنتی و ... پاسخ گفت.


به گزارش قم نیوز محمود پرهام در ابتدا با بیان اینکه حوزه درمان حوزه پرچالشی است، عنوان کرد: حق مردم بیشتر از توان حوزه درمان است، اما در حد توان به مردم خدمت می‌‌کنیم؛ سیاست اینست فردی که برای درمان مراجعه می‌کند، به غیر از بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد و دستیابی به این مرحله کار بسیار دشواری است.


وی در خصوص کمبود متخصص خانم در برخی حوزه ها مانند سونوگرافی، بیان کرد: برای تربیت پرستاران و پزشکان خانم‌ برای برخی رشته‌ها اقداماتی انجام شده است ولی در حال حاضر محدودیت‌هایی برای آموزش این افراد وجود دارد، به همین دلیل، به وزارتخانه درخواست دادیم و وزارت موافقت کرد که روند جذب دستیار متخصص بانوان تسهیل شود و بر همین اساس در سال جاری تعدادی دستیار متخصص بانوان در بعضی رشته‌های تخصصی جذب می‌شوند.
بسیاری از سونوگرافی‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود ضرورتی ندارد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم، ادامه داد: با این وجود، همچنان به دلیل کمبود امکانات آموزشی، مجوز آموزش در تخصص رادیولوژی را نداریم؛ اقدام بعدی برای کاهش درخواست سونوگرافی، این است که از انجام سونوگرافی‌هایی که الزامی نیست پرهیز شود؛ بسیاری از سونوگرافی‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود ضرورتی ندارد و پزشکان به دلیل اطمینان از تشخیص خود، سونوگرافی تجویز می‌کنند و به همین دلیل درخواست‌ها افزایش می‌یابد و حجم درخواست‌ها بیش از توان امکانات استان می‌شود.

وی گفت: در راستای کاهش تقاضا سونوگرافی اقداماتی انجام شده است و معاون وزیر بهداشت نامه ای را ابلاغ کرده است که سونوگرافی ها در شرایط خاصی که الزام دارد، تحت پوشش بیمه قرار گیرد؛ در حال حاضر مراکز دولتی محدودیت دارند و نمی‌توانند درخواست سونوگرافی‌های کل استان را پوشش دهند؛ البته مشکل کمبود متخصص رادیولوژی کشوری است و این مشکل مختص قم نیست و در بسیاری از شهرها در خصوص متخصص رادیولوژی کمبود داریم و حل این مشکل زمان‌بر است.
سرانه تخت‌های بیمارستانی قم در میانگین کشوری است
پرهام در خصوص زمان بهره برداری از بیمارستان‌های در حال ساخت استان نیز اظهار کرد: بیمارستان امیرالمومنین(ع) به احتمال زیاد تا پایان سال بهره برداری می‌شود و بیمارستان هزار تختخوابی نیز تا کنون فقط 20درصد پیشرفت داشته است و در حالت خوش‌بینانه تا سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 1900تخت بیمارستانی خصوصی و دولتی در استان وجود دارد و با اضافه شدن تخت‌های بیمارستان‌های مادر و امیرالمومنین(ع) تعداد تخت‌ها به 2100تخت می‌رسد و سرانه تخت‌های بیمارستانی استان به حدود 2.2 تخت می‌رسد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: نیاز سنجی برای تخت‌های بیمارستانی در سطح استان انجام شد و افتتاح تخت‌ها طبق نیاز اولویت بندی می‌شود؛ همچنین برای ساخت بیمارستان‌های دولتی، اولویت با مناطقی است که تمرکز جمعیتی و نیاز بیشتری دارند.
بخش خصوصی در حوزه درمان کمک حال دولت است
وی همچنین به تعرفه‌های بالای  درمان در بخش خصوص اشاره کرد و گفت: دولت نمی‌تواند همه‌ی هزینه‌های درمان را تامین کند و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در حوزه درمان، نیاز به سرمایه دارد و به دلیل اینکه باید هزینه‌های خود را تامین کند، تعرفه‌های بیشتری را دریافت می‌کند، این منطقی است که مردم هزینه بیشتری را در بیمارستان‌های خصوصی می‌پردازند؛ باید از بخش خصوصی حمایت شود چون در حوزه درمان، کمک حال دولت است؛ البته بیمه‌ها می‌توانند با تقبل بخشی از هزینه‌ها باعث شوند تا مردم فشار زیادی را تحمل نکنند.
پرهام در خصوص مراکز ناباروری استان نیز عنوان کرد: ایجاد یک مرکز دولتی ناباروری، طبق ابلاغ وزارت بهداشت، از الزامات هر استان است، مرکز دولت ناباروری استان قم نیز در حال حاضر مدتی است که مشغول فعالیت است و همچنین مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی نیز از سالیان پیش مشغول فعالیت است و به صورتی نیمه خصوصی به متقاضیان، خدمات ارائه می‌کند و این دو مرکز نیاز استان است.
طب سنتی باید علمی شود
وی در خصوص طب سنتی و ممانعت از فعالیت افراد در این حوزه اظهار کرد: هر علمی باید یک اصول و مبنایی داشته باشد و طبق آیین نامه نیز برای انجام امور درمانی باید مجوزهای لازم کسب گردد؛ در خصوص طب سنتی نیز وضعیت به همین گونه است و افراد برای درمان بیماران باید مجوز کسب کنند و در غیر این صورت، طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم ادامه داد: تصور مردم این است که وقتی مرکز درمانی‌ای باز است و مشغول فعالیت است، مجوز دارد؛ طب سنتی ریشه‌های قدیمی دارد و برای مطابقت با علم روز باید اصولی و علمی شود؛ در پزشکی برای اثبات یک درمان، باید به طور منطقی بررسی شود و میزان تاثیر آن مشخص شود ولی در طب سنتی اینگونه نیست و میزان ماده موثره دارو و دُز آن مشخص نیست و بر همین اساس برای تاثیر درمان باید با علم روز مطابقت داده شود.

وی افزود: ادعاهای طب سنتی باید مورد بررسی قرار بگیرد و علمی بررسی شود؛ ما در قبال جان حتی یک نفر هم مسئول هستیم و نمی‌توانیم به راحتی از آن عبور کنیم؛ عده ای از مردم مراجعه کرده‌ و شکایت‌هایی را از این افراد داشتند که عده‌ای از آن‌ها با مشکلات زیادی مواجه شده اند.
 
پرهام ادامه داد: برای مطابقت طب سنتی با علم روز، دانشکده طب سنتی در استان ایجاد شده است تا بر اساس همان منابع سنتی، طب سنتی با علم روز مطابقت داده شود و به صورت علمی پیش برود؛  طبق اعلام وزارت بهداشت، نام طب سنتی را "طب ایرانی" عنوان گذاشته اند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای در خصوص طب سنتی به دنبال منافع شخصی خود هستند و کسانی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند، دارو تجویز و با جان مردم بازی می‌کنند؛ اکنون با این‌ها به طور محکم مقابله شده و اکثر مراکز بدون مجوز بسته شده است.
شکایات مردمی در سامانه 190 ثبت و در اسرع وقت رسیدگی می شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم در خصوص شکسته‌بندی‌ها تصریح کرد: شکسته بندی‌ها نیز مصداق مداخله در کار پزشکی است ولی تاکنون شکایت مردمی از این مراکز که تعدادشان زیاد هم نیست، نداشته ایم، اگر شکایت های مردمی به سامانه190 مطرح شود، با آن‌ها مقابله می‌شود؛ دندانپزشکی‌های سنتی نیز نمونه دیگری از این مراکز هستند که باید با آن‌ها برخورد شود.

وی افزود: افرادی که مراکزشان بسته می‌شود، تعهد می‌دهند ولی می روند و در جایی دیگر مرکز خود را دایر می‌کنند؛ بنابراین باید به طور اصولی با آن‌ها برخورد شود تا از سوءاستفاده این افراد جلوگیری شود.

پرهام اظهار کرد: عطاری‌ها، داروهای گیاهی را ارئه می‌کنند و این به عنوان مداخله در کار پزشکی نیست و اگر در کار پزشکی مداخله کنند، از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود؛ نظارت بر عطاری‌ها هم وجود دارد و فعالیت هایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون شرکت های دارویی وجود دارد که از گیاهان دارویی عصاره گیری می‌شود و میزان ماده موثره آن مشخص می‌شود؛ در این صورت اثر پذیری دارو افزایش می‌یابد و پزشکان نیز این داروها را در حال حاضر تجویز می‌کنند.
بهتر بودن داروهای خارجی نسبت به ایرانی تصور غلطی است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم در خصوص کیفیت دارو و تجهیزات اتاق عمل ساخت ایران تصریح کرد: در اکثر موارد داروهای ایرانی تاثیر بیشتری دارند و این فرهنگ که داروی خارجی بهتر است، غلط است؛ در تجهیزات پزشکی و دارو در کشور به حد بالایی رسیده ایم و در برخی موارد از نمونه های خارجی کیفیت بالاتری دارند؛ باید برخی پزشکان نیز این باور را در مردم اصلاح کنند و مردم را با کیفیت داروهای ایرانی آشنا کنند.

وی در خصوص پرونده‌های خطاهای پزشکی نیز گفت: درصد بالایی از خطاهای پزشکی مربوط به دندانپزشکی است و قسمت زیادی از آن مربوط به برخوردهای پزشکان است؛ بخشی از شکایات مربوط به دندانپزشکی، تعرفه‌های بالایی است که مردم برای دندانپزشکی پرداخت می‌کنند و انتظار خدمات بهتری دارند و به همین دلیل شکایات مردمی در این بخش بیشتر است؛ شکایت‌ها از پزشکان به دادسرا انتقال پیدا می‌کند، یا در پزشکی قانونی و نظام پزشکی بررسی می‌شود و با توجه به رایی که صادر می‌شود با پزشک برخورد می‌شود.

پرهام در خصوص اعتراض‌هایی که به بسته شدن بیمارستان الزهرا شده بود، تصریح کرد: اعتراض‌هایی که به بسته شدن بیمارستان الزهرا ایجاد شد، بیشتر از سمت کسانی بود که ذی نفع بودند و منافع شخصی خودشان از بین رفته بود؛ بنا شده است که آن مرکز به دی-کلینیک تبدیل شود و همچنین طب اورژانس به صورت 24ساعته به مردم ارائه خدمت می‌کند، اورژانس 115 نیز به آن مرکز منتقل شده است تا بیماران را به سرعت به بیمارستان شهدا منتقل کند.

انتهای پیام/138


کد مطلب: 66195

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66195/حق-مردم-بیش-توان-حوزه-درمان-طب-سنتی-باید-علم-روز-مطابقت-داده-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir