دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : 67452
منبع : خبرگزاری فارس

قمي‌ها منتظر تدبير آقاي استاندار / انتظار از نمايندگان مجلس

قم نيوز : در آستانه فصل جديد ليگ‌هاي باشگاهي فوتبال ايران قمي‌ها منتظر بهترين تدبير از سوي استاندار قم براي رونق دوباره باشگاه فرهنگي ورزشي صبا هستند.
قمي‌ها منتظر تدبير آقاي استاندار / انتظار از نمايندگان مجلس
قمي‌ها منتظر تدبير آقاي استاندار / انتظار از نمايندگان مجلس
به گزارش قم نیوز هر ساله بیش از 60 تیم باشگاهی به نمایندگی از استان قم در مسابقات لیگ‌های باشگاهی کشور به میدان می‌روند، تیم‌هایی که یا از رشته‌های توپی جذاب نظیر فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال و هندبال هستند یا از رشته‌های انفرادی نظیر کاراته، تکواندو، کشتی و ووشو تشکیل می‌شوند.
 
جای خالی مسوولان قم در کنار ورزش
اما هر ساله تعداد زیادی از تیم‌های ورزشی باشگاهی استان قم در فصل جاری مسابقات لیگ‌های باشگاه‌های کشور به دلیل مواجهه با مشکلات عدیده مالی و مدیریتی در وضعیت مبهم به سر می‌برند و طبیعی است که متولی ورزش یعنی اداره کل ورزش و جوانان که ماموریت تیم‌داری در ورزش حرفه‌ای را ندارد، به تنهایی نمی‌تواند از عهده تامین مالی و مدیریتی این تعداد تیم برآید، اینجاست که جای خالی تک تک مسوولان استان قم در کنار ورزش به شدت احساس می‌شود.
 
مشکلات مالی و نبود اسپانسر مهمترین چالش تیم‌های ورزشی قم
حضور این تعداد تیم باشگاهی به نمایندگی از استانی که تنها یک شهرستان دارد یک اتفاق بسیار خوب برای ورزش قم به شمار می‌رود اما مهمترین چالشی که هر ساله مدیران، مربیان و ورزشکاران این تیم‌ها با آن دست به گریبان هستند، به مشکلات مالی و نبود اسپانسر اختصاص دارد.
در واقع این بزرگترین مشکل ورزش قم به ویژه در رشته‌های تیمی محسوب می‌شود و هیچ گاه هیچ یک از مسوولان قم از بالاترین تا پائین‌ترین مسوول نتوانسته آن را برطرف کند، در شرایطی که قم با داشتن شهرک‌های صنعتی متنوع، از توان خوبی برای برخورداری از حامی مالی در ورزش بهره می‌برد.
 
صبا جسمی نیمه‌جان در قم
در سال 1397 نیز همانند بسیاری از سال‌های گذشته، این مشکل و مانع در مقابل تیم‌های ورزشی قم وجود دارد و بسیاری از این تیم‌ها را پیش از اینکه به حضور در مسابقات فکر کنند، منحل کرده و تیم‌هایی که هنوز سرپا مانده‌اند همواره باید «کاسه گدایی» را به هر سمت و سویی بگیرند تا بخشی از مشکلات مالی‌ خود را حل کنند.
وضعیت مالی برای تیم‌های ورزشی در استان قم آنقدر خراب و نابسامان است که بزرگترین سرمایه ورزش قم یعنی باشگاه فرهنگی ورزشی صبا را به سوی نابودی سوق داد، باشگاهی که سایر استان‌ها به داشتن آن حسرت می‌خورند اما مسوولان قم به راحتی از کنار آن عبور کردند و اکنون از صبا جسمی نیمه‌جان باقی مانده است.
 
تیم‌های ورزشی قم در خطر نابودی و انحلال
خبرنگار فارس در این گزارش به مهمترین تیم‌های ورزشی قم که به دلیل مواجهه با مشکلات مالی یا نابود شده‌اند یا در خطر نابودی و انحلال قرار دارند، پرداخته تا بلکه مسوولان استان قم کمی به خود آمده و با تدبیری حساب شده در دولت تدبیر و امید به فکر حمایت از سرمایه‌های ورزش قم باشند.
مگر نه این است که همواره مسوولان شعار می‌دهند ورزش بزرگترین مانع برای جلوگیری از ابتلای نسل جوان جامعه به ناهنجاری‌ها و مشکلات روحی و جسمی و گرایش به سمت و سوی دخانیات، مواد مخدر و ... است، پس به نظر می‌رسد باید آستین همت را بالا زده و از سرمایه‌هایی که تقریبا تمامی این مشکلات را حل می‌کنند، به صورت ویژه به حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی بپردازند.
 
بزرگسالان صبای قم در کما
نخستین باشگاهی که در وضعیت نامشخص به سر می‌برد، باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم است که چهار تیم نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان دارد و هر یک از این تیم‌ها نماینده استان قم در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران یعنی لیگ‌های برتر و دسته اول هستند.
تیم بزرگسالان صبای قم که بعد از 13 سال حضور در لیگ برتر در اردیبهشت ماه سال 1396 به لیگ دسته اول سقوط کرد، به دلیل موانع و مشکلاتی که به آن اشاره شد به یک دسته پائین‌تر یعنی دسته دوم فوتبال کشور سقوط کرده و اکنون از آن هیچ خبری نیست، تیمی که زمانی قمی‌ها به آن افتخار می‌کردند و حتی مسوولان قم به آن فخر می‌فروختند و عکس یادگاری می‌گرفتند، حالا به دلیل بی‌توجهی مسوولان قم در حال کما به سر می‌برد.
 
بی‌خبری از امیدهای صبای قم
تیم‌های رده‌های سنی پایه باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم نیز وضعیت چندان بهتری نسبت به تیم بزرگسالان ندارند، زیرا امیدهای صبا بعد از سقوط به دسته اول در سال 1396 هنوز کادر مشخصی از نظر مدیریتی و فنی ندارد و معلوم نیست که در لیگ دسته اول سال 97 به میدان می‌رود یا خیر؟
 
جوانان صبا در وضعیت نامشخص
تیم جوانان صبا که با نتایج درخشان در سال 96 به مقام نخست و عنوان قهرمانی بازی‌های لیگ دسته اول فوتبال جوانا باشگاه‌های ایران دست یافت به دلیل اینکه در بی‌پولی به سر می‌برد همانند بزرگسالان و امیدها وضعیتی نامشخص دارد و نگران از دست رفتن تمام تلاش‌های خود برای قهرمانی است.
 
از نوجوانان صبای قم چه خبر؟
تیم فوتبال نوجوانان صبای قم نیز که از همان سال نخست حضور باشگاه صبا در قم، همواره در لیگ برتر فوتبال نوجوانان باشگاه‌های کشور حضور داشته، در سال 1396 به سختی سهمیه لیگ برتر را برای فوتبال استان قم حفظ کرد و الان این تیم نیز در وضعیتی مشابه جوانان، امید و بزرگسالان صبا است و کسی از آن خبر ندارد.
 
لزوم نظارت بر اتفاقات پیرامون صبا
خبر بدتر از بلاتکلیفی باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم، این است که تیم‌های پایه صبای قم با واگذاری به شخص و اداره شدن به صورت خودمختار بدون حامی مالی، بعضا چشم به جیب اولیاء بازیکنان خود دارد، بعضی اوقات به سراغ خیّرین می‌روند و البته در برخی مواقع نگاه ویژه به بازیکنان پولی دارند تا مخارج خود را تامین کنند، اتفاقی که معضلات زیادی را اردیبهشت ماه امسال در یک برنامه تلویزیونی گریبان‌گیر ورزش قم کرد اما به آن رسیدگی نشد و آب از آب تکان نخورد و هنوز هم نظارتی بر این اتفاقات پیرامون صبا نیست.
 
صبا در آستانه فراموشی
این در حالی است که بعد از انتقال باشگاه صباباتری به استان قم در سال 1387 و تغییر نام این باشگاه به صبای قم، بسیار از استان‌ها حسرت داشتن چنین امتیازی را می‌خوردند، هنوز هم می‌توان با قاطعیت گفت که تمام استان‌هایی که نماینده‌ای در سطح اول فوتبال ایران ندارند آرزوی این را داشتند که به جای قم، صبا به آن استان منتقل می‌شد.
اما نکته جالب توجه این است که در قم، هر مسوولی از راه رسید به نوعی صبا را زیر تیغ انتقاد برد، در نهایت کار به جایی رسید که صبا به حال خود رها شد و این تیم به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی از فصل 96 – 1395 لیگ برتر به دسته اول فوتبال ایران سقوط کرد و از لیگ دسته اول فصل 97 – 1396 با کسب بدترین نتایج به دسته دوم رفت تا یکی از باشگاه‌های شاخص فوتبال ایران در بین تیم‌های مطرح باشگاه‌های قاره آسیا یعنی صبا در آستانه فراموشی و نابودی قرار بگیرد.
 
استانداری قم تنها تصمیم‌گیرنده صبا
انتقال صبا در سال 1387 از وزارت دفاع به استانداری قم انجام شد، بر این اساس استاندار قم رئیس مجمع عمومی باشگاه فرهنگی ورزشی صبا شد و از آن سال تا کنون هر زمان که استاندار قم تغییر یافته، استاندار جدید این مسوولیت را بر عهده گرفته، بنابراین تنها تصمیم‌گیرنده راجع به باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم، استاندار قم و استانداری قم هستند و جامعه ورزش، خانواده بزرگ فوتبال و صدها استعداد این رشته در قم منتظر بهترین تصمیم از سوی استاندار دولت تدبیر و امید برای رونق دوباره این سرمایه بزرگ ورزش قم هستند.
 
انتظار قمی‌ها از نمایندگان مجلس
در اکثر استان‌های کشور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، حمایت ویژه‌ای از ورزش دارند ولی در قم این مهم باید رونق بگیرد، نمایندگانی که در زمان برگزاری انتخابات با حضور در جمع ورزشکاران و خانواده ورزش، انواع و اقسام قول‌ها را برای حمایت از ورزش می‌دهند، در این شرایط جای‌ خالی‌شان احساس می‌شود، با این امید که فاصله حرف تا عمل نزد تک تک مسوولان به عدد صفر برسد.
انتهای پیام / 138
https://qomnews.ir/vdcdxo09.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما