شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۱
کد مطلب : 68013
منبع : خبرگزاری مهر
دولت در هفته‌ای که گذشت؛

بالاترین عبادت در دولت «روحانی»/ دولت؛ همچنان بدون سخنگو

قم نيوز : حوزه دولت در هفته‌ای که گذشت، شاهد اخبار گوناگونی بود که در این میان، نشست سران کشورهای حاشیه خزر و اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیات دولت را می‌توان مهمترین اخبار در این هفته برشمرد.
بالاترین عبادت در دولت «روحانی»/ دولت؛ همچنان بدون سخنگو
بالاترین عبادت در دولت «روحانی»/ دولت؛ همچنان بدون سخنگو
به گزارش قم نیوز حوزه دولت در هفته‌ای که گذشت، شاهد اخبار گوناگونی بود که در این میان نشست سران کشورهای حاشیه خزر و اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیات دولت را می‌توان مهمترین اخبار در این هفته برشمرد.

یکشنبه هفته گذشته رئیس جمهور برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر به شهر آکتائو قزاقستان سفر کرد. در این اجلاس سند «کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر» پس از ۲۱ سال مذاکره بین پنج کشور روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید که در نوع خود دستاوردی بزرگ برای کشورمان محسوب می شود.

یکی از نکات بسیار مثبت این کنوانسیون، ارتقاء سطح امنیت دریای خزر است، چراکه علاوه بر آنکه به هیچ کشور بجز کشورهای ساحلی اجازه دریانوردی نظامی را نمی دهد، بلکه آنها را ملزم می کند تا قلمرو خود را نیز برای حمله علیه کشورهای ساحلی در اختیار کشور دیگری قرار ندهند.

علاوه بر ابعاد سیاسی و امنیتی این کنوانسیون، ابعاد اقتصادی آن نیز مورد توجه است که خبرگزاری مهر در گزارشی تحت عنوان «نتایج اولیه ۲۱ سال مذاکره/ فرصت توسعه اقتصاد دریایی از گذرگاه خزر» به بررسی آنها پرداخته است.

از دیگر اخبار مهم این هفته، اظهارات رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت بود که تولید، صادرات، اشتغالزایی و تنظیم بازار را بالاترین عبادت در روزگار فعلی برشمرد و گفت: امروز شفافیت و اینکه مردم از همه چیز مطلع باشند بالاترین عبادت است؛ امروز انقلابی بودن همین است.

اما موضوع دیگری که این روزها در محافل مختلفی در مورد آن گمانه زنی می‌شود، بدون سخنگو بودن دولت دوازدهم است. آخرین نشست خبری محمدباقر نوبخت به ۲۶ تیرماه یعنی یک ماه قبل باز می‌گردد؛ او پس از آنکه در سوم تیرماه آمادگی خود را برای کنار رفتن از همه مسئولیت های دولتی اعلام کرد، در نهم تیر خبر از پذیرش استعفای خود از سخنگویی دولت توسط رئیس جمهور داد.

با وجودی که از افراد مختلفی چون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهور بعنوان گزینه های سخنگویی دولت نام برده می شود، اما محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه در مواجهه با پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه سخنگوی دولت چه زمانی معرفی می‌شود، گفت: سخنگوی دولت حتما انتخاب می شود. فردی که مد نظر بود به دلیل مشغله فراوان انتخاب نشد و فرد دیگری مدنظر است. ضمن اینکه رئیس جمهور تاکید کرده است تا زمانی که سخنگوی دولت انتخاب می‌شود همه اعضای دولت باید ارتباط بیشتری با رسانه ها داشته باشند.

مشروح مهمترین اخبار حوزه دولت در هفته گذشته به شرح زیر است:

محسنی بندپی به سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور طی حکمی براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی انوشیروان محسنی بندپی را به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد.

قانون اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ابلاغ شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه‌های‌ «امور اقتصادی و دارایی» و «دادگستری» ابلاغ کرد.

بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را جهت اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و دادگستری ابلاغ کرد.

جهانگیری در جلسه هیات امنای کتابخانه ملی: امروز بیش از هر زمان دیگری باید به مردم امید داد/ توقع از اهل فرهنگ بیشتر است

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر توسعه برنامه های فرهنگی در مقطع کنونی کشور، گفت: نخبگان و اهل فرهنگ در این مقطع مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز می تواند در این زمینه نقشی اثرگذار ایفا کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط حساس کنونی، افزود: در این مقطع بیش از هر زمان دیگر باید امید و اعتماد مردم تقویت شود و در این راستا انتظارها و توقعات از بخش فرهنگ بیش از سایر بخش ها است.

روحانی در فرودگاه مهرآباد: اجلاس قزاقستان یکی از نشست‌های راهبردی دریای خزر است

حسن روحانی پیش از ترک تهران به مقصد آکتائو در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان و برای شرکت در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی انجام می‌شود، اظهارداشت: در این اجلاس راجع به مسایل مربوط به دریای خزر گفتگو خواهیم کرد.

روحانی افزود: دریای خزر اهمیت خاصی داشته و پهنه آبی منحصر به فردی است که محصور به خشکی است و برای همه کشورهای ساحلی، روشن شدن ویژگی استفاده از این دریا حائز اهمیت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی، اولین اجلاسی که درباره استفاده از دریای خزر تشکیل شد در تهران بود، گفت: در آن اجلاس، مسأله محیط زیست مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و یک اعلامیه سیاسی ۲۵ ماده‌ای هم منتشر شد و بعد از آن در کشورهای مختلف جلسات دیگری هم تشکیل و راجع به ابعاد مختلف دریای خزر بحث و بررسی شد.

روحانی در نشست سران کشورهای حاشیه خزر: گام مهمی با امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر برداشته می‌شود

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در پنجمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر که در شهر آکتائو قزاقستان برگزار شده است با بیان اینکه امروز دریای خزر، به عنوان منطقه ای بسیار مهم و راهبردی، کانون دوستی، همکاری و همگرایی بین دولت ها و ملت های آن است، اظهار داشت: اکنون این منطقه به الگویی موفق برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حسن همجواری و پیشرفت تبدیل شده است و این اجلاس یک قدم دیگر در جهت همگرایی بیشتر در منطقه است که باید با برداشتن قدم های دیگر تقویت شود.

روحانی در دیدار نظربایف: قزاقستان در برجام در کنار ملت ایران بود/ ظرفیت های ترانزیتی دو کشور مکمل یکدیگرند

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان، در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان، با بیان اینکه اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برقراری روابط صمیمانه و پایدار با قزاقستان است، اظهار داشت: تهران برای توسعه روابط با آستانه اهمیت زیادی قائل است چرا که این روابط از ارتباط عمیق تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو ملت نشأت می‌گیرد و امروز دو کشور در زمینه‌های مختلف دارای دیدگاه‌های نزدیک بوده و از منافع مشترکی در منطقه برخوردار هستند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه تهران و آستانه در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در کنار یکدیگر قرار دارند، حضور فعال آستانه در تحولات منطقه بویژه مذاکرات صلح سوریه و سایر موضوعات امنیت منطقه ای را تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: قزاقستان در مسایل بین‌المللی از جمله برجام همواره در کنار ملت ایران بوده است و این قابل تقدیر است و مصمم هستیم روابط خود را در این عرصه‌ها هر چه بیشتر تقویت کنیم.

روحانی در نشست خبری: مراحل قانونی شدن کنوانسیون حقوقی دریای خزر باید طی شود

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در حاشیه پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و در نشست خبری با بیان اینکه اولین قدم مثبت در همه مسیرهای دستیابی به این توافق حسن همجواری و روابط خوب دولت های پنج گانه است، اظهار داشت: روابطی که امروز بین ایران و ترکمنستان، قزاقستان، فدراسیون روسیه و آذربایجان وجود دارد، روابطی بسیار دوستانه است و این عامل اصلی برای توافقات است.

وی افزود: اگر دولت ها به هم نزدیک نبودند، روابط شان از هم فاصله داشت. منافع ملی همه ما مد نظر نبود و مردم این منطقه تاریخ عمیق روابط نداشتند و به این راحتی نمی توانستیم در یک روز هفت سند را شامل یک سند مادر و شش سند همکاری به امضا برسانیم.

وی گفت: این کنوانسیون مبنای خوبی است برای ۵ کشور که همچنان به فعالیت خود برای دست یافتن به آخرین نقاط برای مسائل حقوقی که مد نظر است، ادامه دهند.

روحانی تصریح کرد: سران کشورهای ساحلی دریای خزر امروز این سند را امضا کردند، اما نهایی شدن این سند مستلزم طی مراحل قانونی است و در ایران نیز باید مجلس شورای اسلامی این سند را به تصویب برساند.

روحانی در دیدار پوتین: همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در دریای خزر به نفع دو ملت است

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بر ضرورت و اهمیت بیش از پیش توسعه روابط و همکاری‌های تهران – مسکو در بخش های مختلف، تاکید کرد.

رئیس جمهور همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در دریای خزر را به نفع دو ملت دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا خزر به عنوان دریای صلح و دوستی و عاملی برای تقویت مناسبات، همکاری ها و دوستی بیشتر کشورهای ساحلی تبدیل شود.

روحانی افزود: همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه ایران و روسیه در مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی از جمله در زمینه امنیت منطقه ای و مبارزه با تروریسم داعش در سوریه آثار مثبتی در منطقه به دنبال داشته و باید این همکاری ها تا ریشه کنی کامل تروریسم ادامه پیدا کند.

هیات دولت شمار دیگری از مواد لایحه مطبوعات را تصویب کرد

هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، به بحث و بررسی پیرامون لایحه مطبوعات و خبرگزاری ها پرداخت و تعدادی از مواد آن را مورد تصویب قرار داد.

"ممنوعیت انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع درباره اشخاص که به آبرو یا اعتبار آنها لطمه وارد کند"، "فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک در مورد اشخاص، تعیین مجازات و الزام به اعاده حیثیت برای بیان خلاف واقع شامل انتساب، تحریف، ترکیب یا تقطیع مطالب یا اظهارات دیگران به گونه ای که پیام کذبی به مخاطب متعارف جامعه منتقل کند" و "نافی مسئولیت حرفه ای ندانستن رسانه منتشر کننده نقل قول از رسانه یا منابع دیگر"، از جمله مواد مصوب لایحه مذکور در این جلسه بود.

روحانی در دیدار رئیس جمهور آذربایجان: تحول بزرگی در سطح روابط تهران - باکو ایجاد شده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان و در دیدار الهام علی‌یف رئیس جمهور آذربایجان ، با بیان اینکه دو ملت ایران و آذربایجان از اشتراکات فرهنگی و دینی ریشه‌دار برخوردارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران رابطه با جمهوری آذربایجان را فراتر از مناسبات همسایگی، یک رابطه عمیق برادرانه می‌داند و بر این مبنا به دنبال تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بدخواهان دو ملت از نزدیکی روابط دو کشور ناراحت و عصبانی هستند، تصریح کرد: تهران و باکو با افزایش سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود اجازه نخواهند داد، بدخواهان خدشه‌ای در روابط دو کشور ایجاد کنند.

روحانی تسریع در اجرای موافقتنامه‌ها و پروژه‌های دوجانبه را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه و تحکیم روابط دارند و استفاده از این ظرفیت‌ها و برقراری روابط صمیمانه و نزدیک به نفع دو ملت است.

لایحه پیشنهادی خط و مشی نحوه اداره و نظارت بر صداوسیما به تصویب رسید

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: لایحه پیشنهادی "خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران" در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و در دستور کار دولت و مجلس قرار خواهد گرفت. خدا عاقبتش را به خیر کند.

وزیر کشور در جمع تشکل‌های اقتصادی: در تامین ارز بانک مرکزی کوتاهی شد/ ثبت‌سفارش، ده برابر نیاز کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع تشکل‌های اقتصادی که با حضور وزیر صنعت، گفت: تصمیمی در فروردین ماه امسال در حوزه ارزی از سوی دولت اتخاذ شد و در آن شرایط، حرکت مناسبی با توجه به تهدیدهای تحریم صورت گرفت تا بتوان بازار را مدیریت کرد؛ اما در حین اجرای این سیاست، با وضعیتی مواجه شدیم که بر طبق آن، نیاز به سیاست‌های جدید ارزی به وجود آمد که البته در این بخش، دو اتفاق رخ داده است.

وزیر کشور افزود: تامین، تشخیص، مصرف و نظارت در حوزه ارز شکل گرفت و در حوزه تامین نیز، دوستانی که باید منابع ارزی را تامین می‌کردند، کوتاهی کردند و در منابع ارزی که باید در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دادند، کوتاهی کردند.

وی تصریح کرد: در تشخیص این امر، انجمن صنایع غذایی اعلام کرد که بعضی کالاها بیش از ۱۰ برابر نیاز، ثبت سفارش شد؛ بر اساس این تشخیص، تخصیص ارز انجام شد.

وزیر کشور گفت: در حوزه مصرف نیز از نظر قیمت، با نرخ بالاتری به فروش رسیدند و نظارت دقیقی بر عرضه کالای ۴۲۰۰ تومانی انجام نشد.

جهانگیری: اصل ۴۴ قانون اساسی فرصت بزرگی برای رشد بخش خصوصی فراهم کرده است

جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه امروز در کشور از اصل ۴۴ قانون اساسی انتظاری بزرگتر و فراتر از واگذاری بنگاه های اقتصادی وجود دارد، افزود: پس از ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب و رفع ابهام ها در خصوص رشد بخش خصوصی، انتظار می رفت فضای مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی فراهم شود.  

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: تا پیش از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کارهای بزرگ اقتصادی محدود به بخش دولتی بود و ابهاماتی پیش روی گسترش فعالیت و رشد بخش خصوصی وجود داشت که با ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ و از بین رفتن این ابهام فرصت بزرگی برای بخش خصوصی در کشور ایجاد شد تا بتواند در جهت شکوفایی اقتصاد کشور به هر میزان که می تواند رشد کند و از فاینانس و سایر فرصت ها که بخش دولتی از آن بهره‌مند بود، استفاده کند.  

امیری در گفتگوی تفصیلی با مهر: پاسخ رئیس‌جمهور متناسب با ادبیات سوال‌کنندگان است/ روحانی روزانه ۱۴ ساعت برای بسته ارزی وقت گذاشت

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری مهر، گفت: بخش قابل توجهی از پاسخ های رئیس‌جمهور به سوال نمایندگان مجلس بستگی به نحوه سوال، ادبیات و واژگان سوال کنندگان دارد.

وی تصریح کرد: بسته ارزی دولت حاصل ساعت ها کار کارشناسی در بخش های مختلف دولت است و تا جایی که اطلاع دارم آقای رئیس جمهور شخصا بعضی روزها تا ۱۴ ساعت برای این بسته ارزی وقت گذاشته‌اند و در نهایت این بسته در شورای عالی اقتصادی مطرح شد.

سیاست‌های اطلاع‌رسانی برای مبارزه با جنگ روانی و اقتصادی تصویب شد

شورای عالی هماهنگی اقتصادی، سیاست‌های کلان اطلاع‌رسانی برای مقابله با جنگ روانی و مسائل اقتصادی را تصویب کرد.

در این جلسه که روز سه شنبه، با حضور سران قوا و به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی برگزار شد، اعضای جلسه راهکارهای لازم برای تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت مردم از طریق اطلاع رسانی برای مبارزه با هر نوع اختلال در تنظیم بازار و همچنین برخورد قاطع و عادلانه با هر گونه فساد در چرخه فعالیتهای اقتصادی را بررسی کردند.

در همین راستا سیاست‌های کلان اطلاع‌رسانی با هدف مبارزه با جنگ روانی و التهاب‌آفرینی در جامعه نسبت به مسائل اقتصادی با رویکرد آرامش‌بخشی و ثبات به بازار تصویب شد.

حیدری در نشست خبری: سرباز ربوده شده مرزبانی آزاد شد/ امتیازی به گروهک‌ها ندادیم

شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در نشست خبری که در وزارت کشور برگزار شد، اعلام کرد: سعید براتی سرباز وظیفه مرزبانی کشور که طی یک عملیات تروریستی در اردیبهشت ماه سال قبل توسط اشرار در منطقه میرجاوه ربوده شده و به خاک پاکستان منتقل شده بود، صبح امروز آزاد شد و به کشور بازگشت.

وی افزود: هیچگونه امتیازی به گروهک ها در زمینه آزادی سعید براتی نداده ایم.

جهانگیری در نشست هم‌اندیشی با روسای دانشگاهها؛ مذاکره با آمریکا پذیرفتنی نیست/ دانشگاه باید کانون حل مسائل باشد

اسحاق جهانگیری شامگاه سه شنبه در جلسه هم اندیشی با روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور و برخی از اساتید دانشگاه با اشاره به جنگ تبلیغی و روانی آمریکا و رسانه های وابسته آنان علیه ملت ایران اظهار داشت: دشمنان تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا با یک جنگ روانی و رسانه ای، افکار عمومی در ایران را با تشویش، نگرانی و ناامیدی نسبت به آینده کشور و نظام مواجه سازند.

وی افزود: دشمنان سرمایه اجتماعی کشور را نشانه گرفته اند که همه دلسوزان کشور باید با وحدت و همدلی نگذارند سرمایه اجتماعی کشور دچار فرسایش شود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز مردم و به ویژه نسل جوان نسبت به آینده نگرانی هایی دارند و تلاش ما باید بر محوریت رفع نگرانی مردم و ایجاد امید و نشاط در جامعه متمرکز شود.

جهانگیری تاکید کرد: در فضای بی اعتمادی و ناامیدی نسبت به آینده هر نوع سیاست‌گذاری و برنامه ریزی برای کشور با مشکل مواجه می شود بنابراین ایجاد امید و اعتماد نسبت به آینده کشور باید اولویت همه ما باشد.

واعظی: سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر هیچگاه مطرح نبوده است

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دو بحث مهم امروز در هیات دولت داشتیم که یکی موضوع سفر رئیس‌جمهور به قزاقستان و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بود. بر خلاف اینکه همان شب امضای اسناد، رسانه های خارجی و معاند حرف هایی را مطرح کردند که متاسفانه در داخل هم انعکاس داشت، هیچ وقت بحث ۵۰ درصد سهم از دریای خزر مطرح نبود و زمانی که این بحث مطرح می شود یعنی یک طرف موضوع ایران و طرف دیگر روسیه قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر روسیه بر سر ۱۷ درصد با جمهوری آذربایجان و قزاقستان توافق کرده اما آنچه امروز اهمیت دارد این است که ما در این سفر بحث نظامی بودن دریای خزر، کشتیرانی، شیلات و امنیت منطقه را مشخص کردیم.

روحانی در جلسه هیات دولت: ایران در کنوانسیون خزر امتیازات خاصی گرفت/ امروز تولید و تنظیم بازار بالاترین عبادت است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک فرا رسیدن ماه پربرکت ذی‌الحجه گفت: ذی‌الحجه، ماه عید قربان، ماه عرفه، ماه عید غدیر، ماه نیایش و عبادت خداوند بزرگ و ماه اجتماع مسلمانان در بیت‌الله الحرام است که به تعبیر قرآن همه مسلمان‌ها در این اجتماع باید شاهد منافع عمومی خودشان و جهان اسلام باشند.

وی اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال است که مذاکره درباره مسایل دریای خزر بین ۵ کشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسائل را حل کردیم و بخشی از مسایل هم باقی مانده است. بر سر بخشی از مسایل، کشورهای شمالی دریا توانستند با هم توافق کنند. روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می دانست، امروز به سهم ۱۷ درصدی از این دریا اکتفا کرده است. بر سر تقسیم قسمت شمالی دریا و زیربستر آن کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه ۱۷ درصد از مجموع دریا شد.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز تولید، صادرات، اشتغالزایی و تنظیم بازار بالاترین عبادت است؛ امروز شفافیت و اینکه مردم از همه چیز مطلع باشند بالاترین عبادت است وامروز انقلابی بودن همین است؛ ان شاء الله خداوند توفیق دهد این راه را ادامه دهیم و پیروزی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

در جلسه هیات دولت مصوب شد؛ ترخیص کالاهای معاف از پرداخت سود بازرگانی مطابق سنوات گذشته

با تصویب هیأت وزیران،‌گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف شد نسبت به ترخیص کالاهایی که طبق قوانین و مقررات مربوط و یا شرایط مصوب از پرداخت تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف هستند، کماکان طبق شرایط مقرر در قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

همچنین هیات دولت با پیشنهاد مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری همدان مبنی بر تشکیل ستاد ملی سیاست گذاری همدان و ستاد برنامه ریزی و اجرایی استان همدان به منظور میزبانی شایسته این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی مجمع گفت و گوی همکاری آسیا موافقت کرد.

تأسیس نمایندگی کنسولی ایران در شهر بن آلمان، تصویب لایحه موافقت‌نامه تأسیس مرکز توسعه مدیریت آسیا و اقیانوسیه برای اطلاعات بلایا و انتقال بدهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بانک تجارت به حساب بدهی دولت از دیگر مصوبات هیات وزیران در این جلسه بود.

در پیامی؛ روحانی کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم ایتالیا را تسلیت گفت

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در پی کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم شهر جنوا در حادثه ریزش پل هوایی، ضمن ابراز تسلیت، از طرف دولت و ملت ایران مراتب همدردی خود را به رئیس جمهور ایتالیا، دولت و مردم این کشور به ویژه خانواده قربانیان این حادثه دلخراش ابراز کرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchxvn-.23n6zdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما