> قم نیوز - زندگی ما با عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در مسیر هدایت قرار می‌گیرد - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد دانشگاه :

زندگی ما با عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در مسیر هدایت قرار می‌گیرد

خبرگزاری حوزه نیوز , 21 مرداد 1397 ساعت 21:01

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با بیان اینکه زندگی ما با عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در مسیر هدایت قرار می‌گیرد، گفت: سطح علم، دانش و آگاهی ما بالا است، اما سطح عمل به علم بالا نیست و ما باید به سمت عملیاتی کردن دانش پیش رویم.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ مجید رضایی روز یکشنبه در مراسم عزاداری شهادت حضرت جواد الائمه امام محمد تقی علیه‌السلام که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و با حضور اساتید و کارکنان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از فرمایشات در بیانات امام جواد علیه‌السلام این است که انسان باید در زندگی از علم، آگاهی و دانش استفاده کند.

ما از آگاهی‌ها و علوم خود به درستی استفاده نمی‌کنیم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام جواد علیه‌السلام، افزود: آن حضرت در جلد ۷۵ بحارالأنوار می‌فرمایند: «مَنْ عَمِلَ عَلى غَيْرِ عِلْمٍ ما يُفْسِدُ اَكْثَرَ مِمّا يُصْلِحْ؛ هـر كس بـدون آگاهى كـار كـند، بيش از آنكه درست كند، خراب مى كند».

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رضایی تصریح کرد: علم به عنوان پایه در مسائل دینی، افضل است و کسی که زندگی او بر اساس دانش است، بهتر ازکسی است که زندگی او بر اساس دانش نیست.

وی تأکید کرد: مرحله ای از دانش باید عملیاتی شود در غیر این صورت نه تنها مفید بلکه مضر است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شرایط کشور و شرایط مسلمانان در جهان، یادآور شد: شاید یکی از مشکلات ما مسلمانان این است که از آگاهی‌ها و علوم خود به درستی استفاده نمی‌کنیم، به همین خاطر با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضایی بیان داشت: برخی از ما از شدت دانستن، عمل نمی‌کنیم و هنوز فهم و علم و دانش ما در برخی مسائل به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی عنوان کرد: سنت الهی است که انسان‌ها با استفاده از تجربیات خود، زندگی را بسازند و برای ساختن، علم و آگاهی لازم دارد؛ اگر علم و آگاهی داریم، باید از آن استفاده کنیم در غیر این صورت مانند جهل مرکب است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانش، اصل است، به سخنان مرحوم دکتر عظیمی از شخصیت‌های علمی کشور اشاره کرد که معتقد بود اگر کودکان ما از ابتدا برای رفع مشکل، راه علمی را پیش بگیرند و برای هر مسئله ای، از همان راهی که پیامبران و اولیای خدا استفاده کردند، بهره بگیرند، بسیاری از مشکلات کشور رفع می‌شود.

‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی اظهار داشت: علم متعدد است، اما راه‌های علم محدود است و برای حل مسئله، راه‌های محدودی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و بهترین راه علمیاتی شود.

باید به سمت عملیاتی کردن دانش پیش رویم

وی با بیان اینکه ما باید به سمت عملیاتی کردن دانش پیش رویم، گفت: در هر کاری شاید اشتباه و خطا رخ داد، اما تکرار خطا باعث عقب ماندگی در کارها می‌شود، بنابراین اگر بخواهیم مشکلات موجود در هر بخش را اصلاح کنیم، باید از روی علم و آگاهی صورت بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سطح علم، دانش و آگاهی ما بالا است، اما سطح عمل به علم بالا نیست یعنی ما می‌دانیم چه چیزی خوب است اما به آن عمل نمی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی در ادامه به حدیث دیگری از امام جواد علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الْمَوارِدَ اءعْيَتْهُ الْمَصادِرُ؛ کسی که راه ورود به چیزی را نشناسد، خروجش او را به سختی می‌اندازد» و افزود: اگر ما راه ورود به مسئله ای را ندانیم آن مسئله برای ما مشکل می‌شود، اگر می‌خواهیم وارد کاری شویم باید با علم و آگاهی باشد تا بتوانیم در آن مسیر موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما طرح نیمه تمام زیاد داریم،گفت: ما از جمله کشورهایی هستیم که اسراف می‌کنیم و از نیروی کار خود به درستی استفاده نمی کنیم؛ حال آنکه برای برون رفت از مشکلات و افزایش کارایی و کارامدی باید علم، دانش و آگاهی خود را علمیاتی کنیم.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رضایی در پایان تصریح کرد: فرمایشات ائمه معصومین علیهم‌السلام همواره برای ما تازگی دارد و زندگی ما در پرتو عمل به فرمایشات اهل بیت(ع) بهتر می‌شود.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 67783

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/67783/زندگی-عمل-توصیه-های-اهل-بیت-ع-مسیر-هدایت-قرار-می-گیرد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir