کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون تبلیغ حوزه های علمیه:

ناگفته هایی از تغییر در کتب دینی / جایگاه ولایت فقیه را تضعیف کرده بودند

خبرگزاری حوزه نیوز , 28 تير 1397 ساعت 21:30

حجت الاسلام نبوی گفت: در حوزه، ظرفیت های علمی و دینی بی شماری مطابق با نیازهای جامعه وجود دارد که می توان از آن بهره گرفت.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد حسن نبوی با تشریح فعالیت های معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: در این معاونت 5 بخش مهم شامل مدیریت مطالعات و پژوهش های تبلیغی و فرهنگی، مدیریت همکاری با نهادها و سازمان ها ،مدیریت امور مبلغان و هجرت، مدیریت امور فرهنگی و هنر و رسانه و همچنین مدیریت فرق و ادیان فعال است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با اشاره به شاخص های فعالیتی در هر یک از این بخش ها تصریح کرد: در بخش مدیریت مطالعات و پژوهش های تبلیغی و فرهنگی کارهای  عمده ای  دنبال می شود،بخشی  از این  کارها، بررسی کتاب های سازمان ها در حوزه ترویج فرهنگ دین می باشد.

حدود هزار کتاب آموزش و پرورش بررسی و نقد شد

وی اظهار داشت: برای نمونه کتاب های آموزش و پرورش که از حساسیت بیشتری برخوردار است در این بخش مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد در این راستا بیش از 990 کتاب آموزش و پرورش را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی بیان کرد:بررسی کتاب های آموزش و پرورش از حدود 14 سال قبل آغاز شده است و تاکنون همه کتاب های آن، در همه مقاطع و رشته ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند و توانسته ایم مسائل مهمی را در کتاب ها در ابعاد مختلف نقادی کرده و به آموزش و پرورش ارائه نمائیم و آموزش و پرورش نیز با توجه به نظریات کارشناسی بخش هایی از این نقد ها را اعمال کرده است.

وی در خصوص بررسی های انجام شده یادآور شد: بررسی محتواها و تصاویر و آرایه های مختلف در چاپ درسی به لحاظ دینی اهمیت زیادی دارد و این محتواها مورد نقد دقیق قرار گرفته است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در دوره دوم خرداد و دولت اصلاحات کارهای عجیبی در کتاب های درسی انجام شد تا جایی که تضعیف جایگاه حجاب را شاهد بودیم؛ مثلا در کتاب درسی شخصیتی به نام آزاده که حجاب ضعیف تری داشت نسبت به بقیه باهوش تر نشان داده شده بود.

وی ادامه داد:همچنین در این کتاب های درسی عبارات بحث انتسابی بودن ائمه(ع) را تغییر دادند و گویا انتخاب آن ها مردمی بوده و در بحث روز غدیر که مردم و مسلمانان با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند، تعبیر را تغییر دادند و بیعت را حذف کرده و عبارت دست دوستی و هم پیمانی آورده بودند که از آن امامت تعبیر نمی شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد:در جای دیگر از نام امام حسن مجتبی(ع) به نام خلیفه پنجم نام برده شده بود و راجع به تک تک ائمه(ع) جای انتسابی از سوی پیامبر و امامان را تغییر دادند و عبارات دیگری را آوردند که همه در نمایشگاهی در این معاونت موجود است.

گفت و گوی تفصیلی خبرگزاری حوزه با معاون تبلیغ حوزه های علمیه

جایگاه ولایت فقیه را تضعیف کرده بودند

وی تصریح کرد:همچنین تغییر جایگاه روحانیت در معادلات سیاسی یکی دیگر از تغییرات کتاب درسی در آن دوران بود که مورد بررسی قرار داده بودیم، مثلا تصویر فردی مبارز و روحانی را به فردی با لباس شخصی تبدیل کردند از جمله شخصیت خواجه نصیر الدین طوسی که یک روحانی بود در تصویر یک مخترع و مکتشف آورده شده بود حتی در این کتاب ها جایگاه ولایت فقیه تضعیف شده بود.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی اظهار داشت: این معاونت هر سال کتاب های جدید که تغییرات را پشت سر گذاشته است را نقد و بررسی می کند، امسال نیز کتاب ها را نقد کرده ایم و تغییراتی را لحاظ نموده ایم، کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس شورای اسلامی از ما در نقد کتاب دعوت کرد و در آن جا اعلام کردیم به دنبال بحث های خطی و جناحی نیستیم و بحث های دینی را مورد ارزیابی قرار می دهیم می خواهیم دین در نسل جوان ترویج شود و انقلابی بودن و ایثارگری در کتاب ها رونق یابد.

وی عنوان کرد: اعلام کردیم در مجلس تصویب کنند که کتاب های دینی را حوزه علمیه تدوین نمایند، چرا که بستر کتاب های دینی در حوزه های علمیه می باشد، یعنی گزاره های شیمی و فیزیک را به صورت لائیک و همچنین گزاره هایی مبنی بر آیه و نشانه های خدا می توان تدوین کرد، در این مسیر دو نوع تدوین وجود دارد ما در این کتاب ها نیز می توانیم اثر گذار باشیم.

کودکان را با ارزش های دینی آشنا سازیم

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه اظهار داشت:باید تلاش  کنیم کودکان را با ارزش های دینی آشنا سازیم در جهت تحقق این اهداف چند کتاب نیز برای آموزش و پرورش تدوین کردیم هر چند فرآیند تصویب کتاب در آموزش و پرورش طولانی است و باید در برخی استان ها تست شود با این حال تلاش کرده ایم چند کتاب از ما در آموزش و پرورش به طور رسمی تدریس می شود.

وی گفت:یکی دیگر از فعالیت ها در بحث مطالعات آسیب شناسی تبلیغات دینی است در این ارتباط چند پیمایش تا حدی ملی در یک میدان محدود ولی معنادار برگزار کردیم در رابطه با موضوعاتی مانند اقبال جوانان به مسائل دینی و مساجد و نماز و علاقه مندی آن ها به روحانیون و علاقه مندی به برخی از منش های روحانیت این بررسی ها انجام شده است می توان در برنامه ریزی ها از این پیمایش ها بهره گیری کرد.

تامین محتوا برای مبلغین

حجت الاسلام و المسلمین نبوی افزود:یکی دیگر از فعالیت ها در بخش مطالعات تامین محتوا برای مبلغین است محتواهایی که در این زمینه تهیه می شود به اشکال مختلف است و بخشی در فضای مجازی و کانال ها و بخشی به صورت کتاب منتشر می شود از فعالیت های دیگر تدوین یک سری کتاب ها در عرصه تبلیغ بود برای نمونه مهارت های شادی آفرین و کتاب جذاب سازی کلاس های دینی کودکان و نوجوانان و ارزیابی راهها و شیوه های جذب جوانان به سمت محافل دینی و شیوه اردو داری از این جمله است.

وی بیان کرد:کتاب ها تدوین شده به مبلغین داده می شود تا روحانیون شیوه های نو و تبلیغی را بیاموزند و کار کنند همچنین کتاب روش سخنرانی یکی دیگر از کتاب ها می باشد که در حقیقت تولید علم است و در آن شیوه ها و روش ها کاملا ابداعی می باشد و این کتاب ها در اختیار نهادها و سازمان ها مانند سازمان حج و زیارت و دفتر تبلیغات اسلامی نیز قرار گرفته است که این کتاب ها کتاب مادر در زمینه سخنروی به شمار می رود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت پژوهش در فعالیت های تبلیغی یادآور شد:کارهای پژوهشی میدانی بودجه بر است و میلیاردها تومان بودجه صرف آن می شود؛ سازمان هایی در کشور مانند نیروی انتظامی و شورای فرهنگی و سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد این تحقیقات را انجام می دهند.

وی ادامه داد:گاهی این پیمایش های میدانی بایگانی می گردد تحقیق میدانی تا به نتیجه برسد سه مرحله را می پیماید که شامل تحقیق و جمع آوری داده های میدانی و تحلیل داده ها می باشد و این داده ها در بسیاری از وقت ها در کنار هم معنی دار می شوند و مرحله سوم رسیدن نیز دست یابی به راه حل می باشد که مشکلی را بر اساس داده های اطلاعاتی می توان حل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی بیان کرد: بسیاری از سازمان ها، همان مرحله اول را انجام می دهند و آن را بایگانی می کنند در تحلیل داده ها که می رسیم در رهنمون متوقف می شود ما در این بخش از سازمان ها تحقیقات را می گیریم.

وی خاطرنشان کرد:برای انجام این تحقیقات هزینه های زیادی می شود در این بخش ما دیگر هزینه نمی کنیم، بلکه تحلیل داده ها و بعد رهنمون هایی که تحلیل داده ها انجام می شود را بررسی می نمائیم و سپس به همان سازمان بر می گردانیم، چند سال است این طرح انجام می شود و سازمان ها نیز راضی هستند که از اطلاعات و تحلیل ها و تحقیقات آن ها استفاده می کنیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد:بخش دوم در این معاونت مدیریت امور مبلغان و هجرت است زمانی مقام معظم رهبری فرموند 100 روحانی برای اردبیل اعزام شود، مدتی کار شد و گفتند از این تعداد روحانی حاضر به اعزام نیستند در این راستا وقتی طرح هجرت را به ما واگذار کردند.

وی توضیح داد: در جلسه ای که همه روسای سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه حضور داشتند؛ تصمیم گرفته شد کار را انجام دهیم و ما در کمتر از 7 ماه حدود 400 نفر را اعزام کردیم وقتی به حاج آقای گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در جمع مبلغین این موضوع را اعلام کردیم گفت بیان این مساله موجب خرسندی آقا شد.

فعالیت ۳ هزارو ۳۸۰ مبلغ  طرح هجرت

حجت الاسلام و المسلمین نبوی عنوان کرد: در حال حاضر 3380 مبلغ در حال تبلیغ در کل کشور هستند برای اعزام مبلغین چند شرط لازم است، مبلغین به جایی اعزام می شوند که هیچ روحانی در آن جا نباشد؛ جمعیت روستا 500 نفر به بالا باشد؛ در حال حاضر در بخش هایی که مبلغ نداشتیم و مردم احکام اولیه را نمی دانستند مبلغ داریم و به برکت حضور مبلغان، مسجد و کتاب خانه و خانه عالم ساخته شده است.

در مناسبت ها ۸ هزارو ۵۰۰ مبلغ اعزام می شوند

وی افزود:این تعداد بزرگترین شبکه تبلیغی در کشور محسوب می شود در مناسبت ها البته تا 8500 نفر نیز اعزام می شود این رقم در طول سال به صورت دائمی اعزام می گردند یکی از ویژگی های این نوع اعزام این است که باید به همراه خانواده باشند.

ماهی یک میلیون به مبلغان طرح هجرت پرداخت می شود

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد:اخیرا مدل سهمیه بندی در اعزام ایجاد کرده ایم که به این مناطق روحانی بیشتری اعزام گردد، این مناطق جاذبه کمتری دارد و پرداخت ها در آن کم است به طور متوسط ماهی یک میلیون تومان به همراه شهریه به مبلغان پرداخت می شود و یک سری کمک های مردمی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد:در برخی از مناطق پر خطر کمک های مردمی نیز وجود ندارد و مبلغین مشکلات بیشتری دارند البته در مدل های پرداختی در این مناطق بیشتر مساعدت می شود، محرومیت منطقه و حضور فرقه ها و سطح علمی و بدی آب و هوا در پرداختی ها اثر گذار است، طرح جدیدی داریم که در آن به طبقه بندی مناطق پرداخته ایم.

۲هزارو ۵۰۰ مسجد در مناطق محروم ساخته شده است

حجت الاسلام و المسلمین نبوی اظهار داشت:مبلغی که رتبه علمی دارد،  شرایطش فرق می کند، امسال یک سری از طبقه بندی ها را در اعزام اعمال می کنیم در حال حاضر از ابتدای هجرت تاکنون یک عدد و رقمی در ساخت و ساز ها در مناطق دورافتاده به وجود آمده است، به طوری که بیش از 2500 مسجد در این مناطق ساخته شده و این جدای از آمار توسعه و تعمیرات مساجد می باشد و در حدود 1600 مسجد توسعه یافته است همچنین تعداد زیادی کتاب خانه و غسالخانه و خانه عالم و حسینیه و دارالقران توسط مبلغین ساخته شده است علاوه بر مبلغین محور مهمی در امور عمرانی روستاها در مناطق محروم به شمار می روند و برخی از مشکلات اهالی را از جمله انتقال آب و گازکشی در تعامل با مسئولان رفع کرده اند.

وی گفت:به برکت تبلیغ عده ای شیعه شده اند و حتی عده ای از این افراد که کار تبلیغ انجام داده اند، امام جمعه شده اند که برای ما مطلوب است و یا تعدادی نیز جذب سازمان های دیگر از جمله سپاه و دانشگاه و آموزش و پرورش شده اند با این جایگزینی ها در حدود 10 هزار نفر را فرستاده ایم، ولی عده ای از حوزه بیرون برده شده اند که این ظرفیت حوزه را نشان می دهد.

سالانه ۴۰۰نفر اعزام می شوند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:   به طور متوسط سالیانه 350 نفر تا 400 نفر به طرح هجرت اعزام می شوند بسیاری از این اعزام ها جایگزین هستند، البته دو سال است به دلیل کمبود بودجه نمی توانیم اعزام مبلغ را افزایش دهیم به تعداد مبلغینی که جذب مراکز دیگر می شوند به همان تعداد می توانیم اعزام کنیم در حالی که در گذشته در طول سال کار گزینشی انجام می دادیم و اعزام می کردیم.

نحوه نظارت بر فعالیت مبلغین

وی در مورد نظارت بر فعالیت مبلغین بیان کرد: نظارت به سه صورت انجام می شود در مرحله اول از عملکرد مبلغین ارزیابی می شود مدل دیگر در هر شهری در حدود 350 شهر یکی از این مبلغین معاون تبلیغ شهرستان است و ماهی یک بار برای ارزیابی و ارزشیابی به سراغ مبلیغن می رود و فرم ها را تکمیل می نماید و برای استان می فرستد و بعد از تائید بهره برداری می کنیم، نوع دیگر ارزیابی استانی است که معاون تبلیغ استان هر سه ماه یک بار یک دور مبلغین را ارزیابی می نماید و گزارش می دهد یک نوع نیز ارزیابی دوره ای نیز داریم هر استانی را چند نفر را به صورت اتفاقی ارزیابی می نمائیم اگر ببینیم ارزیابی ها با استان ها و شهرستان ها تطبیق می کند بقیه را ارزیابی نمی کنیم، اما اگر دقت لازم صورت نگرفته بود، کل استان ارزیابی می شود، ممکن است عده ای از مبلغین حذف شوند، عده ای آموزش می بینند شورا در این باره تصمیم گیری می کند و معمولا ما تصمیمات شورا را نافذ می دانیم.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی تصریح کرد:یک بخش از معاونت نیز مدیریت همکاری های تبلیغی است که این بخش وظیفه همکاری با سازمان های مختلف آموزشی و پژوهشی کشور را بر عهده دارد که کار تبلیغ دین در آن جا اتفاق می افتد، برخی از سازمان های فرهنگی متولی دارند مانند نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، اما برای آموزش و پرورش متولی خاصی وجود ندارد و آموزش و پرورش در تربیت جایگاه مهم تری نسبت به دانشگاه دارد، چرا که هنوز شخصیت کودک شکل نگرفته و با ارزش تر است و طول عمر آموزش ها ماندگاری بیشتری دارد به طور متوسط 60 سال ماندگاری تاثیر تربیت دینی در دانش آموزان وجود دارد.

گفت و گوی تفصیلی خبرگزاری حوزه با معاون تبلیغ حوزه های علمیه

20 سال است که با آموزش و پرورش در ارتباط هستم

وی گفت:در آموزش و پرورش بخشی از کار پیاده می شود که در آن مبلغ طرح تربیتی می فرستیم که تحت عنوان مدارس امین می باشد آموزش و پرورش بعد از 4 دهه از ابتدای انقلاب تاکنون طرح تربیتی نداشته است در حدود 20 سال است که با آموزش و پرورش در ارتباط هستم و می بینم طرح تربیتی در آن وجود ندارد و معاونت پرورشی صرف برنامه های فوق درسی شده است.

تدوین ۱۲ طرح تربیتی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: ما طرح تربیتی تدوین کرده ایم و خیلی بر آن کار شد امروز مبلغان در مدارس مجری طرح تربیتی می باشند و باید آن را به خوبی پیاده کنند طرح تربیتی ما مبنای آن در طرح تربیتی ده صفت را در کودکان نهادینه می سازیم که شامل صداقت و نماز خواندن و اعتقادات عمیق و ...می شود که 12 طرح است.

وی تصریح کرد:در حدود 13 صفت نیز مانند انفاق تبیین می شود که دانش آموز باید تجربه آن را داشته باشد؛ اگر این طرح های تربیتی به خوبی پیاده شود از نظر اخلاقی دانش آموزان به تعالی می رسند در این طرح ها مسیر های تربیتی و راهکارها نیز ارائه شده و تنها ایده پردازی نیست و ابزارهای مورد نیاز را نام برده ایم یک سری ابزارهای مشترک وجود دارد کلاس ها را تعریف کرده ایم یک سری کلاس های تفکر وجود دارد معلم ها در خصوص نشانه های خدا صحبت می کند بعد از صحبت فرصت تفکر را به دانش آموزان می دهد برخی از امور نیز تمرینی است و نمره ها بر اساس عملکرد می باشد.

استقبال از مدارس امین/ به خاطر کمبود بودجه توان گسترش نداریم

حجت الاسلام و المسلمین نبوی اذعان داشت:کارشناسان وزارت خانه می دانند بعد از انقلاب قوی ترین کاری که انجام شده مدارس امین است و ارزیابی های خوبی وجود دارد در بسیاری از استان ها اعلام می کردند، طرح تربیتی نمی خواهند و مدرسه امین را نمی پذیرند، اما امروز که راه اندازی کرده اند از آن استقبال شده است در قم 500 مدرسه درخواست اعزام کرده اند در حال حاضر در قم بیش از 100 مدرسه شامل طرح امین هستند به دلیل کمبود نیرو و بودجه توان گسترش نداریم.

فعالیت ۲ هزارو ۵۰۰ مدرسه امین

وی بیان کرد:در کشور 2500 مدرسه امین داریم و امسال با شتاب مهد امین را تشکیل می دهیم که برخی از این مهدها رقص و موسیقی داشتند که اگر چنین جا بیفتد تربیت بعد از آن سخت تر است؛ مهدهای امین در حال گسترش است برنامه ها در مهد امین دریافت ها نیمی از دریافت های مهدهای دیگر است و گاهی کمتر است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد:طبق برنامه ریزی پرداخت به مربیان سه برابر است؛ چرا که طراحی ما سودجویانه نیست، رئیس مهد امین طراحی کرده ایم دریافت ما نیمی از مبالغ مهدهای عادی است، اما پرداخت به مربیان سه برابر است سیستم را عادلانه دیده ایم و آن را مدیریت می کنیم در شهرهای دیگر نیز در حال صدور مجوز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با مدیریت ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، یکی از فعالیت ها در این بخش، آموزش معلمان در دستور کار است و مواردی هم در سطح کلان آموزش داده ایم، مثلا در استان فارس حدود 3هزار معلم را آموزش داده ایم؛ اگر آموزش آن ها تقویت شود می توانیم پیشرفت کنیم، اگر معلم معتقد باشد محتوای کتاب را به بهترین نحو منتقل می سازد به دنبال این هستیم تعدادی از پردیس های دانشگاه فرهنگیان را جذب کنیم تا خودمان جذب و آموزش معلمان را داشته باشیم آموزش و پرورش باید مساعدت های لازم را اتخاذ نماید تا تحقق یابد.

سه سند بالا دستی که اجرایی نمی شود

وی در مورد تحقق سند تحول آموزش و پرورش توضیح داد:کشور سه سند بالا دستی دارد که اجرایی نمی شود این طرح ها شامل طرح نقشه جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول است؛ اگر ریز نشود و عملیاتی نشود دردی را درمان نمی کند، سند تحول را در وزارتخانه اعلام کردم به عنوان حوزه آن را عملیاتی می سازیم آموزش و پرورش هم کارشناس بفرستند تا همراهی کنند؛ وزارت خانه دو نفر را معرفی کرده و دو تن از معلمان با سابقه شیراز به جمع می پیوندند و بنا داریم سند تحول را به یک سیستم جاری و فعال تبدیل کنیم،؛ کتاب های آموزش و پرورش باید تغییر کند، معلمان باید آموزش ببینند در این مدارس که بر اساس سند تحول می باشد نظارت شود و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود به زودی سند تحول را جلو می بریم بعد وزارت خانه ورود کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی بیان کرد:ان شاءلله بر آنیم سند تحول را پیش می بریم و اگر وزارت خانه ورود پیدا نکرد در این باره وارد می شویم .

گاهی ستاد همکاری ها دردسر ایجاد می کند

وی بیان کرد:ستاد همکاری ها، گاهی درد سر ایجاد می کند و ارتباط ما با وزارت خانه را دچار اختلال کرده است .در جلسه ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه برگزار شد،گفتم وظیفه ستاد این است توانمندی حوزه و آموزش و پرورش را با هم گره بزند؛ اما تاکنون کاری از آن ها ندیده ایم، فقط یک کاری کرد، معاونت نیروی انسانی وزارت خانه را در قم آورد و قرار شد از حوزه به سمت آموزش پرورش جذب شوند که این کار خوبی بود، البته طلبه سرباز کار خوبی است، اما از سوی طلاب اقبالی صورت نمی گیرد، قبلا سهمیه ای در هجرت داشتیم، اما چون طلبه می بیند حقوق اش کمتر می شود این جا یک میلیون تومان می گیرد در آن جا 300 هزار تومان می گیرد ستاد هم سهمیه ای گرفته و ما ازقبل سهمیه ای داشته ایم و داریم اما اقبالی از این موارد نمی شود.

مجله مبلغان ۹ هزار مخاطب دارد

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در ادامه در خصوص بخش مدیریت امور فرهنگی و هنر و رسانه از جمله بخش های عملکردی در این معاونت، توضیح داد: در این مدیریت چند فعالیت مهم انجام می شود که تولید مجله مبلغان با مخاطبان زیاد یکی از این فعالیت ها می باشد و در حدود 9 هزار مخاطب در سطح کشور دارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه افزود:در برخی از مناطق مجله به صورت الکترونیک و در برخی دیگر از مناطق به صورت مکتوب در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی اظهار کرد:تاکنون 229 شماره از این مجله منتشر شده و یکی از منابع مهم تبلیغی برای مبلغین به شمار می رود و بسیاری از مبلغان از این منبع استفاده می کنند و تنها مجله ای است که ماهنامه است و به ماه های قمری منتشر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی خاطرنشان کرد: فعالیت های مبلغین در قالب ماه های قمری است به همین دلیل بر اساس ماهای قمری منتشر می شود و برای یک ماه کامل مطالب دارد ؛ چهارچوب مجله در واقع تامین محتوا ویژه مناسبت های مختلف است و در آن به طرح مباحث سیاسی مبلغان و شیوه های تبلیغ و جذب مخاطبان و اثرگذاری بر مخاطبان پرداخته می شود.

وی تصریح کرد:دشمن شناسی در عرصه تبلیغ یکی از بخش های مهم مجله است و در آن رقبای تبلیغی که شامل افراد ضد دین و شیطان پرستان و پیروان فرقه ها و ادیان و افراد بی دین می باشد، معرفی می شوند مبلغان باید بدانند دشمنان چه کار می کنند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد: در این مجله محتواها را تامین می نمائیم که مورد اقبال مبلغان و ائمه جمعه قرار می گیرد و روحانیون سازمان ها و ارگان ها آن را مورد استفاده قرار می دهند و حتی برخی از سازمان ها برای جذب روحانیون از این مجله آزمون می گیرند.

وی گفت:مجله مبلغان از جمله مجلاتی است که بدون سوبسید اداره می شود و کل نیروی انسانی و نویسندگان و صفحه آرایی و حروف چینی و چاپ و نشر را به صورت خودگردان تامین می کند و خودش درآمد دارد و دریافتی از مدیریت حوزه ندارد؛ کتاب هایی که چاپ می شود نیز خودگردان است و از طریق فروش اداره می شود.

انتشار ۳۵ عنوان کتاب

حجت الاسلام و المسلمین نبوی افزود: تاکنون سی و پنج عنوان کتاب در این بخش منتشر شده است برخی به صورت الکترونیک و اندروید است و می تواند روی گوشی ها نصب شود و مبلغین از مطالب آن استفاده کنند بخش دیگر تولید نرم افزار است.

وی عنوان کرد: نرم افزار فیش تبلیغ یکی از این نرم افزارها می باشد اگر کسی در کامپیوتر نرم افزار را باز کند و به مطالعه بپردازد هر جا که نیاز باشد مطالب با کنترل Cدر فیش ذخیره می شود؛ حتی اگر یک کتاب بنویسد تمام مطالب که مطالعه می کند قابل ذخیره است، این فیش در نوع خود بی نظیر است و قابلیت های زیادی دارد و مطالب زیادی برای مخاطبین مختلف ذخیره می کند و برای مناسبت هایی مانند عاشورا و عید فطر و ایام ماه مبارک رمضان  نیز قابلیت ذخیره دارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه یادآور شد:از ویژگی های مهم این فیش که نادر است رتبه بندی فیش ها می باشد در ارتباط با خداشناسی اگر بخواهد فیش ذخیره شود این فیش مطلب اش دلالت بر خداشناسی قوی و محکم است گاهی در ضمن یک دلیل دیگری است که دلالت تطبیقی و دومی دلالت  تضمنی است یا از لازمه آن مطلب را می فهمد.

وی توضیح داد:این فیش در ذخیره کردن رتبه می دهد این فرد می تواند در خداشناسی در ردیف اول بگذارد یا دلالت در ضمن است یا التزامی است، وقتی می خواهد در مورد خداشناسی مطالعه کند در سه ردیف برای او مطالب را رتبه بندی می کند با این روش مطالعه اثر گذار است؛ همچنین در مناسبت ها هم ردیف و درجه بندی دارد، نرم افزار فیش مبلغان قابلیت استفاده در مراکز تحقیقاتی و بحث های کلاسی دارد و می شود مطالب را در فیش ذخیره کرد، حتی برای مقاله نویسی و تفسیر قرآن نیز قابلیت ذخیره دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی خاطرنشان کرد:نرم افزار سفیر دانش به صورت دست ساز یکی دیگر از دستاوردها در این بخش است که طلبه در هنگام مطالعه می تواند حاشیه بر متن بزند، نرم افزار دیگر تقویم تبلیغی است که اعمال و تقویم تاریخ و زنگ هشدار و اذان را با خود دارد و به مناسبت های مختلف فیش و مطلب دارد؛ اگر کسی برای سخنرانی جایی رفت محتواهای مباحث را می تواند پیدا کند.

بازی دانای کوچک

وی عنوان کرد:یک بازی با نام دانای کوچک نیز توسط طلبه ها برای کودکان ده تا 12 ساله طراحی شده که بازی پر جاذبه ای است کسی که این بازی را انجام دهد می تواند یک سری روایات را حفظ شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد:یکی دیگر از فعالیت ها بخش ارزیابی از برنامه های رادیو و تلویزیون جشنواره فیلم فجر و نمایشگاه کتاب است ما نیروی انسانی زیادی نداریم؛ اما برخی از برنامه های پربیننده را در بخش هنر و رسانه نقد می کنیم تا تاثیرات منفی و مثبت آن را دریابیم.

آموزش هنر در مدارس علمیه

وی اظهار داشت:یکی دیگر از فعالیت های مهم در این حوزه آموزش هنر در همه مدارس علمیه می باشد که برای مدارس سراسر کشور ابلاغ شده است طبق این برنامه که سال اول طرح آموزشی همزمان با سال چهارم طلاب است که دوره ای برای آشنایی با رشته های هنری می باشد که ذوق و استعداد ها در این بخش شناخته می شود .

حجت الاسلام و المسلمین نبوی تصریح کرد:مرحله بعد این است که یک رشته را به طور تخصصی انتخاب نماید و در آن رشته تا سه چهار سال آموزش تخصصی را سپری کند با توجه به استعداد و توانمندی و سلائق هر طلبه ای با یک رشته هنری آشنا می شود و برخی از هنرهای رسانه ای، خط و شعر را می آموزد.

وی بیان کرد:پس از آموزش بهترین های این افراد در جشنواره ای که در مدرسه برگزار می شود، انتخاب می شوند و بعد برترین های مدرسه به مرکز استان راه می یابند و بعد در سطح استان به رقابت می پردازند و افراد برگزیده از استان ها به جشنواره مرکزی و اصلی که جشنواره هنرهای آسمانی در قم است راه می یابند.

ارتباط با انجمن های هنری

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه یادآور شد: این یک فاز از هنر است یک بخش دیگر هم در ارتباط با انجمن های هنری است که برای طلبه هایی که آزاد هستند و در مدارس نیستند تشکیل می شود و به برنامه های آموزشی هنر و تربیت روحی طلاب پرداخته می شود.

برگزاری جشنواره هنر آسمانی در استان ها

وی گفت: برنامه های هنر آسمانی، جشنواره اصلی در قم است که 15 سال  سابقه دارد؛ اما در جشنواره های استانی و مدارس از سال گذشته جشنواره هنرهای آسمانی را تحویل گرفته ایم و به تازگی زیرساخت ها را تجهیز کرده و برای مدارس علمی کشور فرستاده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی افزود:طلبه ها باید تا سال چهارم طلبگی را سپری کنند و سال چهارم شروع این کار است، یک سال آشنایی با کل رشته های هنری پیدا می کنند و سال بعد طبق سلیقه و بر اساس آشنایی یک رشته انتخاب می کنند و به سراغ تخصص می روند.

فعالیت در فضای مجازی

وی در مورد فعالیت ها در فضای مجازی توضیح داد:فعالیت در این حوزه در چند بخش دنبال می شود بخشی شامل وبگردی است که درآن تالارهای گفت و گو و جاهایی برای تبلیغ ویژه گروههای پر مخاطب است و طلاب این مخاطبان را شناسایی می کنند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد: اگر این گروه ها تبلیغات خلاف دین دارند، طلاب در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز می کنند و بیشتر ما به سایت آن ها می روند یک بخشی از کار نیز تبلیغ است بخش دیگر سایت های پیرو ولایت و ذی تو وا می باشد که هر دو فضای تبلیغی با تنوع زیادی دارد.

فعالیت ۱۵۰ مبلغ در فرق و ادیان

وی اظهار داشت:در این بخش پاسخ به شبهات مطالب و بحث های خبری و سیاسی وجود دارد و بیشتر جنبه پاسخ دادن به شبهات در فضای مجازی است بحث دیگر بخش ادیان است در فضای مجازی کاری گسترده در مورد ادیان و فرقه های مختلف انجام می شود که متخصصین امر در این سایت ها کار تبلیغی در مورد فرقه ها و ادیان را پیگیری می کنند که در این بخش 150 مبلغ داریم.

بارگزاری مطالب به ۹ زبان در سایت

حجت الاسلام و المسلمین نبوی عنوان کرد:یک بخش دیگر زبان های خارجی است که به 9 زبان خارجی مطالبی در سایت ها بارگذاری می شود در تلاشیم به زبان های مختلف خود را معرفی کنیم که شامل اسپانیایی و عربی و انگلیسی و فرانسوی و اردو و ترکیه استامبولی است.

نرم افزارهای تولیدی مبلغین را خریداری می کنیم

وی گفت:سایت هایی که رصد می شود گسترده است، بیشتر به دنبال آن هستیم که به لحاظ مخاطب که درجه بالاتری به لحاظ علمی دارند را در فعالیت های تبلیغی وارد کنیم؛ بیشترین رویکرد ما تولید محوری است هر مبلغی که یک نرم افزاری را تولید کرد آن تولید را خریداری می کنیم، فعالیت ها در فضای مجازی محصول محور است.

عرفان های نو ظهور در حال رشد هستند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کرد: بخش دیگر اداره فرق و ادیان است در زمینه ادیان مسیحیت و یهودیت و زرتشتی گری و در بحث فرقه ها مانند وهابیت و بهائیت و صوفیه و اهل حق کار می کنیم و فعالیت هایی در ارتباط با عرفان های نو ظهور همانند شیطان پرستی که متاسفانه در جوامع در حال رشد است انجام می دهیم.

وی گفت:در هر استانی هر فرقه ای فعال باشد، تلاش می کنیم؛ مبلغین را در همان  استان آموزش دهیم تا از نفوذ آن ها جلوگیری کنیم؛ یکی دیگر از فعالیت ها آسیب شناسی تبلیغی داریم که خومان انجام می دهیم همانند آسیب های اجتماعی است که سازمان های دیگر انجام می دهند از آن استفاده می کنیم

حجت الاسلام و المسلمین نبوی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش یادآور شد:معروف امری شناخته شده و منکر بدی و زشتی هاست همه مصادیق احکام دینی در این فریضه وجود دارد یعنی همه خوبی ها باید امر شود و بدی ها نهی شود.

گفت و گوی تفصیلی خبرگزاری حوزه با معاون تبلیغ حوزه های علمیه

راه اندازی هسته های امر به معروف در مساجد

وی گفت: تلاش داریم،  هسته های امر به معروف و نهی از منکر را در مساجد راه اندازی نمائیم؛ چرا که طبق آیات و روایت فریضه ای واجب است و اجری بالاتر از جهاد در راه خدا دارد و موضوعی فوق العاده کلیدی است حتی در آیاتی می فرماید منافقین امر به منکر می کنند اگر در جامعه این فریضه الهی احیا شود در اصلاح جامعه موثر است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه یادآور شد:امر به معروف و نهی از منکر به معنای دخالت کردن نیست اما متاسفانه این گونه القاء می کنند که جامعه آن را دخالت بداند و در تلویزیون و رسانه نیز آن را تقبیح می کنند حتی در جامعه و رسانه موعظه کردن را بد جلوه می دهند و این اصلا به صلاح جامعه نیست.

وی افزود: کشورهای غربی به سمت آزادی های فردی رفتند و امروز به جایی رسیده اند که می گویند ما نیاز به نظارت همگانی داریم این نظارت همگانی همان امر به معروف و نهی از منکر است اما ما رویه غلط را ترویج و حسن و خوبی امر به معروف و نهی از منکر را تضغیف کرده ایم تلاش می کردیم هر روحانی یک هسته امر به معروف و نهی از منکر در مسجد راه بیاندازد اما خود را زیاد در این قضیه موفق نمی دانیم .

حجت الاسلام و المسلمین نبوی تصریح کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش جایگاه مهم تربیتی دارد و باید با جدیت دنبال شود؛ اگر فرزندان یاد بگیرند دوستان را به راه صلاح ببرند و اگر گناه کردند آن ها را نهی، نمایند دیگر در مدارس دچار آسیب هایی همچون اعتیاد و فساد نیستیم.

نظارت همگانی از بین رفته

وی بیان کرد:چرا باید در آموزش و پرورش فساد داشته باشیم؛ چون نظارت همگانی از بین رفته و امر به معروف و نهی از منکر تضییع شده است؛ اگر متن آموزشی خوب را توضیح دهیم طول می کشد متن آموزشی خود دارای تعاریف خاصی است؛ اما برای کودکان می گوئیم باید از راه سلائق برویم، ولی اهداف خود را دنبال نمائیم از طریق سلیقه کودک برویم، اما به دنبال هدف باشیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: برای نمونه یک سری گیاهان دارویی را به صورت قرص درآورده اند گاهی کل دارو مواد شیمیایی است، اگر قرار باشد همین گونه مصرف شود تلخ است دور آن را شبهه پلاستیک می گیرند تا طعم تلخ را متوجه نشود تا بتواند درمان شود باید سلیقه مخاطب را مورد توجه قرار دهیم تا بتواند کپسول را استفاده نماید و اثر گذار باشد متن نیز باید برای کودک جاذبه داشته باشد .

کتاب های دینی گاهی کودک را از دین فراری می دهد

وی خاطرنشان کرد:یکی از دغدغه ها این است کتاب های دینی که قبلا تدوین شده دارای بافت فلسفی است برای کودکی که احساسی است نمی توان بحث عقلانی محض ارائه داد؛ کتاب های دینی گاهی کودک را از دین فراری می دهد نمی گوئیم بحث های فلسفی نباشد؛ بلکه در حوزه های خود باشد خداوند در آیات به نشانه های زیبایی اشاره می کند و در قرآن شتر را مثال می زند زیرا در سرزمین عرب شتر مثالی است که برای همه قابل فهم است نمی توان برای دانش آموزان از حرکت جوهری گفت چون از دین زده می شود باید آرام توضیح داد.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی اظهار داشت: یکی از اساتید مشهد می گفت من در دانشگاه عنوان کردم خطبه متقین را می گویم و کلاس من حضور و غیاب نداشته باشد، این کلاس از همه کلاس ها پرجاذبه تر وبا استقبال روبه رو بود، چرا که این خطبه دشواری نیست و جاذبه دارد، کتاب دینی باید پرجاذبه باشد کودک بخش زیادی از دریافت ها را از تصاویر دارد که گاهی تا پایان عمر در ذهن اش باقی می ماند؛ اگر این گونه باشد فطرت انسان به سمت دین جذب می شود.

وی گفت:شورای عالی آموزش و پرورش می تواند دخیل باشد؛ اما ندیدیم در فریضه امر به معروف و نهی از منکر دخالت داشته باشند؛ البته در مورد کتاب ها نظراتی دارند که به وزیر منتقل می سازد تا رعایت نمایند؛  وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ضعیف شده است، بچه های انقلابی در ادارات می روند، اما ایرادات را می پوشانند و از هم تشکر می کنند.

نارضایتی در مخاطبین وجود دارد

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد:در مجلسی چند تن از معاونین از هم تشکر می کردند؛ گفتم این جا از هم تشکر می کنیم، اما نارضایتی در مخاطبین وجود دارد این خلاف امر به معروف و نهی از منکر است روایت داریم فردی که با مردم با دو زبان حرف می زند خداوند در آن دنیا دو زبان از آتش به او می دهد این دوریویی و دو زبانی است، باید تذکر داده شود افرادی که بدگوئی می کنند و در ظاهر تعریف می کنند، باید تذکر داده شود امر به معروف در جامعه کاسته شده است به جای امر به معروف از هم تعریف می کنیم درتعریف از هم منافع مردم و فضائل اخلاقی از بین می رود.

باید ایرادات با صراحت گفته شود

وی گفت:بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر موجب می شود بیت المال و انسان ها تضییع شو،د باید ایرادات با صراحت گفته شود ممکن است انتقادی شود نگران هستیم که ناراحت شوند و از این رو کوتاه می آئیم همین ها موجب بده بستانهای خلاف در سیستم های اداری شده است باید نسبت به این مسائل حساس بود این ها مصداق بارز منکر است گاهی به دلیل رودروایسی افراد اجازه می دهند حق شان تضییع شود، اما از ته دل نارضایتی دارند.

فرزندان رهبری همگی اجاره نشین هستند

حجت الاسلام و المسلمین نبوی عنوان کرد:د عده ای به راحتی از بیت المال حاتم بخشی می کنند، دست و دلبازی با بیت المال ظلم و ستم در حق مردم است؛ گاهی عده ای می گویند خساست دارد و فردی سخاوت مند نیست، ایرادی ندارد، بگویند اگر قرار است سخاوتی باشد از سرمایه خود فرد استفاده شود وگرنه پول که از کیسه مهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود؛ چرا رهبری نسبت به فرزندان خود چنین حاتم بخشی نمی کنند و فرزندان رهبری همگی اجاره نشین هستند یکی از فرزندان رهبری وسایل زندگی اش را قم آورده بود منزل اجاره ای پیدا کرد و مجبور شد وسایل خود را در جایی امانت بگذارد، وقتی به گوش آقا رسید گفتند ببنید اجاره آن جا چقدر است بگیرند باید این فضیلت ها بیان شود، باید به مصرف کنندگان بیت المال و ظلم در حق مردم گفته شود.

وی توضیح داد: اخیرا شنیدم لیست طلبه های مستاجر را به محضر رهبری بردند و گفتند نیمی از آن ها منزل شخصی دارند و نیمی مستاجر هستند رهبری فرمودند الحمدلله که بیشتر طلبه ها منزل دارند؛ اما من سه فرزند مستاجر دارم، یعنی اینکه طلبه ها به سمت رفاه بروند خوشحال می شوند نه اینکه اگر فرزندش ثروت داشته باشد خرسند باشند

از وقتی رهبر شده ام آجیل مصرف نکرده ام

این استاد حوزه در خاطره ای از مقام معظم رهبری  بیان داشت:  برای رهبری آجیل برده بودند، ایشان گفته بودند: از وقتی رهبر شده ام آجیل مصرف نکرده ام، چون فقرای جامعه دسترسی به آن ندارند، این ها باید به خوبی در جامعه تبیین شود ما تلاش می کنیم تبعیضی صورت نگیرد، وقتی الگوئی مانند آیت الله خامنه ای را می بینیم متوجه فاصله خودمان با معظم له می شویم، عده ای از بیت المال به راحتی در حق اطرافیان خود حاتم بخشی می کنند.

گفت وگو : اکبر پوست چیان

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 66636

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66636/ناگفته-هایی-تغییر-کتب-دینی-جایگاه-ولایت-فقیه-تضعیف-کرده-بودند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir