دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 66465
منبع : خبرگزاری فارس

آشفته بازار افزایش اجاره بها در قم و فقدان نظارت

قم نيوز : در حالی صاحبخانه های قمی اغلب افزایش 20 درصدی را برای نرخ اجاره بهای امسال در نظر گرفته اند که مستاجران به ویژه قشر کارمند و کارگر چنین افزایشی را در درآمد خود مشاهده نمی کنند و همین مسئله موجب شده که بازار جابه جایی مستاجران در تابستان داغ، گرم گرم باشد.
آشفته بازار افزایش اجاره بها در قم و فقدان نظارت/ اجاره بها نصف درآمد خانوار را می‌بلعد
آشفته بازار افزایش اجاره بها در قم و فقدان نظارت/ اجاره بها نصف درآمد خانوار را می‌بلعد
به گزارش قم نیوز چند روزی است که فصل بهار رخت بربسته و ایام گرم تابستان شروع شده است. اما گرم تر از آن بازار داغ نقل و انتقالات و جابجایی مستاجران است که امسال نیز همچون سال‌های پیش از اوایل خرداد ماه کلید خورده و تا پایان تابستان در حالی ادامه می‌یابد که هر سال مستاجران خانه به دوش با افزایش نرخ اجاره بها روبه‌رو می‌شوند.

اما چاره ای ندارند و با وجود اینکه صاحب خانه‌ها حداقل 15 درصد به اجاره بهای سال گذشته می‌افزایند، برای اینکه سرپناهی برای خود دست و پا کنند مجبورند که در گرمای سوزان تابستان، از این بنگاه به آن بنگاه بروند و بعضا با جواب‌های سربالا و کنایه آمیز مشاوران املاک روبه‌رو شوند تا بلکه بتوانند مورد مناسبی که با دخل و خرجشان می‌خواند را پیدا کنند.

حالا اگر از سیر صعودی نرخ اجاره بها که بار روانی و فشار اقتصادی سنگینی را بر مستاجران وارد می‌آورد، بگذریم. مشکلات دیگری همچون آسیب دیدگی و استهلاک وسایل زندگی حین اسباب کشی به دلیل شرایط سخت جابه‌جایی و از دست دادن بخش زیادی از آنها، بر سر خانه به دوش‌ها سایه افکنده است.

علاوه بر این، مستاجرانی که فرزندان محصل دارند، با مشکلات دیگری همچون یافتن مدرسه‌ای نزدیک به خانه جدیدشان برای تحصیل فرزندان خود روبه‌رو هستند که این مسأله فشار انتخاب فوری مسکن جدید را برای آنها، دو چندان می‌کند و موجب می‌شود تا بسیاری از موارد مناسب که با شرایط آنها همخوانی دارد را از دست بدهند.

مسکن همواره یکی از نیازهای اساسی مردم محسوب می‌شود که این روزها بازار و وضعیت نابسامان اجاره بهای آن به یکی از بزگترین دغدغه‌های مردم به خصوص مستاجران تبدیل شده و اخبار و تحولات آن همچون افزایش نجومی نرخ‌های اجاره و نایاب شدن رهن کامل واحدهای مسکونی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

گلایه از افزایش نرخ اجاره بها

رضا صالحی که در شهرک پردیسان مستاجر است به خبرنگار فارس می‌گوید: شهریور ماه قرارداد اجاره خانه مان تمام می‌شود و باید به فکر جای دیگری باشیم. چون صاحبخانه گفته که اگر بخواهید یک سال دیگر اینجا بمانید باید کرایه بیشتری بپردازید و از آنجایی که توان پرداخت آن را نداریم، مجبوریم که تقل مکان کنیم.

وی می‌افزاید: به همین خاطر چند روزی است که با همسر و فرزند کوچکم در این گرمای تابستان اکثر بنگاه‌ها را زیرپا گذاشته‌ایم تا بلکه مورد مناسبی که با درآمدمان مطابقت داشته باشد را پیدا کنیم که متاسفانه تاکنون موفق نشده ایم.

این شهروند قمی از بالا بودن نرخ اجاره بها گلایه کرده و بیان می‌کند: امسال واقعا نرخ اجاره بهای مسکن نسبت به سال گذشته افزایش یافته و خدا می‌داند که با این اوضاع بتوانم سرپناهی برای زن و بچه ام پیدا کنم یا خیر.

 

نصف درآمدمان صرف اجاره بها می‌شود

اعظم هیزجی که مستاجر یکی از واحدهای مسکن مهر در شهر پردیسان است، در این خصوص می‌گوید: همسرم یک کارمند است و با این گرانی‌ها به سختی از پس خرج و مخارجمان برمی آید. به خصوص اینکه در سال جدید نرخ اقلام و کالاهای اساسی بسیار بالا رفته و به طبع نرخ اجاره بها نیز افزایش می‌یابد.

وی می‌افزاید: ما در یک واحد 75 متری در طبقه ششم زندگی می‌کنیم و از آنجایی که پول پیش کمتری دادیم، مجبوریم برای اجاره بهای همین واحد کوچک نصف درآمدمان را بدهیم.

هیزجی ادامه می‌دهد: البته چیز زیادی به اتمام قراردادمان باقی نمانده و قصد داریم اگر صاحبخانه با ما کنار بیاید یک سال دیگر قراردادمان را تمدید کنیم چون اسباب کشی واقعا سخت است و علاوه بر هزینه جابه جایی کلی هم خسارت می‌دهیم.

 

نرخ اجاره بها به دلخواه صاحبخانه‌ها تعیین می‌شود

علیرضا ابوالقاسمی مدیر یکی از بنگاه‌های املاک در منطقه پردیسان به دلایل افزایش نرخ اجاره بهای مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که برخی از مستاجران از سمت کرج و تهران به پردیسان برای اجاره مسکن آمده اند و چون اجاره بها در آنجا به نسبت قم بالاست، هر قیمتی که صاحبخانه‌ها برای اجاره بها تعیین کنند آنها نیز قبول می‌کنند.

وی می‌افزاید: در حالی که طبق عرف باید هر سال 10 یا نهایتا 20 درصد افزایش اجاره بها داشته باشیم. به همین خاطر نرخ اجاره بها به صورت دلخواه از سوی صاحبخانه‌ها و تقاضایی که صورت می‌گیرد، تعیین می‌شود.

ابوالقاسمی به تاثیر اندک تورم در افزایش نرخ اجاره بها اشاره و بیان می‌کند: یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ اجاره بها، سایت‌هایی همچون سایت دیوار است. چون در این گونه سایت‌ها برخی از صاحبخانه‌ها قیمتی دلخواه برای اجاره مسکن خود تعیین می‌کنند و اگر اجاره داده شود، همان ملاک سایر صاحبخانه‌ها می‌شود و می‌گویند وقتی فلانی خانه اش را به این قیمت اجاره داده پس ما هم می‌توانیم.

این بنگاه دار خاطرنشان می‌کند: سال‌های گذشته صاحبخانه‌ها بیشتر طالب گرفتن رهن بودند، اما از آنجایی که سودها کاهش یافته، الان بیشتر به دنبال گرفتن کرایه هستند. درعوض مستاجران چون پرداخت کرایه خانه برایشان دشوار است بیشتر به دنبال رهن هستند ولی متاسفانه الان باید هم مبلغی به عنوان رهن پرداخت کنند و هم اجاره بالا!

 

صاحبخانه‌ها کمی منصف تر باشند

داوود راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در خصوص افزایش نرخ اجاره بهای مسکن اظهار کرد: امسال نیز اجاره بهای مسکن همچون سالهای گذشته 20 درصد افزایش قیمت داشته است. اما سال گذشته با وجود اینکه تورم نسبت به امسال کمتر بوده، نرخ اجاره بها افزایش جدی داشته و نسبت به امسال بیشتر بوده است.

عضو هیئت رئیسه و کمیسیون اتحادیه املاک با بیان اینکه صاحبخانه‌ها به مستاجران رحم کنند، گفت: در این گرمای تابستان که مستاجران به این سو و آن سو برای یافتن خانه ای مناسب با درآمدشان می‌گردند و به خاطر افزایش نرخ اجاره بها فشار زیادی را تحمل می‌کنند، صاحبخانه‌ها کمی منصف تر باشند و آنها را به چشم فرزندان و یا خواهر و برادران خود ببینند.

به هر تقدیر چه بخواهیم، چه نخواهیم سونامی افزایش نرخ اجاره بهای مسکن همچون سال‌های پیش و چه بسا بیشتر، از راه رسیده و دامن خیلی‌ها به خصوص مستاجران که عمدتا از قشر کم درآمد جامعه هستند را گرفته و آنها نیز چاره ای جز پذیرفتن آن را ندارند.

یکی از مشکلات پیش روی مستاجران نبود قیمت مشخص، فقدان وجود هیچ گونه نظارت بر نرخ اجاره بها و بی سامانی بازار مسکن است و این مسئله موجب شده است که در این ماه‌ها بخشی از جامعه دچار سردرگمی و گرفتاری شود.

مشخص شدن درصد مشخص برای افزایش اجاره بها و الزام برای دریافت کد رهگیری در قولنامه های اجاره بها از جمله راهکارهایی است که می توان با اجرای آن به این بازار سر و سامان داد، مسئله ای که مردم انتظار دارند نهادهای نظارتی استان با جدیت بیشتری در آن ورود کنند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgnt93.ak9334prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما