کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله در شهر قم نیاز به توجه جدی دارد

خبرگزاری تسنیم , 20 تير 1397 ساعت 17:01

معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی گفت: مطالعات آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی ساختمان، زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی و همچنین خطرپذیری مدیریت بحران در شهر قم نیاز به توجه بیشتری دارد.


به گزارش قم نیوز جلسه شورای هماهنگی مدیدیت بحران استان ظهر امروز با حضور مدیران استانی و متخصصان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در سالن امام جواد (ع) استانداری برگزار شد.

در این جلسه معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی اظهار داشت: سازه‌های مختلفی که در شهر ساخته می‌شود باید بر اساس چگونگی مقاومت این سازه‌ها در برابر زلزله ساخته شده و به این امر توجه جدی شود.

داودی افزود: مطالعات آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی ساختمان، زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی و همچنین خطرپذیری مدیریت بحران در شهر قم نیاز به توجه بیشتری دارد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی گفت: مکان‌یابی ساختمان‌ها و پالایشگاه‌ها در استان قم باید بر اساس نقشه آسیب‌پذیری مناطق در مقابل زلزله به انجام برسد.

در ادامه این جلسه، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی با بیان گسل‌های مختلف موجود در استان قم عنوان کرد: در مطالعاتی که در حدود 14 سال گذشته صورت گرفت، مشخص شد که گسل قم از مرکز شهر عبور کرده و موقعیت شهر قم نشان می‌دهد که این شهر در یک مثلثی از افتادگی ایران مرکزی قرار دارد.

زارع بیان کرد: تاکنون زلزله با بزرگی 7 ریشتر در محدوده قم ثبت نشده است، همچنین اطراف کوه خضر بر روی گسل قرار گرفته که هم‌اکنون در اطراف آن منازل متعددی ساخته شده است و این امر خلاف موارد ایمنی در مقابل زلزله است.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی با اشاره به زلزله‌های اخیر قم ادامه داد: زلزله سال 1359 که در قم به وقوع پیوست، یکی از مهم‌ترین زلزله‌های قرن بوده که در آن 26 نفر جان خود را از دست دادند.

زارع تصریح کرد: مطالعات گسل‌های موجود در شهر قم، تقسیم‌بندی جنبش برای شناسایی میزان حرکت گسل و برخی مطالعات دیگر ازجمله اقدامات پژوهشگاه زلزله‌شناسی در مورد استان قم بوده که در حال انجام است.

در بخشی از این جلسه، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی ابراز کرد: در استان قم تا زلزله 6.2 ریشتر به وقوع پیوسته و احتمال وقوع زلزله سالیانه بزرگ‌تر از پنج ریشتر در قم، 18 درصد است.

در بخش دیگری از این جلسه، استاد سازه‌شناسی تأکید کرد: علاوه بر بافت‌های فرسوده، در زلزله‌های سرپل ذهاب ساختمان‌های نوساز نیز آسیب دیده‌اند که ازجمله این ساختمان‌ها، مسکن مهر بوده که در سال 1390 ساخته شده و سوء مدیریت در نظارت به ساخت این مسکن‌ها، ازجمله علل این آسیب‌ها بود.

هاشمی بیشترین آسیب‌های زلزله اخیر سرپل ذهاب و کرمانشاه را برای مناطق دارای بافت فرسوده دانست و خاطرنشان کرد: ساختمان‌های بیمارستان‌های تازه تأسیس نیز در کرمانشاه و سرپل ذهاب، موارد ایمنی را رعایت نکرده بودند و طراحی‌های ضعیف و عدم توجه به نکات ایمنی از عوامل اصلی این خرابی‌ها بود.‌

استاد سازه‌شناسی بیان کرد: بررسی‌ها و اولویت‌های لازم برای کاهش زیان‌های زلزله از سوی مدیران باید انجام شده و تسهیلات و منابع مالی لازم برای این امر در نظر گرفته شود، همچنین باید با استفاده از نظرات کارشناسی در جهت کاهش ریسک زلزله‌ها گام برداشته شود.

در بخشی از این جلسه مدیر آزمایشگاه پیشرفته معرفی زلزله شکستگی خط‌های آب‌رسانی در زلزله را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: زلزله‌هایی که از شش سال اخیر در کشور شاهد آن بودیم، از 5.3 ریشتر تا 7.3 ریشتر متغیر بوده و در زلزله سرپل ذهاب و کرمانشاه قریب به یک‌میلیون و 320 هزار نفر در زمینهٔ دسترسی به آب دچار مشکل شدند.

بسطامی تصریح کرد: در زلزله‌‌های اخیر که در کشور رخ داد، قطعی برق تمام فعالیت‌های خدمات‌رسانی، ازجمله بیمارستان‌ها، تأمین آب‌ شرب و خدمات مربوط به آواربرداری را تحت‌الشعاع قرار داد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 66256

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66256/مقاوم-سازی-ساختمان-برابر-زلزله-شهر-قم-نیاز-توجه-جدی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir