دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 66467
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه کمیته فرش استان قم مطرح شد

رکود گریبانگیر صنعت فرش در قم/ نمایشگاه دائمی فرش سریع تر راه اندازی شود

قم نيوز : جلسه کمیته فرش استان قم با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد و در این جلسه مدیران و مسؤولان مرتبط با صنعت فرش به بیان مشکلات، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
رکود گریبانگیر صنعت فرش در قم/ نمایشگاه دائمی فرش سریع تر راه اندازی شود
رکود گریبانگیر صنعت فرش در قم/ نمایشگاه دائمی فرش سریع تر راه اندازی شود
به گزارش قم نیوز جلسه کمیته فرش استان قم ظهر امروز در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم برگزار شد.

محمود سیجانی در ابتدای این جلسه با اشاره به جایگاه فرش استان قم اظهار کرد: فرش استان برند بین المللی دارد و دارای جایگاه خوبی در بحث اشتغال است، کمیته فرش به صورت ماهیانه در استان قم برگزار می‌شود و در این کمیته بحث مواد اولیه، وضعیت بازار و بخش کارگری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: قیمت مواد اولیه فرش در استان افزایش پیدا کرده و همچنین در زمینه صادرات فرش نیز مشکلاتی به وجود آمده است، به دنبال این هستیم که در دو تا سه ماه آینده نمایشگاه دائمی فرش استان قم را افتتاح کنیم، اسناد خزانه به این پروژه اختصاص پیدا کرد.

رکود صنعت فرش در قم

رضا بلندیان در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت صنعت فرش ابریشم استان قم اظهار کرد: این صنعت در چند سال اخیر در یک وضعیت رکود قرار داشت و افزایش سه برابری قیمت ابریشم موجب شد که وضعیت صنعت فرش استان بدتر شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که مواد اولیه صنعت فرش با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شود تا تولیدکنندگان فرش بتواند به تولید خود ادامه بدهند، عمده واردات ابریشم خام به کشور از چین است.

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف استان قم افزود: سازمان تامین اجتماعی به سرعت بیمه بافندگان فرش را قطع می‌کند.

اشتغال زنان سرپرست خانوار به بافت فرش در قم

محمود تلخابی در بخش دیگری از جلسه با اشاره به بافت فرش توسط مددجویان کمیته امداد اظهار کرد: تعدادی از مددجویان کمیته امداد در استان قم به بافت فرش مشغول هستند و این کار برای زنان سرپرست خانوار یک اشتغال پایدار به شمار می‌رود.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد استان قم ادامه داد: از ابتدای سال جاری مجتمع اقتصادی کمیته امداد برای بازاریابی فرش دستباف با مشکل مواجه شده است، باید یک راهکار اساسی برای حل مشکلات این صنعت اندیشیده شود.

امیر محمدی چهر در ادامه جلسه با اشاره به شرکت‌های مدیریت صادرات اظهار کرد: چندین شرکت این گونه در استان قم به وجود آمده است تا بتواند برای کالاهای استان در کشورهای مختلف بازاریابی کند، اما تولیدکنندگان فرش قم به این شرکت‌ها مراجعه نکردند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: ایجاد نمایشگاه دائمی فرش استان قم یک کمک به صنعت فرش استان است، این نمایشگاه می‌تواند به محلی برای حضور گردشگران برای خرید فرش باشد و ایجاد نمایشگاه دائمی فرش می‌تواند به تثبیت اشتغال منجر شود.

 

تزریق 900 میلیارد تومان به بخش تولید قم

مهرداد غضنفری در بخش پایانی جلسه با اشاره به ویژگی‌های صنعت فرش اظهار کرد: اکنون بافت فرش گسترده ترین هنر دستی است، اما نتوانستیم که از فرصت‌ها در این زمینه در کشورمان استفاده کنیم و در تبلیغات و معرفی فرش در ایران مشکل داریم.

وی ادامه داد: دشمن به دنبال سست کردن پایه‌های اعتماد مردم به مدیران است و قشر ضعیف در جامعه هدف این برنامه‌ها است. یک بسته اشتغال روستایی در استان قم با 200 میلیارد تومان اعتبار داریم که بخش کمی از آن اختصاص پیدا کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم افزود: ظرف سه ماه توانستیم 900 میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید تزریق کنیم، فعالان اقتصادی در روستاها نباید فرصت برای استفاده از بسته اشتغال روستایی را از دست بدهند.

غضنفری با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت شرکت مدیریت صادرات در استان قم اظهار کرد: این شرکت باید به صورت پویا در استان عمل کند.

وی ادامه داد: باید به سرعت به دنبال راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش در استان قم باشیم، امکان ظرفیت از امکان واگذاری پروژه‌های دولتی در این خصوص وجود دارد، باید کارگروه راه اندازی نمایشگاه فعال شود و از ظرفیت دولت برای آن استفاده می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم افزود: تدوین سند اشتغال و توسعه استان دو ماه به طول کشید و سیستم بانکی چهار هزار میلیارد تومان برای اجرای این سند سرمایه گذاری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت فرش در استان قم اشتغال زایی زیادی دارد و این صنعت با صادرات به خارج از کشور ارز برای کشورمان تامین می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciy5aq.t1aqq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما