سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 66502
منبع : خبرگزاری مهر

عضویت ۱۸ هزار نفر در خانه کارگر قم/ تشکل‌های کارگری فعال باشند

قم نيوز : رئیس کانون انجمن کارگران ساختمانی کشور از عضویت ۱۸ هزار نفر در خانه کارگر قم خبر داد و گفت: ۲۰ هزار نفر از جمعیت ۹۰۰ هزار نفری انجمن ساختمانی کشور به انجمن قم تعلق دارد.
عضویت ۱۸ هزار نفر در خانه کارگر قم/ تشکل‌های کارگری فعال باشند
عضویت ۱۸ هزار نفر در خانه کارگر قم/ تشکل‌های کارگری فعال باشند
به گزارش قم نیوز نزدیک ۲ میلیون نفر هم در سطح کشور به صورت رسمی عضو خانه کارگر هستند و حق عضویت می‌دهند.

انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قم یکی از فعال‌ترین و پیشروترین انجمن‌های صنفی ساختمانی کشور است که حداقل ۲۰ هزار نفر از جمعیت ۹۰۰ هزار نفری انجمن ساختمانی کشور به انجمن استان قم تعلق دارد.

اکبر شوکت، عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی درباره وضعیت و مشکلات کارگران با طرح این مطلب که تا سال ۸۵ فقط ۴ انجمن کارگران ساختمانی در سطح کشور فعال بود، افزود: الآن به بیش از ۴۰۰ انجمن در سطح کشور فعال است و پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد کارگران ساختمانی کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر باشد که حدود ۸۵۰ هزار نفر از آن‌ها شناسایی شده و دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دارند.

تشریح آیین نامه بهبود مستمر محیط کسب و کار

شوکت از با طرح این مطلب که آیین نامه بهبود مستمر محیط کسب و کار ویژه کارگران ساختمانی طراحی شده است گفت: خوشبختانه انجمن کارگران ساختمانی با مشاوره کارشناسان راه و شهرسازی و با همکاری موسسه آموزش عالی تأمین اجتماعی و با الگو گیری از آیین نامه کلی که وجود دارد این آیین نامه را آماده کرد و برای تصویب و ابلاغ وزیر کار به وزارتخانه ارسال کرده‌ایم.

وی با اشاره به مزایای اجرای آیین نامه افزود: طبق این آیین نامه کلیه امور جذب و به کارگیری کارگر ساختمانی باید از طریق سامانه انجام گیرد و پیمانکاران ملزم هستند که از کارگر ایرانی که طبق مقررات ملی ساختمان آموزش دیده‌اند استفاده کرده و با این کار هم ایمنی و حقوق کارگر ایرانی رعایت می‌شود و هم خود به خود پای کارگران غیر مجاز اتباع خارجی از سفره کارگر ایرانی قطع می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه کارگر قم با در پاسخ به این سؤال که پیمانکاران تا چه حد ملزم به رعایت قوانین آیین نامه بهبود مستمر محیط کسب و کار خواهند شد، گفت: پیمانکاران به دلیل اینکه باید برای ساختمان خود پایان کار بگیرند مجبورند به اجرای مقررات ملی ساختمان تن دهند.

وی به دیگر مزایای این آیین نامه برای پیمانکاران اشاره کرد و گفت: مدیریت در جذب و به کارگیری و رعایت ایمنی مزایای بسیاری برای آنها دارد از جمله اینکه نرخ مزد شفاف و تثبیت شده و با حاکمیت قانون اختلافات میان کارگر و کارفرما که بخش بسیاری از پرونده‌های قضایی را تشکیل می‌دهد به شدت کاهش خواهد داد.

روزانه ۳ کارگر در کشور بر اثر حوادث شغلی کشته می‌شود

وی با انتقاد از بی‌توجهی به الزام استفاده از پایان کار ساختمانی در کشور اظهار کرد: متأسفانه در گذشته بی‌توجهی به الزام به دریافت پایان کار ساختمانی و نبود الزامات کافی در به کارگیری کارگر آموزش دیده و حرفه‌ای منجر به ساخت و سازهای بی‌کیفیت بسیاری در کشور شد و با یک زلزله این بی‌کفایتی‌ها و بی‌قانونی‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند.



شوکت با این ادعا که بیمه‌ها دست برخی را برای بی‌توجهی به جان مردم باز گذاشته است گفت: برخی بیمه‌ها از جمله بیمه مسئولیت پیمانکاران را برای التزام به مقررات و رعایت ایمنی کم انگیزه‌تر می‌کند. بیمه مسئولیت رسماً به آنها قول می‌دهد که اگر در ساختمانی تا ۵ کارگر هم آسیب دیدند و یا حتی فوت کردند هزینه او را جبران می‌کنند.

رئیس کانون انجمن کارگران ساختمانی کشور گفت: در کشور به طور میانگین روزانه ۳ کارگر کشته می‌شود و بیش از ۱۰۰۰ خانوار به جمعیت عریض و طویل سازمان بهزیستی و کمیته امداد تحمیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مخالف اصل طرح تحول سلامت نیست، افزود: هیچ آدم عاقلی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را زیر سؤال نمی‌برد. اگر نظام ارجاع سلامت اجرا شود هزینه‌های سرسام آور مراجعه‌های بی‌دلیل به پزشکان و نسخه پیچی‌ها بی‌مورد و تحمیل هزینه‌های کذایی و سودجویانه برای انجام آزمایش‌های بی‌دلیل تا حدود بسیاری کاهش می‌یابد.

انتقاد از نحوه اجرای طرح تحول سلامت

شوکت از نحوه اجرای طرح تحول سلامت انتقاد کرد و افزود: حرف ما این است که دولت اگر طرحی دارد باید از جیب خود خرج کند. اگر قرار است همه افشار مردم بیمه درمان بشوند نباید هزینه آن را کسانی بدهند که حق بیمه و درمان به دولت می‌دهند. حق بیمه حق الناس بسیاری از مردم و کارگران است. مردم حق بیمه را برای درمان خود و برای دوران بازنشستگی خود هزینه می‌کنند.



عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی با طرح این مطلب که طرح تحول سلامت سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی هزینه تحمیل می‌کند، گفت: این در حالی است که این سازمان فقط بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان حقوق می‌دهد و بیش از ۳.۵ میلیون خانوار در آن عضو هستند به آستانه ورشکستگی می‌کشاند.

عضو هیئت مدیره خانه کارگر قم با تأیید مطلب که قشر کارگر در کشور صاحب کرسی و اعمال نظر نیست، گفت: یکی از دلایل اصلی رشد و توسعه کشورهای پیشرفته وجود سندیکاهای کارگری فعال و مؤثر و صاحب رأی است. این سندیکاها می‌توانند راهپیمایی‌های آگاهی بخش و مسالمت‌آمیز داشته و حق و حقوق خود را مطالبه کنند.

شوکت گفت: باید بدانیم که هر جا تشکل مردمی و کارگری فعال نباشد و همه‌چیز در انحصار دولت باشد نتیجه‌اش جز ایجاد رانت و فساد انحصار چیز دیگری نخواهد بود.

انتهای پیام پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcirwaq.t1aqu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما