چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : 66267
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

بیست و سومین سالگرد «نسل کشی سربرنیتسا» در مسجد لندن برگزار شد

قم نيوز : در بیست و سومین سالگرد «کشتار سربرنیستا» که هر سال در مسجد شرق لندن برگزار می شود، جنگ بوسنی و کشتار بیرحمانه مسلمانان این کشور به دست نیروهای صرب یادآوری می شوند.
بیست و سومین سالگرد «نسل کشی سربرنیتسا» در مسجد لندن برگزار شد
بیست و سومین سالگرد «نسل کشی سربرنیتسا» در مسجد لندن برگزار شد
به گزارش قم نیوز مرکز مسلمانان لندن در مسجد شرق لندن، بیست و سومین سالگرد «کشتار سربرنیتسا»، نسل کشی مسلمانان در بوسنی و هرزگوین را برگزار کردند.

این بزرگداشت با همکاری بنیاد میراث بوسنی و سازمان یادواره سربرنیتسا سالانه در مسجد شرق لندن برپا می شود.

سخنرانان مهمان این نشست شامل محمد حبیب الرحمان ریاست مسجد، دکتر عبدالله فلیق از بنیاد میراث بوسنی، هارون خان از شورای مسلمان انگلیس و دکتر الیجاز پیلوا و رزاد تربونجا از  بازماندگان جنگ بوسنی بودند.

فلیق در سخنانش گفت: در سال 1995، ما تنها در سربرنیتسا شاهد قتل عام بیش از 8000 نفر بودیم، و ما امشب مانند هر سال دیگری کسانی را که در آن روز جان خود را از دست دادند و در روز بعد یعنی 11 جولای به خاک سپرده شدند به یاد می آوریم.

رزاد تروبونجا از بازماندگان جنگ بوسنی و هرزگوین درباره حوادثی که شاهدش بوده گفت: در آن زمان من 19 ساله بودم و به جنبش مقاومت سارایوو پیوسته و علیه ارتش یوگسلاوی که به مدت 3 سال شهر ما را به محاصره درآورده بود جنگیدم.

وی افزود: من از حوادث وحشتناک نسل شی سربرنیتسا و دیگر نسل کشی هایی که در بوسنی در سال های 1992-1995 به وقوع پیوست جان سالم به در بردم و اکنون در مقابل شما ایستادم و پیام من این است. علیه تعصب بجنگید و عشق و وحدت را ترویج کنید.

این نشست همچنین شامل نمایش فیلم های کوتاه و مستندهایی از حقایق پیرامون نسل کشی سربرنیتسا و عواقبی که این جنایات بر زندگی مردم در بوسنی و هرزگوین برجای گذاشت دارد.

نسل کشی سربرنیتسا

گفتنی است نسل کشی سربرنیتسا که در 11 جولای 1995 در بوسنی و هرزگوین به وقوع پیوست، به کشتار بیش از 8 هزار مسلمانان بوسنیایی توسط نیروهای ارتش صربستان تحت رهبری اسلوبودان میلوسویچ رئیس جمهوری اسبق جمهوری صرب بوسنی و ژنرال راتکو مولداچ، فرمانده اسبق ارتش صربسکا منجر شد.

این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید.

پیش از این کشتار، سازمان ملل متحد سربرنیتسا را منطقه «حفاظت‌شده امن» اعلام کرده ‌بود. ۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان که برای ایجاد امنیت در این منطقه مستقر شده بودند در جریان کشتار واکنشی نشان ندادند. صرب‌ها اندکی پیش از پایان جنگ بوسنی سربرنیتسا را محاصره کردند و از  طی کمتر از یک هفته حدود ۸۰۰۰ تن را قتل‌عام کردند.

کشف اجساد از گورهای دسته‌جمعی در اطراف سربرنیتسا ادامه دارد. تا کنون از حدود شصت گور دسته‌جمعی کشف شده، هویت ۲۵۰۰ جسد توسط آزمایش دی‌ان‌اِی معین شده است.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgux93.ak9334prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما