کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم مطرح شد

عبور گسل‌های زلزله از داخل شهر قم

خبرگزاری فارس , 20 تير 1397 ساعت 20:29

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله گفت: گسل‌های متعددی از جمله گسل خضر، از شهر قم می‌گذرد.


به گزارش قم نیوز جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم ظهر امروز در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

مهدی زارع در ابتدای این جلسه با اشاره به زلزله خیزی شهر قم اظهار کرد: گسل‌های متعددی از جمله گسل خضر، از شهر قم می‌گذرد، بر روی این گسل‌ها، خانه سازی صورت گرفته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله ادامه داد: زلزله به بزرگی 6.2 ریشتر در آذر 1359، زلزله 5.6 ریشتر در 1386 و فوج زلزله‌های در دی ماه 94 در جعفریه از زلزله‌های بزرگ در چند دهه اخیر در استان قم بود.

محسن اوروجی در ادامه جلسه با اشاره به اهمیت ساختگاه در هنگام احداث یک ساختمان اظهار کرد: زلزله کرمانشاه نشان داد که ساختگاه در زمینه خسارت در زلزله اهمیت زیادی دارد و در آن زلزله خانه‌های مقاوم بر روی ساختگاه ضعیف خسارت دیدند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: در گذشته پیشنهاد شده بود که بر روی گسل‌های موجود در قم ساخت و ساز صورت نگیرد، اما به این مطالعات توجه نشد و ساخت و ساز صورت گرفت.

وی افزود: مطالعاتی در سال 82 در خصوص وضعیت زلزله خیزی استان قم صورت و با توجه به زلزله‌های رخ داده دوباره نتایج آن مطالعات مورد بررسی قرار می‌گیرد، طی چند دهه اخیر، بارها شاهد زلزله در استان قم بودیم.

بهرخ حسینی هاشمی با  اشاره به زلزله‌های 50 سال اخیر قم اظهار کرد: 917 زلزله در این مدت در استان ثبت شد که بزرگ ترین زلزله 6.2 ریشتر در سال 1359 بود و احتمال وقوع زلزله 5 ریشتر در قم بالای 18 درصد است.

وی ادامه داد: گسل قم و کوه خضر از داخل شهر قم عبور می‌کند، گسل قیزقلعه و خورآباد در هشت کیلومتری این شهر شهر قرار دارد، 30 تا 40 درصد از مساحت شهر قم بافت فرسوده یا ناکارآمد است، در بقیه شهرها و روستاهای قم وضعیت بحرانی تر است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله افزود: در شهر قم احتمال خرابی گسترده براثر زلزله حتی در منازل نوساز است، این مساله با توجه به مشاهدات زلزله اخیر کرمانشاه مشهود است که خانه‌های نوساز تخریب شدند.

حسینی هاشمی با اشاره به خرابی سازه‌های نوساز در زلزله استان کرمانشاه اظهار کرد: شهرک مسکن مهر در سرپل ذهاب در سال 1390 ساخته شد، با وجود سازه بتنی، شاهد آسیب جدی سازه ای و خرابی کامل جداکننده‌ها در زلزله بودیم.

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها دارای بالاترین ضریب امنیت در طراحی لرزه ای در بین سازه‌های ساختمانی است، عدم درک مناسب از حساسیت طراحی و ساخت بیمارستان‌ها منجر به آسیب قابل توجه به بیمارستان‌های جدیدالاحداث در سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله افزود: بیشترین میزان خرابی‌ها و تلفات جانی و مالی در زلزله‌های اخیر در بافت فرسوده است، 32 درصد واحد مسکونی، 50 درصد واحدهای اداری و بیش از 200 اداره دولتی در بافت فرسوده شهر قم است.

مرتضی بسطامی در بخش دیگری از جلسه با اشاره به زلزله سرپل ذهاب اظهار کرد: بر اثر زلزله شبکه آبرسانی در این شهر مشکل پیدا کرد و با وجود تلاش شرکت آب و فاضلاب، برای روزها این مشکل ادامه داشت، در زلزله سرپل ذهاب برق این شهر به صورت کامل قطع شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله ادامه داد: در دنیا تحلیل خطرات چند گانه به صورت یک باره صورت می‌گیرد.

محسن بهشتی در ادامه جلسه با اشاره به طرح تفصیلی شهر قم اظهار کرد: مطالعات ریز پهنه شهر قم باید دوباره بازنگری شود و  فاز دوم این مطالعات صورت بگیرد تا براساس آن در طرح تفصیلی تغییراتی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: شهر قم یکی از شهرهایی است که در گذشته در آن زلزله رخ داده است و امکان وقوع در هر لحظه ای در قم وجود دارد، این شهر دارای گسل است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: استفاده از مطالعات پژوهشکده زلزله در توسعه شهری قم اهمیت زیادی دارد.

حمید یزدانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در بخش پایانی جلسه با اشاره به بناهای تاریخی استان خاطرنشان کرد: برخی از این بناها سابقه چند هزار ساله دارند و توجه به بناهای تاریخی در مطالعات لرزه شناسی دارای اهمیت است، باید فکری به حال استحکام بخشی بناهای تاریخی قم شود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 66264

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66264/عبور-گسل-های-زلزله-داخل-شهر-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir