يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : 66415
منبع : خبرگزاری فارس
در نشست مدیران استان قم با هیأت لبنانی مطرح شد

عدم تناسب روابط اقتصادی ایران و لبنان با روابط سیاسی

قم نيوز : رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: سطح روابط اقتصادی ایران و لبنان به اندازه روابط سیاسی کشورمان با لبنان هیچ گاه نرسیده و این یک اشکال است.
عدم تناسب روابط اقتصادی ایران و لبنان با روابط سیاسی/ برنامه ریزی برای نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی قم در 10 کشور
عدم تناسب روابط اقتصادی ایران و لبنان با روابط سیاسی/ برنامه ریزی برای نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی قم در 10 کشور
به گزارش قم نیوز جلسه معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، مدیران استان، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، شهردار نبطیه و هیأت همراه با شرکت کنندگان در هفته فرهنگی و اقتصادی استان قم در لبنان ظهر امروز در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد.

محمد مهدی شریعتمدار در ابتدای این جلسه با اشاره به ویژگی‌های هفته فرهنگی قم در لبنان اظهار کرد: این نخستین هفته فرهنگی یک استان در خارج از کشور بود، اجراهای ورزش باستانی و برگزاری مذاکرات اقتصادی و فرهنگی را در حاشیه برپایی این هفته شاهد بودیم.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌های امضا شده در حاشیه هفته فرهنگی قم در لبنان برخلاف بقیه تفاهم‌نامه‌ها در حال پیگیری است، در حالی که تفاهم‌نامه‌های زیادی میان دانشگاه‌های ایران و لبنان امضا شده، اما این تفاهم‌نامه‌ها پیگیری نشده است.

 

تقاضای مردم لبنان برای گسترش روابط اقتصادی با ایران

رایزن فرهنگی ایران در لبنان افزود: در لبنان شاهد تقاضای مردم این کشور برای روابط اقتصادی با ایران هستیم، روابط خوبی را با کشور لبنان به خصوص جبهه مقاومت در این کشور داریم.

شریعتمدار با اشاره به برنامه‌های رایزنی ایران در لبنان اظهار کرد: این رایزنی گستره فعالیت زیادی دارد، به عنوان مثال در دهه فجر سال 95 شاهد برگزاری بیش از 100 برنامه توسط رایزنی ایران در لبنان بودیم.

وی ادامه داد: استان قم این توانایی را دارد که در زمینه‌های مختلف همچون نشر دینی حضور گسترده تری را در لبنان داشته باشد. هفته فرهنگی استان قم در لبنان چهره دیگری را از کشورمان در لبنان به نمایش گذاشت.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان خاطرنشان کرد: سطح روابط اقتصادی ایران و لبنان به اندازه روابط سیاسی کشورمان با لبنان هیچ گاه نرسیده و این یک اشکال است، وجود دو هزار و 300 واحد صنعتی در استان قم مایه شگفتی مدیران لبنانی شده است.

یونس عالی پور در ادامه این جلسه با اشاره به برنامه هیأت لبنانی در استان قم اظهار کرد: بازدید از شهرک‌های صنعتی شکوهیه و محمود آباد و منطقه ویژه سلفچگان و دیدار با استاندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قم از جمله برنامه‌های این هیأت بود.

وی ادامه داد: قم ظرفیت‌های زیادی دارد و امیدواریم که در رویدادهای دیگر این ظرفیت‌ها را بیشتر از گذشته به نمایش بگذاریم.

 

برگزاری هفته فرهنگی و اقتصادی استان قم در 10 کشور جهان

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم افزود: استان آمادگی دارد که در زمینه آموزش فنی و حرفه ای و آموزش صنایع دستی در لبنان اقداماتی را داشته باشد و امیدواریم که مقدمات برای این کار فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال برگزاری 10 هفته فرهنگی و اقتصادی استان قم در 10 کشور جهان از جمله روسیه، عمان و عراق هستیم، همچنین برگزاری این هفته در شهر بعلبک لبنان نیز دنبال می‌شود.

احمد کحیل شهردار نبطیه لبنان در بخش دیگری از جلسه با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی استان قم در لبنان اظهار کرد: استان قم به خوبی توانست خودش را در این نمایشگاه معرفی کند و نمایشگاه سرآغاز خوبی برای شروع همکاری‌های مشترک بین شهر نبطیه و شهر قم است.

افتخار مردم نبطیه به ارتباط با قم

وی ادامه داد: هفته فرهنگی قم در لبنان فراتر از توقعات برگزار شد، ارزیابی گسترده ای نسبت نمایشگاه انجام دادیم و تلاش می‌کنیم که در آینده از نقاط ضعف نمایشگاه عبور کنیم، استان قم باید به دنبال باشد که در نمایشگاه‌های بعدی خود به مسائل آموزشی و زنان توجه بیشتری کند.

شهردار نبطیه افزود: ما افتخار داریم که ارتباط برادری را با استان قم داشته باشیم و چنین روابطی موجب رضایت امام زمان(عج) خواهد بود.

ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم در ادامه این جلسه با اشاره به هفته فرهنگی نبطیه در استان قم اظهار کرد: آمادگی همکاری برای برگزاری این هفته را داریم و آثار انقلاب اسلامی ایران در شهر نبطیه مشهود است.

 

لزوم استفاده از لبنان برای صادرات مجدد به کشورهای جهان

حجت‌الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم در بخش دیگری از جلسه گفت: امامزادگان زیادی از جمله امامزاده موسی مبرقع فرزند بلافصل امام جواد(ع) در استان مدفون هستند و هیأت لبنانی مزار این امامزادگان را زیارت کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: امیدوار هستیم که زائران لبنانی از این به بعد در کنار زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، مزار امامزادگان واجب التعظیم استان قم را هم زیارت کنند.

امیر محمدی چهر در بخش پایانی با اشاره به هفته فرهنگی استان قم در لبنان اظهار کرد: این هفته در عین بعد فرهنگی، بعد اقتصادی داشت، افزایش مراودات اقتصادی با لبنان به نفع استان قم است و اکنون در یک جنگ اقتصادی قرار داریم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پایان خاطرنشان کرد: باید به دنبال استفاده از لبنان به عنوان یک کشور پایلوت برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر باشیم چرا که جمعیت زیادی از مردم لبنان در کشورهای دیگر سکونت دارند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbsab0.rhb08piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما