پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 66951
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
کارشناس فضای مجازی : 

اینترنت باید سالم، امن، سریع و ارزان باشد 

قم نيوز : کارشناس فضای مجازی گفت: چهار ویژگی اینترنت سالم که از سخنان مقام معظم رهبری آن را استخراج نمودیم، عبارت است از اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان.
اینترنت باید سالم، امن، سریع و ارزان باشد 
اینترنت باید سالم، امن، سریع و ارزان باشد 
به گزارش قم نیوز روح الله مومن نسب شامگاه چهارشنبه در دوره تربیت مربی رسانه که در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار داشت: در سال 94 در پژوهشی، 2800 عنوان مسئله در فضای مجازی پیدا کردیم که هنوز هم  به آن ها پرداخته نشده است.

وی گفت: برای استفاده کودکان از اینترنت، تبلتی طراحی شده است که سخت افزار و نرم افزار آن در ایران ساخته شده است و کودک را متناسب با سن و جنسی که دارد مدیریت می کند.

این کارشناس فضای مجازی به تاریخچه ایجاد کامپیوتر اشاره کرد و ابراز داشت: کامپیوتر یک عنوان شغلی در آمریکا بود  که عده ای کار محاسبه گری را انجام می دادند، بعد ها دستگاهی جایگزین آن ها شد و به آن نیزکامپیوتر گفته می شد.

وی بیان کرد: در سال 1368  مؤسسه فیزیک نظری اینترنت را وارد کشور می کند که در ابتدا نام آن بیت نت و سپس اینترنت شد و اوایل هم فقط یک نقطه در تهران به اینترنت وصل بود.

مومن نسب با بیان اینکه از سال 71 تا 73 توسعه اینترنت انجام گرفت و ایران جزء 5 کشور اول دنیا بود که به اینترنت متصل شد، توضیح داد: سال 71 دانشگاه شریف، دانشگاه  گیلان و دانشگاه اصفهان به اینترنت متصل شدند و لذا اینترنت ابزاری بود که فقط دانشگاه استفاده می کرد.

وی گفت: اینکه موجب شده است در بخش هایی از فضای مجازی غفلت شود و نتوان سیاست گذاری درستی در موردش انجام داد تحولات این فضا است.

این کارشناس فضای مجازی مطرح کرد: در گذشته تنها استفاده از اینترنت علمی بود، اما امروز کم ترین استفاده از اینترنت مسائل علمی است که طبق آمار 99.2 درصد  اینترنت برای این سه چیز مصرف می شود، دانلود فیلم با 85 درصد، تفریح و خبر و لذا درصد کمی برای کارهای علمی و اقتصادی صرف می شود.

هوش مصنوعی درنرم افزار های داخلی خیلی جدی گرفته نشده است

وی به هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: هوشمند سازی یعنی وقتی گوشی های افراد مختلف را می بینی متوجه می شوی این گوشی مربوط به کدام یک از اعضای خانواده است؛ مسئله هوش مصنوعی درنرم افزار های داخلی خیلی جدی گرفته نشده است.

مومن نسب  با بیان اینکه نرم افزار ها هوش دارند، تصریح کرد: از سال 89 وب 3 آمد و اکنون در حال ورود به وب 4 هستیم که شعارش هوشمند تر شدن همه چیز است.

وی با بیان اینکه وقتی در مورد فضای مجازی صحبت می کنیم باید در مورد خود گوشی هم صحبت شود، ابراز کرد: همه چیز از محتوا گرفته تا متقاضیان در حال تغییر است و طبق بیان پژوهشکده ای در اروپا در کشور های جهان سوم کودکان قبل از حرف زدن و راه رفتن، کار با موبایل را یاد می گیرند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به سادگی و پیچیدگی های فضای مجازی عنوان کرد: باید حواسمان به افراط و تفریط ها نسبت به فضای مجازی باشیم.

وی با بیان اینکه از عصر انرژی وارد عصر اطلاعات شده ایم و در گذشته مهم ترین چیز انرژی و نفت بود، اما اکنون اطلاعات و طلای نامرئی است افزود: وقتی اسرائیل به غزه حمله کرد و سران عرب اعتراض نکردند بعد ها معلوم شد، رژیم صهیونیست اطلاعاتی برای آن ها فرستاده که آن ها سکوت کردند.

مومن نسب با اشاره به اینکه در این برنامه ها و نرم افزارها موبایل و فضای مجازی از متد قورباغه پخته استفاده می کنند، گفت: آمریکا مدام درحال توسعه اینترنت است و  مراکز اینترنت زیادی  هم در آمریکا تأسیس  شده است.

وی به تأثیر فضای مجازی بر مردم و تصمیم های آنان پرداخت و اظهار کرد: آمریکا که خود اینترنت را بوجود آورده ادعا می کند مردم می خواستند به کلینتون رأی دهند، اما پوتین تصمیم می گیرد ترامپ را رئیس جمهور کند، چطور روسیه توانسته این کار را انجام دهد به این صورت که به بخشی از اطلاعات فیس بوک مردم آمریکا دسترسی پیدا کرد و با تحلیلی که انجام داده توانسته این کار را انجام دهد که نمونه آن در انتخابات خودمان هم دیده شد.

هوش مصنوعی از بمب اتم خطرناک تر

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه هوش مصنوعی از بمب اتم خطرناک تر است، افزود: قول های فضای مجازی قرار دادی را با هم امضا کردند و تعهد دادند که از هوش مصنوعی به عنوان اسلحه استفاده نکنند.

وی بیان کرد: ریشه این درخت اینترنت، در آمریکا است و پلیس و آژانس امنیت آمریکا مانند سگ هایی مراقب آن هستند و این آمده تا به سوییچ مخابرات ما و اپراتورها و سپس وارد گوشی ها و کامپیوتر ها شده است و نباید انتظار داشت این درخت که ریشه ای در آمریکا دارد محصول خوبی دهد.

مومن نسب مطرح کرد: دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلستان می گوید، اجازه نمی دهیم اینترنت کثیف نظام خانواده مارا از هم بپاشد و لذا اینترنت پاک را در انگلستان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور ها وایت لیستی اما در کشور ما اینترنت بلک لیستی است گفت: 217  ماده قانونی در آمریکا برای استفاده از اینترنت تصویب شده است.

برجام برگرفته از ایده قورباغه پخته بود

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ابر قدرتان دنیا به دنبال تکنولوژی مدیریت انسان اند و آن را از طریق ایده قورباغه پخته استخراج کردند؛ حتی برخی این برجام را نیز بر گرفته از همین ایده می دانند که آرام آرام آنچه می خواهند را به ما تحمیل می کنند و سپس همه چیز ما را می گیرند و نمی توانیم کاری کنیم؛ فضای مجازی نیز همین صورت است اول نیاز سنجی می کند و بعد متناسب با نیاز سرویس طراحی می کند.  

وی به ایجاد وابستگی اشاره کرد و گفت:  وابستگی برای دشمن مصونیت اجتماعی ایجاد می کند، به عنوان مثال تنها کسی که درخواست رفع فیلتر تلگرام نداد خود تلگرام بود، چون کسانی را داشت که مدافع آن بودند.

مومن نسب افزود: بعد از وابستگی، دلبستگی ایجاد می شود به گونه ای که برخی از همین نیروهای انقلابی از فضای کثیف اینستاگرام دفاع می کنند؛ بعد از آن معیار سازی می کنند.

وی با بیان اینکه 4 ویژگی اینترنت سالم که از سخنان مقام معظم رهبری آن را استخراج نمودیم اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان است گفت: دلیل بهم ریختگی این فضا سه مورد جهل، پول و سیاست خواهد بود.

کارشناس فضای مجازی، کشور ها را در استفاده از اینترنت به کشور های توسعه دهنده اینترنت، کشور های فعال و کشور های منفعل تقسیم نمود.

وی ابراز کرد: رهبری مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی را مطرح نمودند و لذا اگر این رعایت شود بسیاری از مشکلات در این فضا رفع می شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgqy93.ak93n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما