کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سند زیارت حضرت معصومه(س) در افق اعلی اتقان و وثاقت است

ایسنا , 23 تير 1397 ساعت 14:40

مدیر اداره پژوهش، پژوهشکده علامه طباطبایی گفت: سند زیارت حضرت معصومه(س) و ثواب عظیم آن در افق اعلی اتقان و وثاقت است؛ مضامین و عبارات به کار رفته در زیارتنامه حضرت معصومه(س)، دلیل بر صحت، و سند آن است.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام غلامعلی عباسی بیان کرد: ابتدا باید این نکته تبیین شود که ثمره زیارت چیست و چرا در اسلام به این موضوع توجه شده است؛ در همین خصوص کتابی با عنوان کامل الزیارات وجود دارد که در آن بیش از 800روایت در خصوص آداب و فلسفه و ثمره زیارت آمده است.

وی افزود: این روایات متعدد نشان دهنده این است که اسلام به دنبال یک فرهنگ انسان سازی و به دنبال تعالی و کمال انسان است؛ همه‌ی انبیا یک آرمان داشتند که انسان را از خاک بردارند و بر عرش بنشانند و در این راه تلاش‌های بسیاری را انجام دادند.

این مولف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: در خصوص زیارت حضرت معصومه(س)، حدیث صحیح و معتبر گوناگونی داریم که سعد ابن سعد أحوص که از اصحاب امام رضا(ع) و اهل شهر قم است، نقل می‌کند که روزی امام هشتم به ایشان می‌گوید "ما نزد شما عزیزی داریم" که منظورشان حضرت فاطمه معصومه(س) بود و این عبارت مشهور "من زارها فالجنه" را فرمودند و این روایت بسیار معتبر و صحیح است و در منابع دیگری نیز ذکر شده است.

وی افزود: مرحوم علامه مجلسی نیز شکل زیارت کنونی را در ادامه عطف به این روایت می‌کند؛ بنابراین سند زیارت حضرت معصومه(س) و ثواب عظیم آن در افق اعلی اتقان و وثاقت است؛ مضامین و عبارات به کار رفته در زیارت حضرت معصومه(س)، دلیل بر صحت و سند آن است، زیارتنامه با سلام شروع می‌شود و در فرهنگ اسلامی، سلام یک روند و جریان است و سلام از اسامی خدا است.

عباسی تصریح کرد: ما امروز به شریعت درست حضرت ابراهیم، حضرت نوح و دیگر پیامبران را قبول داریم ولی شریعتی که مسلمانان باید قبول و به آن التزام داشته باشند، شریعت پیامبر اسلام است و در این زیارتنامه وقتی به سلام به پیامبر اکرم(ص) و دیگر امامان می‌رسد، به گونه ای سلام را ذکر می‌کند که تجسم می‌شود که این بزرگواران در آن مکان حاضر هستند؛ در مکان و مقامی که از حضرت رسول الله(ص) تا امام زمان(عج) حضور دارند، می‌ایستیم و سلام می‌دهیم و لازم است که عظمت این مقام را درک کنیم.

وی با بیان اینکه نباید زیارت را مقام پایینی فرض کنیم، گفت: زائر وقتی که در این فضا قرار می‌گیرد، می‌تواند بهترین کلمات را از گلستان فضائل این زیارتنامه دریافت کند و در جان خودش بریزد؛ آیت الله بهجت که از علمای بزرگ و والامقامی بود، در مقابل این ضریح می ایستاد و خشوع میکرد و در آن زمان تجلیاتی از عالم بالا دریافت می‌کردند.

مدیر اداره پژوهش پژوهشکده علامه طباطبایی اضافه کرد: بسیاری از علمای بزرگ مانند ملاصدرا ذکر کرده اند که هرگاه به مشکلات و معضلاتی برمی‌خوردند، به درگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) متوسل می‌شدند تا آن مشکلاتشان حل شود و مسائل پیچیده فلسفی را درک می‌کردند؛ برای ملاصدرا  و دیگر علمای بزرگ، عالی ترین مدرسه، قرارگرفتن در آستان حضرت معصومه(س) است و باید نگاه ما نسبت به زیارت، نگاه مدرسه‌ای و آموزشی باشد و بدانیم از آن می‌توانیم معارف گسترده‌ای را درک کنیم.

وی تاکید کرد: در زیارتنامه برای حضرت معصومه(س) شأنی ذکر شده است و برای درک این شأن باید به زیارت جامعه کبیره مراجعه کنیم و در فرازی که شأن اهل بیت را معرفی می‌کند، شأن کبیر و شفاعت مقبوله به هم در این زیارت عطف شدند که به همان شأن حضرت معصومه در زیارتنامه مربوط می‌شود و این نشان از دارا بودن حضرت معصومه(س) از مقام شفاعت و کرامت است.

عباسی بیان کرد: در کتاب‌های متعددی از کرامات حضرت معصومه(س) روایت هایی نقل شده است و تمامی این روایات دارای سند صحیح هستند و هم اکنون نیز سندهای آن در آستان مقدس حضرت معصومه(س) وجود دارد.

وی در خصوص کیفیت زیارت حضرت معصومه(س) عنوان کرد: یک ملاک‌های ارزشی در دین اسلام وجود داردکه باید بقیه موضوعات را با آن تطبیق دهیم؛ در زیارت خانه کعبه، باید محرم وارد شویم و همچنین برای ورود به مسجدالحرام و زیارت خانه کعبه آدابی را رعایت کنیم؛ این آداب را باید برای ورود به همه‌ی مکان‌های مقدس تعمیم دهیم؛ همان آداب زیارت خانه کعبه در زیارت تمام ائمه و معصومین از جمله حضرت معصومه(س) وجود دارد و باید حرمت این اماکن حفظ شود.

این مولف در خصوص نسب ایشان با امام معصوم، تصریح کرد: روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که می‌فرمایند که ارتباط ولایی من با پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) اعلی تر از ارتباط نسبی است و ایشان ریشه همه‌ی ارزش ها را مقام ولایت و امامت عنوان میکند؛ در زیارت حضرت معصومه(س) تاکید و سلام بر مقام رسالت و امامت این بانوی بزرگوار است تا انتساب ولایی حضرت معصومه(س) و این ارتباط و مقام ولایی ارجح تر از مقام ایشان در ارتباط فرزندی و خواهری با امام معصوم است.


انتهای پیام/ 139


کد مطلب: 66357

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66357/سند-زیارت-حضرت-معصومه-س-افق-اعلی-اتقان-وثاقت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir