کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه شورای عشایری استان قم مطرح شد

مشارکت دستگاه ها در تامین پنل خورشیدی برای عشایر

خبرگزاری فارس , 28 تير 1397 ساعت 15:45

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: دو هزار و 150 نفر از عشایر در قالب 305 خانوار و دو ایل و چهار طایفه در استان حضو ردارند.


به گزارش قم نيوز نخستین جلسه شورای عشایری استان قم چهارشنبه شب در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

محمد رضا طلایی در ابتدای این جلسه با اشاره به ویژگی‌های عشایر استان قم اظهار کرد: چند ایل عشایری در استان داریم که در قالب ییلاق و قشلاق کوچ را انجام می‌دهند، اما در گذشته خدمات پراکنده ای به این عشایر در استان قم ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: در اسفندماه سال 95 اداره عشایری در استان قم برای ساماندهی عشایر استان تشکیل شد، این عشایر بافت اجتماعی قبیله ای دارند و معیشت آن‌ها از دامداری است و به دلیل تامین علوفه، کوچ انجام می‌دهند.

 

حضور 2150 نفر از عشایر در قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: دو هزار و 150 نفر از عشایر را در قالب 305 خانوار و دو ایل و چهار طایفه در استان داریم، برای آن‌ها شرکت تعاونی ایجاد کردیم و به به دنبال آبرسانی سیار به عشایر استان قم هستیم، همچنین تسهیلات ارزان قیمت به این عشایر ارائه دادیم و عشایر قم در نمایشگاه‌های گردشگری شرکت کردند.

طلایی عشایر استان قم را کم توقع دانست و تصریح کرد: آن‌ها تنها حداقل‌ها را از دستگاه‌های استان می‌خواهند، البته دولت خدمات خوبی را به آن‌ها ارائه می‌دهد، تامین علوفه برای عشایر استان قم اهمیت زیادی دارد.

 

محمود تندرو در ادامه این جلسه با اشاره به ترکیب جمعیتی ایران اظهار کرد: جمعیت کشورمان از سه جامعه متمایز شهری، روستایی و عشایری تشکیل شده است و حیات اجتماعی در این سرزمین از دیرباز متاثر از روابط متقابل و زندگی توامان جوامع مذکور است.

وی ادامه داد: جامعه عشایری توانمندهایی همچون سوابق درخشان در دفاع از مرزهای سیاسی و فرهنگی، پدافند غیرعامل در مناطق مرزی و دورافتاده برای افزایش امنیت کشور، میراث داری از آداب و رسوم و جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و طبیعی و سازگاری با محیط زیست را دارند.

رئیس اداره امور عشایری استان قم افزود: 28 درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور در اختیار عشایر است، از جمله تولیدات سالیانه عشایر ایران، 190 هزار تن گوشت قرمز است. شورای عالی عشایر کشور در سال 1325 تاسیس شد و شورای عشایر در سه سطح شورای عشایر کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور، شورای عشایر استان به ریاست استاندار و شورای عشایرشهرستان به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود.

 

29 هزار راس دام در اختیار عشایر قم

تندرو با اشاره به وضعیت عشایر استان قم اظهار کرد: 29 هزار راس دام در اختیار عشایر استان است و اداره عشایر استان قم طی دو سال اخیر اقداماتی همچون آبرسانی سیار به عشایر در مناطق قشلاقی، توزیع جو در قالب خوراک دام، ارائه تسهیلات با سود کم در راستای تولیدگوشت، راه اندازی شرکت تعاونی عشایر، پیگیری و جذب سهم عشایر از درآمدهای مالیاتی ارزش بر افزوده و پیگیری و جذب اعتبار در قالب طرح خدمات رسانی به کوچ کنندگان انجام داد.

وی ادامه داد: تصرف مراتع و میان‌بندها و واگذاری بخشی از مراتع عشایر و عدم تناسب سازگاری نظام برنامه ریزی با ویژگی‌های زندگی عشایری از جمله محدودیت‌های عشایر استان قم است.

رئیس اداره امور عشایری استان قم افزود: شورای عشایر استان باید سالیانه حداقل دو بار تشکیل جلسه بدهد، همچنین اعتبارات تملک دارایی سرمایه به امور عشایر استان باید اختصاص پیدا کند، همچنین نیازمند اختصاص ساختمان و تجهیزات به اداره امور عشایری استان قم هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم باید تیم‌های سیار در قالب برنامه‌های منظم به عشایر استان اعزام کند و کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایر باید توسط سازمان میراث فرهنگی فعال شود، باید دستگاه‌ها نیز در خرید پنل‌های خورشیدی برای عشایر برای تامین برق مورد نیاز آن‌ها کمک کنند.

سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در بخش دیگری از جلسه با اشاره به تخریب عرصه‌های عشایر استان اظهار کرد: بسیاری از عرصه‌های مرتعی عشایر استان به دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی تخریب شده است، همچنین با وجود این که بسیاری صاحبان پروانه‌های چرا، عشایر هستند، اما به حقوق عشایر در زمینه چرای دام توجه نمی‌شود.

 

تلاش برای بهبود وضعیت عشایر قم

سید مهدی صادقی استاندار قم در پایان جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: خدمت به عشایر استان قم یک کار ضروری است و با هماهنگی و تلاش جمعی وضعیت این عشایر در استان در آینده بهتر خواهد شد، شاید تاکنون به اندازه کافی در زمینه عشایر قم اطلاع نداشتیم و امیدواریم که بیش از پیش به آن‌ها توجه کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از دفاع کشور و مرزبانی و تامین امنیت در مناطق غیرمسکونی را عشایر بر عهده داشتند و با حضور آن‌ها در هر منطقه ای، ضریب امنیت آن منطقه بالا می‌رود.

استاندار قم در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال تغییر وضعیت عشایر استان هستیم تا رضایت مندی عشایر که کم توقع هستند را بیش از پیش جلب کنیم.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 66616

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66616/مشارکت-دستگاه-تامین-پنل-خورشیدی-عشایر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir