سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : 66531
منبع : خبرنامه دانشجویان ایران
بمناسبت سالروز تولد حضرت معصومه منتشر شد؛

۱۰ پیشنهاد خواندنی برای دانشجویان دختر

قم نيوز : «هدیه ولنتاین» عنوانی است که سارا عرفانی، نویسنده ی جوان و خوش ذوق کشورمان برای مجموعه داستان کوتاه خود برگزیده است. مجموعه داستانی که از زاویه روایت اول شخص بیان شده و موضوع بیشتر داستان های آن مسائل دنیای جوانان و روزمرگی هایی ست که جوانان در نسبت به دغدغه هایشان با آنها دست به گریبانند.
۱۰ پیشنهاد خواندنی خبرنامه دانشجویان ایران برای دانشجویان دختر
۱۰ پیشنهاد خواندنی خبرنامه دانشجویان ایران برای دانشجویان دختر
به گزارش قم نیوز نزدیک به چهارمیلیون و پانصد هزار دانشجو در ایران تحصیل می کنند که طبق آمارها نزدیک به 60 درصد آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دهد، که این آمار میتواند قابل توجه در نظام آموزش عالی باشد؛ این آمار در جمعیت 80 میلیونی ایران نیز قابل توجه است و طبق آمارهای سرشماری، 50 درصد از جمعیت کشور را زنان و دختران تشکیل میدهد. به همین بهانه در ادامه و در روز میلاد حضرت معصومه(س) که به نام روز دختر نیز نام گذاری شده است، 10 کتاب مخصوص دختران آمده است:

1- ‫یک داستان بلند درباره دختران ایران
کتاب مخاطب عام را هم درگیر می‌کند؛ چراکه بحث‌های کتاب، جواب گفت‌وگوهای تربیتی و نقدهای اجتماعی و شوخی جمع‌های خانوادگی و محفل‌های مختلط زنانه و مردانه درباره‌ی مسائل زنان است. کتاب برای والدین رفع‌کننده‌ی برخی گره‌های ذهنی در روابط عاطفی‌شان با همسرشان است و همچنین کلیدهای خوبی از نیازهای تربیتی فرزندان را در اختیارشان قرار می‌دهد و برای فرزندان و به‌ویژه دختران، آگاهی و ترسیم فضای آینده و پیش‌رو را به دست می‌دهد. کتاب «دختران آفتاب» با استفاده از سبک «داستان‌مقاله» به بررسی و نقد و رد و اثبات مؤلفه‌ها و مباحث و شبهات حوزه‌ی زن و خانواده و جامعه می‌پردازد و می‌توان گفت از موفقیت زیادی در این زمینه برخوردار است. مباحث در حین برگزاری یک اردوی ده‌روزه‌ی دخترانه‌ی دانشجویی از دانشگاه تهران اتفاق می‌افتد که به‌قصد زیارت امام رضا علیه‌السلام راهی مشهد شده‌اند. به مناسبت‌های مختلف و اتفاقاتی که می‌افتد، موضوعات مطرح و بررسی می‌شوند و به نتیجه می‌انجامند. راوی داستان دختری است به نام مریم که به‌دلیل بی‌توجهی مادر به محیط خانه در اثر توجه شدیدش به کار در بیرون از منزل و ایجاد گسست خانوادگی، دچار روحی رنجور و ناآرام شده است و تصمیم می‌گیرد برای تنبیه والدینش هم که شده، چند روزی آن‌ها را بی‌خبر رها کند. کتاب «دختران آفتاب» در ۴۷۳ صفحه در قطع وزیری و توسط سه نویسنده، یعنی آقایان بهزاد دانشگر، محمدرضا رضایتمند و با محوریت امیرحسین بانکی‌پور نوشته شده و نگارش آن سه سال به طول انجامیده و توسط انتشارات سروش در سال ۸۱ برای اولین‌بار به طبع رسیده و منتشر شده است. این اثر تاکنون نُه بار تجدید چاپ شده است.

2- «تو می خوای با این ازدواج کنی؟
کتاب تازه متشر شده‌ی "من، مادر مصطفی" به روایت جنبه های پنهان و مخفی مانده‌ی زندگی شهید احمدی روشن می‌پردازد که از روایت های خانواده شهید مستند و آماده شده است.عمو محسنش که شهید شد، همیشه می‌گفت: «این مرد بزرگی می‌شه، اینجور که چشماش رو می‌چرخونه، آدم دنیا رو تو چشماش می‌بینه.» مصطفی مهربون بود. در عین حال زبل و حاضر جواب. کم نمی‌آورد.بعضی وقتا از بچه های هم سن و سال خودش در مقابل بچه‌های بزرگتر دفاع می‌کرد. مثلا جورکش بچه‌ها بود. نمی‌ترسید. به خاطر بچه های کوچکتر با بچه های بزرگ‌تر از خودش گلاویز می‌شد. ولی هیچ‌وقت باعث آزار و اذیت بچه های هم سن و کوچک‌تر از خودش نمی‌شد. کتاب "من، مادر مصطفی" توسط رحیم مخدومی نگارش یافته است و با قیمت 3000 تومان توسط نشر شاهد و نشر رسول آفتاب منتشر شده است.

3- لشکـــری از خـوبـان عـالـم
شاید همه‌ی اینها دست به دست هم داد تا رهبر انقلاب در حاشیه یکی از دیدارهای‌شان بفرمایند:این کتاب "لشکرخوبان" پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ی رزمندگان غواص و اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی که این کتاب را می‌خواندم بارها و بارها متاثر شدم. اتفاق بزرگ این بود که نویسنده "لشکر خوبان" قبل از پایان نگارش کتاب به خواستگاری یکی از خوبان لشکر عاشورا پاسخ مثبت داده بود؛ یکی از بسیجیانی که از غواصان کربلای ۴ و ۵ بود و آخرین گام‌هایش را بر خاک شلمچه گذاشته بود. راوی کتاب می‌گوید: «خانم سپهری از من مشورت خواست. من سختی زندگی با همرزم قطع نخاعی‌ام را توضیح دادم. او مدتی بعد گفت جنگ آزمایش شما بود، این هم آزمایش من...» شاید همه‌ی اینها ـ و خیلی بیشتر از این‌ها ـ دست به دست هم داد تا رهبر انقلاب در حاشیه یکی از دیدارهای‌شان بفرمایند: «این کتاب "لشکرخوبان" پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ی رزمندگان غواص و اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی که این کتاب را می‌خواندم بارها و بارها متاثر شدم.»

4- بیایید یک بار هم شده؛ «بی حجاب» به مسئله «حجاب» بپردازید!
"حجاب بی حجاب" شاید بی­‌پروا ترین نوشته ای باشد که تا کنون در رابطه با حجاب خوانده ایم. نویسنده در این کتاب به گفته­‌ی خودش متمایل است "بی حجاب از حجاب" سخن بگوید – که خود این ظرافت در انتخاب نام کتاب شایسته­‌ی تحسین است-. حجاب بی حجاب که اولین بار توسط نشر آرما به چپ رسید، حال پس از دو سال چاپ سوم را نیز پشت سر گذاشته است و البته به دلیل عدم شناخت جامعه از این کتاب هنوز به نحو درخور مورد استقبال خوانندگان قرار نگرفته است. امید است خواندن کتاب ره گشایی بر دغدغه های فرهنگی مسئولین کشور باشد و البته هر آنکه دغدغهایی فرهنگی دارد.

5- 28 گام برای داشتن زندگی موفق
داشتن زندگی موفق یکی از اهدافی است که آدمی برای دست یابی به آن در طول تاریخ بسیار تلاش کرده و ضرورت پرداختن به این امر در زندگی امروزه ما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. شاید بتوان گفت هدف از ایجاد مکاتب گوناگون بشری، دست یابی به این موضوع باشد. مجموعه پنج جلدی کتاب «تا ساحل آرامش»، برگرفته از برنامه «پرسمان خانواده» با موضوع گامهای موفقیت در زندگی مشترک با همکاری رادیو معارف به این موضوع پرداخته است. این مجموعه که از سال 88 از طریق رادیو معارف با کارشناسی محسن عباسی اجرا شد، به تبیین مسائل زندگی مشترک بر اساس آموزه های دینی پرداخته است.

6- روایتی متفاوت از دوران اسارت یک دختر 17ساله؛ «من زنده‌ام»
اسارت مفهومی است که تا اسیر نشده باشی نمی‌توانی آن را درک کنی. برای یک مرد هم مفهوم اسارت غیر قابل تصور است چه رسد به اینکه این اتفاق را از زبان یک دختر ۱۷ ساله بشنوی! بعضی کتاب‌ها خیلی زود بر سر زبان ها می‌افتد. کتاب هایی که بسیار خواندنی‌اند ولی شاید فرصت خواندن این کتاب ها را نداریم. در ادامه می‌توانید بخش هایی از کتاب «من زنده ام» که چند ماهی است مورد توجه قرار گرفته است

7- زندگی به سبک «پنچشنبه فیروزه ای»!
 «پنجشنبه فیروزه ای» جدیدترین اثر سارا عرفانی  است که وارد بازار کتاب شده و موردتوجه بسیاری از نویسندگان و علاقه‌مندان به رمان قرارگرفته است. موضوع این کتاب ماجرای سفر زیارتی چند دختر دانشجو به مشهد مقدس است که در طول داستان با دیدگاه‌های مختلف آنها نسبت به مسائل زندگی آشنا می‌شویم. پنجشنبه فیروزه ای یک رمان به‌شدت امروزی است که درعین‌حال توانسته به خوبی دیدگاه‌های دینی نسبت به زندگی را به تصویر بکشد. این کتاب در ۳۷۶ صفحه باقیمت ۲۱۰۰۰ تومان توسط انتشارات نیستان منتشرشده است.

8- زورگیری در باغ خرمالو!
یکی از روش هایی که می تواند به نوجوان برای ارتباط با تاریخ کمک کند، خواندن رمان تاریخی است.«باغ خرمالو» اثر هادی حکیمیان، از کتاب‌های انتشارات شهرستان ادب و برگزیده نهمین دوره جایزه داستان انقلاب، رمانی است که نوجوانان را با فضای کشور در زمان جنگ جهانی دوم و فرار رضاشاه آشنا می کند. این رمان با زبانی طنزگونه و روان و در خلال ماجراجویی های قهرمانان داستان، مخاطب را با فقر فرهنگی، اقتصادی و ستم‌ هایی که شاهنشاهی به مردم روا داشته است آشنا می کند. نکته مهم این است که اطلاعات تاریخی رمان باعث نشده چیزی از تلاش برای جذابیت، خواندنی‌بودن و زیبایی‌آفرینی نویسنده کم شود. داستان با مسئله کشف حجاب آغاز می‌ شود. کشف حجاب یک تهاجم استعمارگرایانه به اسلام بود که توسط رضاخان صورت گرفت. این اقدام او که با مقاومت بسیاری از مذهبیون و علما مواجه شد تبعاتی چون ارعاب، تهدید و حبس مردم را در پی داشت. در این رمان رایج شدن کشیدن چادر زنان و أخاذی ددمنشانه از این طریق از مردم ساده روستایی به تصویر کشیده می شود

9- یادت باشد دوستت دارم
چاپ نخست عاشقانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم که در زمان روزنمایی خود با استقبال کم‌نظیر دوست‌داران فرهنگ و ادب رونمایی شده بود. در حالی که تنها دو روز از رونمایی کتاب«یادت باشد» زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی‌مرادی گذشته است، چاپ نخست این کتاب به اتمام رسید و به زودی چاپ دوم این کتاب در اختیار علاقمندان به آثار حوزه ایثار و شهادت قرار می‌گیرد. کتاب «یادت باشد» روایتی کاملاً عاشقانه از چهار سال زندگی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی‌مرادی است که از پنجره نگاه همسر بزرگوار ایشان روایت شده و توسط محمدرسول ملاحسنی به رشته تحریر درآمده است، کتابی که در 10 فصل فراز و فرود یک زندگی عاشقانه را از روز نخست خواستگاری تا روزهای بعد از شهادت به تصویر می‌کشد.


10- هدیه ولنتاین
«هدیه ولنتاین» عنوانی است که سارا عرفانی، نویسنده ی جوان و خوش ذوق کشورمان برای مجموعه داستان کوتاه خود برگزیده است. مجموعه داستانی که از زاویه روایت اول شخص بیان شده و موضوع بیشتر داستان های آن مسائل دنیای جوانان و روزمرگی هایی ست که جوانان در  نسبت به دغدغه هایشان با آنها دست به گریبانند. دغدغه های آنان نسبت به موضاعات دینی.این اثر 9 داستان کوتاه دارد که برخی در بازه زمانی 7 تا 8 سال گذشته نوشته شده و در سایت لوح منتشر شده و برخی دیگر نیز در یکی دو سال قبل. البته همه این داستان‌ها با موضوع دین نوشته نشده اما روح حاکم بر این مجموعه در کنار دغدغه‌های شخصی نویسنده، موضوع دینداری در جهان معاصر است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdca6mni.49nie15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما