دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : 66451
منبع : خبرگزاری ايرنا

295کودک بازمانده از تحصیل قمی ساکن روستاها هستند

قم نيوز : معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم با بیان اینکه مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 تعداد چهار هزار و 72 تن ازکودکان 6 تا 9 سال قمی به مدرسه نرفتند، گفت: 295 تن از این تعداد در روستاها ساکن هستند.
295کودک بازمانده از تحصیل قمی ساکن روستاها هستند
295کودک بازمانده از تحصیل قمی ساکن روستاها هستند
به گزرش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا روز دوشنبه اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده از سوی آموزش و پرورش استان علت اصلی نرفتن این کودکان به مدرسه فقر فرهنگی و اقتصادی والدین بوده است.

وی با اذعان به اینکه بخشی از این کودکان محروم از تحصیل را کودکان کار تشکیل می دهند، افزود: والدین این فرزندان به دلیل مساله معاش و تامین نیازهای مالی و اقتصادی مانع تحصیلشان شده و به عنوان نان آور خانواده از آنها استفاده می کنند.

معاون آموزش و پرورش استان در پاسخ به سئوالی در خصوص اقدام ها و تدابیر دولت برای بازگشت این دانش آموزان به مدرسه یادآور شد: در سال 1383 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و طبق یکی از بندهای آن حاکمیت باید به عنوان مدعی العموم با والدینی که در سنین کودکی از تحصیل فرزند خود ممانعت می کنند، برخورد نماید.

قاسمی نیا افزود: تاکنون برای اجرایی شدن این بند از مصوبه یاد شده حرکتی انجام نشده اما درصورت محرز شدن این موضوع که یک یا هر دوی والدین مانع آموزش فرزند خود می شوند، مشمول مجازات زندان و جریمه نقدی قرار می گیرند.

معاون آموزش و پرورش قم با تاکید بر اینکه دولت نیز باید مانند مجلس قوانینی را در این مورد وضع نموده و خانواده هایی را که کودک لازم التعلیم خود را از تحصیل باز می دارند با محدودیت هایی مواجه کند، افزود: تحقق طرح اجباری کردن آموزش در کشور ضروری است.

قاسمی نیا ضمن در خواست ایجاد قوانین تشویقی و تنبیهی برای خانواده ها در رابطه با تحصیل فرزندانشان گفت: دولت برزیل خانواده هایی را که مانع رفتن فرزندان 5 تا 18 سال خود به مدرسه شوند، از گرفتن یارانه محروم می کند، از این رو ما نیز انتظار داریم با اتخاذ تصمیم های مشابه هیچ کودک لازم التعلیم بازمانده از تحصیل وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه های چهارم و ششم توسعه کشور تحصیل افراد تا پایان متوسطه اول اجباری است، افزود: متاسفانه سازه و کار مشخصی برای این امر در نظر گرفته نشده و باید این قانونی که مجلس ابلاغ کرده توسط دولت عملیاتی شود.
وی با ابراز بی اطلاعی از رتبه قم از نظر کودکان بازمانده از تحصیل گفت: درصورت اجرایی شدن قوانین بالادستی مذکور کمترین تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را خواهیم داشت‌.

معاون آموزش و پرورش قم در بخش دیگری از سخنان خود استقبال کردن بیسوادان از باسواد شدن را یکی از موانع موجود برای ریشه کن کردن بیسوادی از جامعه عنوان کرد، و افزود: هر سه قوای کشور اعم از مجریه، مقننه و قضائیه باید قوانین مشترکی را وضع کنند تا شاهد کودکان واحب التعلیم بازمانده از تحصیل نباشیم.

وی انسداد کامل مبادی بیسوادی در جهت رفع این معضل فرهنگی در کشور و استان را ضروری خواند، و افزود: یکی از راه های انجام این کار تحت پوشش قرار دادن کامل کودکان یاد شده در فعالیت های آموزشی است.

وی گفت: بخشی از این وظایف بر عهده حاکمیت است، و باید قوانین موجود در این زمینه را احیا و زنده کند و خانواده ها نیز استقبال نموده و فرزندان خود را به مدرسه بفرستند.

قم جز 10 استان برتر از نظر باسوادی افراد در کشور است، اما 120 هزار تن از جمعیت 6 سال بالای آن بیسواد هستند.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcb8ab0.rhb0spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما