کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست تخصصی توریست و معنویت مطرح شد

حرم بانوی کرامت ظرفیتی برای تقویت صنعت گردشگری

خبرگزاری فارس , 28 تير 1397 ساعت 14:45

جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران در نشست تخصصی توریست و معنویت از حرم مطهر بانوی کرامت به‌عنوان ظرفیتی برای تقویت صنعت گردشگری معنوی یاد و بر لزوم استفاده از این ظرفیت تاکید کردند.


به گزارش قم نیوز نشست تخصصی توریست و معنویت ظهر امروز به همت اداره امور بین‌الملل آستان مقدس در سالن جلسات حضرت خدیجه(س) کتابخانه حرم مطهر برگزار شد.
کمال ثریا اردکانی رئیس اداره امور بین‌الملل حرم کریمه اهل‌بیت(س) در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در سال گذشته از هزار و 20 کاروان و بیش از 92 هزار زائر به صورت ویژه میزبانی کرده‌ایم، اظهار کرد: 450 مورد تور حرم شناسی برای زائران بین‌المللی داشته‌ایم و هزار و 700 نشست معرفتی را برای آن‌ها برگزار کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در سال 94 نزدیک به 23 هزار و 700 گردشگر را در حرم مطهر میزبانی کرده‌ایم، اضافه کرد: از 94 تا 96 آمار گردشگران حرم مطهر 127 درصد افزایش داشته است.

 

حضور گردشگران از 88 کشور و چهار قاره در حرم بانوی کرامت
این کارشناس امور بین‌المللی از حضور گردشگران از 88 کشور و چهار قاره در حرم بانوی کرامت یاد کرد و گفت: چهار هزار و 100 مورد تور حرم‌شناسی و 150 نشست تخصصی را برای گردشگران حرم مطهر در سال گذشته برگزار کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از گردشگرانی که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) حضور می‌یابند علاوه بر جاذبه‌های ظاهری به ابعاد معنوی این حرم مطهر نیز توجه دارند و این موضوع را در صفحه های اجتماعی خود مورد تاکید قرار داده‌اند.
همچنین، محمدحسین ایمانی رئیس سابق دانشگاه علوم و فرهنگ با اشاره به ارتباط میان هنر، معنویت و گردشگری اظهار کرد: اگر فلسفه هنر و گردشگری را مورد بررسی قرار دهیم به نکات مشترکی خواهیم رسید و می‌توانیم از هنر وارد معنویت و گردشگری شویم.
وی با بیان اینکه تعاریف مختلف در مورد هنر به بررسی ارتباط میان معنویت و گردشگر کمک می‌کند، اضافه کرد: در راستای رسیدن به هدف مورد نظر باید به ابعاد مختلف هنر توجه داشته باشیم و بدانیم که فلسفه هنری به مبانی فلسفی و تئوری غیر هنری می‌پردازد.
ایمانی خاطرنشان کرد: خیال یکی از رشته هایی است که در مباحث فلسفی به آن توجه شده است و می‌تواند ما را از هنر به معنویت و گردشگری برساند.
وی با تاکید بر اینکه خیال در نگاه فلاسفه عامل اصلی حرکت است، مطرح کرد: بر اساس تعابیر اندیشمندان مختلف هنر وسیله ارتباط میان انسان‌هاست و برای حیات بشر و سیر به سوی سعادت موضوعی ضروری است چراکه افراد بشر را با احساسات یکسان به یکدیگر پیوند می‌دهد.

 

هنر اسلامی نتیجه تجلی وحدت در کثرت است
ایمانی هنر و معنویت را دو عنصر ناگسستنی دانست و گفت: هر چند ابزار هنر مادی است اما خمیر مایه اصلی آن معنویت است همانطور که هنر اسلامی نیز نتیجه تجلی وحدت در کثرت است و وابستگی همه چیز را به خداوند متعال نشان می دهد در این فضای هنری انسان به هر سو رو کند به یاد خداوند متعال میافتد و خداوند در ضمیر او روشن می‌شود.
وی با اشاره به اینکه گردشگری نیز از معنویت جدا نیست، عنوان کرد: در فلسفه گردشگری مطالعات زیادی انجام شده است که نتیجه این مطالعات از گردشگری به عنوان وسیله رشد و پیشرفت یاد می‌کند و اگر تغییر و رشد در فرد گردشگر رخ ندهد آن فرد دچار نقص بوده است.
این کارشناس اقتصاد گردشگری یادآور شد: گردشگری مجازی دارای حرکت نیست به همین علت در مقوله گردشگری حقیقی جایگاهی نخواهد داشت و نمی‌تواند ما را به نتایج مورد نظر برساند.
وی اضافه کرد: اگر صنعت را در ابعاد مادی و هنری مورد توجه قرار دهیم باید بگوییم که گردشگری یک صنعت است چراکه فرآیند گردشگری محصولی را خلق می‌کند که انسان به خداوند متعال نزدیک‌تر می‌شود.
ایمانی با بیان اینکه اکنون در کشورهای مختلف به موضوع معنویت و گردشگری توجه می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در ایران اسلامی نیز به این موضوع توجه لازم را داشته باشیم.
در پایان این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: معماری، معرق و خطاطی از جمله هنرهای زیبای حرم مطهر است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اسم قم ظرفیت‌ها و انتظارات فرهنگی خاصی را به دنبال خود دارد، اضافه کرد: یکی از منابع مهم قم‌شناسی منابعی است که شرق‌شناسان و گردشگران تهیه کرده‌اند.
فلاحی با بیان اینکه انتقال فرهنگ توسط گردشگران انجام می‌شود، تصریح کرد: گردشگری در دین مبین اسلام تعاریف مشخصی دارد، اگر فردی آموزه‌های دینی اسلام را از نقطه‌ای به نقطه دیگری منتقل کند گردشگر مورد نظر اسلام خواهد بود.
وی از عیسی بن عبدالله به عنوان شناسنامه قمی‌ها نام برد و ادامه داد: این شخصیت نزد اهل‌بیت(ع) جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده بودند به همین علت نباید نسبت به این شخصیت بی‌توجه باشیم.
فلاحی با تاکید بر اینکه ما نباید فرهنگ قمی بودن خود را فراموش کنیم، عنوان کرد: یکی از زیبایی‌های گردشگری در قم می‌تواند بیان معارف اهل‌بیت(ع) باشد.
این نشست سومین پیش همایش برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت است که با محوریت تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های معنوی در حوزه گردشگری برگزار شده است.
انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 66620

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66620/حرم-بانوی-کرامت-ظرفیتی-تقویت-صنعت-گردشگری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir