جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب : 66641
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

پاسخ آیت الله مهدوی به شبهه هایی درباره «حجاب دختران» و «کنسرت»

قم نيوز : عضو خبرگان ر هبری گفت: دختر در سن نه سالگی به تکلیف می‌رسد که معمولاً در مدرسه به سوم دبستان رسیده است، آنچه بنده عرض کردم این است که بهتر آن است که دختر از همان ابتدایی که مدرسه می‌رود، با حجاب کامل باشد تا حیای او حفظ شود.
پاسخ آیت الله مهدوی به شبهه هایی درباره «حجاب دختران» و «کنسرت»
پاسخ آیت الله مهدوی به شبهه هایی درباره «حجاب دختران» و «کنسرت»
به گزارش قم نیوز آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در پاسخ به این سؤال که اخیرا در فضاهای مجازی، از طرف شما دو نکته را قریب به این مضمون  که  «حجاب دختران باید از اول دبستان شروع شود» و نکتۀ دیگری گفتید که «اگر بخواهد در استان یا شهری، کنسرت یا همایشی برپا شود، به‌طور حتم باید از مراجع اجازه گرفته شود». آیا این دخالت در امور قانونی دولت نیست؟، اظهار کرد: در رابطه با سؤال نخست  که گفتید حجاب دختران از اول دبستان باشد، قبلا چندین مرتبه  توضیح دادم؛ البته گاهی در فضاهای مجازی مطالب را  تقطیع می‌کنند و با این تقطیع‌کردن، افراد ممکن است برداشت دیگری بکنند، آن عزیزانی که تقطیع می‌کنند، گاهی تعمداً این کار را می‌کنند گاهی هم نه، می‌خواهند خلاصۀ خبر را بگویند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد:  آنچه مهم است این است که  دختر در سن نه سالگی به تکلیف می‌رسد که معمولاً در مدرسه به سوم دبستان رسیده، آنچه بنده عرض کردم و  این است که بهتر آن است که دختر از همان ابتدایی که مدرسه می‌رود، با حجاب کامل باشد تا حیای او حفظ شود.

وی ادامه داد:  این نظر من تنها هم نیست، تمام روان‌شناس‌ها هم این امر را تأیید می‌کنند، اگر شما یک روان‌شناس را بیاورید، یک نفر که خلاف این موضوع را بگوید، بنده تمام حرفم را پس می گیرم،

 استاد حوزه تصریح کرد: جمعی از گروه ویژۀ روان‌شناس‌های آموزش‌و‌پرورش اصفهان چند سال قبل در  دفتر هلال احمر نزد ما آمدند و همین سؤال را مطرح کردند که چرا  می گوییم از اول دبستان باید حجاب رعایت شود، در‌حالی‌که سن تکلیف از کلاس سوم است، همین توضیح را دادم، گفتم وقتی بچه سه سال بدون حجاب کامل، یعنی بدون چادر، حتی با روسری، به مدرسه برود، حیای او کم می‌شود.  شما با بصر رفتارش را نگاه می‌کنید، من با بصیرت روحش را نگاه می‌کنم؛ یعنی جرأت به گناهش را می‌بینم که جرأت می‌کند کم‌کم حجابش را کم کند و این‌نحو جلوی نامحرم برود

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: بعد من به روان‌شناسان گفتم برای من چگونه تضمین می‌کنید که بعد از کلاس سوم اگر چادر سر کرد، حیای او برمی‌گردد، ما که کار اخلاقی کردیم، می‌دانیم دیگر برنمی‌گردد، دیگر تمام می شود.

وی بیان کرد: در حقیقت ما  سه سال ضربۀ روحی به دختر زده ایم؛ مثل این است که شخصی سه سال  معتاد باشد، اجازه دهید من همین‌طور یک مثال ساده بزنم، سه سال یک کسی رانندگی بکند، بعد شما بخواهید کاری کنید که رانندگی را از سر او بیندازید، می‌توانید؟! خب نمی‌شود دیگر، برنمی‌گردد.

* تمام رفتار مسئولین باید طبق تأیید شرع باشد

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد:  آن‌هایی که کار اخلاقی کردند می‌دانند، اگر کسی به چیزی عادت پیدا کرد، بعد عادت او  مشکل برمی‌گردد، لذا به‌خصوص در تربیت اولاد می‌گویند  از اول سعی کنید او را با عمل صالح آشنایش کنید.

 وی تاکید کرد: بحث دوم هم سؤال زیبایی است، من فقط راجع‌به کنسرت نگفتم که اجازۀ مراجع باید گرفته شود، تمام رفتار مسئولین باید طبق تأیید شرع باشد، این بند ۴ قانون اساسی است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: قانون اساسی مطرح کرده است که رفتار هیچ مسئولی مثلاً فرض کنید وزیر، رئیس‌جمهور، استاندار، امام جمعه، هرکسی فرقی ندارد، اگر رفتارش خلاف شرع باشد، ولی فقیه کار او را تأیید نمی‌کند، نباید فکر کند و بگوید من چون عضو مجلس خبرگانم، پس هر کار اشتباهی می‌توانم بکنم، رئیس‌جمهور بگوید من چون منصوب رهبری هستم؛ پس هر کاری می‌توانم بکنم، استاندار هم همین را بگوید، هرگز به این نحو  نیست

وی ادامه داد: من یک  زمانی رسماً به یکی از مسئولین هم گفتم، گفتم اگر کار خلاف کردی، بدانید رهبر معظم  انقلاب رضایت ندارند، این جمله‌ای است که من از شخص رهبر انقلاب، مستقیم شنیدم، در کل ادارات هم به این شکل است، در کل ادارات، چه اصفهان، چه جاهای دیگر، اگر مسئولی خلاف بکند، بداند کارش مورد امضا نیست؛ بلکه کار حرام است و کار حرام مجازات دارد و خلاف قانون هم هست.
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: لذا بیان من این است، می‌گویم اگر هر عملی، بخواهد انجام بگیرد از جمله بحث برگزاری کنسرت، شرعیت کارش را یک مجتهد باید اجازه بدهد، محتوای کار را بررسی کند و بگوید این خلاف شرع نیست، تا بتواند اجرا کند.

وی اذعان کرد:  این عین قانون است، قانون می‌گوید اگر امری خلاف شرع باشد، نمی‌تواند اجرا بکند، در حال حاضر کسانی  که خلاف شرع مرتکب می‌شوند، خلاف قانون انجام می‌دهند و خلاف قانون اساسی کار می‌کنند، اگر عمداً این کار را بکنند حقوقی هم که می‌گیرند، اشکال دارد.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: چون حقوق مسئولین باید براساس شرعیت و قانون باشد، قانون هم مشخص کرده، باید طبق عمل صالح انجام دهند.

وی در پاسخ به اینکه  آیا این امر دخالت در قانون است گفت: این در واقع اجراکردن صحیح قانون است، اجرا شدن یک موضوع به این است که مجتهد آن را تأیید کند، آنجایی که تأیید نمی‌کند، مجری قانون بداند که تخلف می‌کند و اگر تخلف  کرد، نه می‌تواند عملش را پای حساب ولی فقیه بگذارد و نه می‌تواند براساس آن حقوق بگیرد. البته نکته‌ای اضافه کنم، این بدان معنا نیست که مسئولین مکررا  از مجتهد اجازه بگیرند، بلکه منظور این است که هر کس  بداند، همین که یقین داشته باشد شرع تأیید می‌کند، کافی است، اگر شک دارید سؤال بکنید. لذا من چند نمونه کار حرام را مطرح کردم

وی توضیح داد: متاسفانه کسانی که گاهی می‌گویند در دورۀ قبل مسئولین هم‌سوی شما بودند و الآن چون هم‌سو نیستند، مدام ایراد می‌گیرید، همگی بهانه‌هایی است که می‌خواهند گناه بکنند و خبر ندارند که ما به مسئولین قبلی هم همین‌طور گوشتزد کرده ایم، بنابراین ما در قانون دخالت نمی‌کنیم، برعکس می‌خواهیم قانون صحیح اجرا شود، می‌دانم دین عوض شدنی نیست، مبنا هم مبنای درستی است، قانون اساسی ما این است و هیچ دخالتی هم نمی‌خواهیم بکنیم و هوا و هوس دخالت‌کردن هم نداریم،این‌ امور  شرعیت کار است .

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccseqe.2bqe08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما