شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : 68024
منبع : خبرگزاری ايرنا
آیت الله نوری همدانی:

علما در برابر جریان های اجتماعی سکوت نکنند

قم نيوز : آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: وظیفه علما سکوت در برابر جریان های اجتماعی نیست بلکه همواره در مقابل توطئه هایی که حیات جامعه اسلامی را به خطر انداخته، وارد میدان شده و شهادت را به جان خریده اند.
علما در برابر جریان های اجتماعی سکوت نکنند
علما در برابر جریان های اجتماعی سکوت نکنند
به گزارش قم نیوز وی روز شنبه در «همایش نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تربیت افراد برای مقابله با فتنه و بصیرت افزایی مردم را از جمله وظایف علما دانست و افزود: عالمان شیعه در طول تاریخ هیچ گاه در برابر فتنه ها ساکت نبوده اند.
وی، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) دانست و ادامه داد: فتنه های مختلف، آزمون هایی بر سر مسیر انقلاب است و وظیفه عاملان و طلاب حراست از این انقلابی است که در دنیا بیداری ایجاد کرده است.

آیت الله نوری همدانی، فتنه را بحثی قرآنی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: راهی که در پیش داریم هموار نیست و فتنه هایی وجود دارد که باید نسبت به آنها آگاه بوده و وظیفه خود را در قابل این فتنه ها دانست.

وی اضافه کرد: گذشت زمان تاثیر فروانی در ایجاد فتنه دارد که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه گذر زمان را یکی از عوامل ایجاد فتنه دانسته و در جای جای نهج البلاغه از آن شکایت و درد دل کرده اند.

آیت الله نوری همدانی، انشعاب و فرقه های متعدد در اسلام را یکی دیگر از عوامل ایجاد فتنه دانست و افزود: اختلاف، تضعیف و تحریف دین از دیگر مواردی است که موجب ایجاد فتنه می شود.

وی اظهار داشت: فتنه یعنی به جود آمدن جریانی که حق و باطل را مخلوط و حق را به صورت باطل و باطل را به صورت حق بیان می کند.
آیت الله نوری همدانی با بیان این که علما و مجاهدین 2 گروهی هستند که در اسلام وظیفه مقابله با فتنه ها را دارند گفت: علما باید به قدری بر مبانی اسلام مسلط باشند که در زمان فتنه، با حکمت مردم را از این فتنه ها عبور دهند.

این مرجع تقلید، علم و توجه به خدا را مانع از گرفتاری به فتنه دانست و اظهار کرد: عالمان باید در مسیر دین حرکت کنند و در این مسیر با توکل بر خدا، علم آموزی و عبادت خالصانه، خود را با این ویژگی ها بسارند تا بتوانند خدمتگزار اسلام و مردم باشند.
وی بیان کرد: اسلام وظیفه عالمان و طلاب علوم دینی را حرکت در مسیر پیامبران و ائمه اطهار می داند، چراکه حرکت در این مسیر موجب شناخت صحیح فتنه و خنثی شدن فتنه ها می شود.

آیت الله نوری همدانی با بیان این که طلاب و روحانیان در ردیف اول کارد سازی اسلامی برای مقابله با فتنه ها قرا دارند گفت: در دنیایی که فتنه ها در حال افزایش است شناخت و پاسخگویی به این فتنه ها وظیفه سنگیی است که باید طلاب خود را برای انجام این وظیفه اسلامی آماده کنند.
وی با بیان این که حوزه علمیه باید افرادی باخلاق، باتقوا، بابصیرت و شجاع تربیت کند اظهار داشت: باید طلاب و علما طوری رفتار کنند که مردم روش و منش انبیا را در علما ببینند.
وی شناخت فتنه را مقدمه مقابله با فتنه ها دانست و تصریح کرد: این که جایگزین عالمانی که از دنیا رفته اند، تربیت نشده است، از جمله آسیب هایی است که باید حوزه علمیه برای رفع این نقص اقدام لازم را انجام دهد.
آیت الله نوری همدانی با بیان این که عالمان، مرزداران عقیدتی و فکری مردم هستند گفت: در انقلاب اسلامی عالمان و مجاهدان به رهبری امام امت، تحول عظیمی در کشور ایجاد کردند و امروز همه در برابر خون شهدا و تلاش مجهدان و عالمان برای تحقق آرمان های این انقلاب مسئول هستیم.
این مرجع تقلید در ادامه، اجرای احکام اسلامی را بر حاکمان لازم دانست و گفت: در جامعه اسلامی خداوند بر حاکمان جامعه لازم کرده است که مسئولان زندگی خود را همتراز زندگی فقرا و محرومان قرار دهند تا فقر بر دوش محرومان سنگینی نکند.

وی با بیان این که مردم خون دادند و جان دادند تا انقلاب به پیروزی برسد به همین دلیل باید همه مسئولان قدردان آنها باشند، اظهار داشت: عالمان همواره در طول تاریخ با مردم و در کنار مردم بوده اند و خانه آنها مامن آرامش مردم بوده است و در شرایط امروز نیز که مردم از نظر اقتصادی در فشار هستند باید عالمان در کنار آنها باشند.

وی با تاکید بر این که مردم بدانند که عالمان با مردم و در کنار آنها هستند، ادامه داد: این که مردم ما که زحمات زیادی برای پیروزی انقلاب کشیده اند امروز در رنج اقتصادی هستند برای عالمان رنج آور است.


آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که مردم همواره اولویت نخست امام خمینی(ره) بوده اند اظهار داشت: عالمان و طلاب دینی وظیفه دارند با ساده زیستی، با مردم و کنار مردم باشند و متواضعانه با آنها برخورد کینم.

همچنین در این همایش که پنجمین همایش مشترک سراسری مدیران حوزه های علمیه، مسئولان دفتر نمایندگی ولی فقیه، مسئولان بسیج طلاب سپاه های استانی و معاونین امور طلاب و دانش آموختگان بود از مقام شامخ شهید حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس شیرازی به عنوان شهید شاخص سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیان کشور در سال 1397 تجلیل شد.

برگزاری کمیسیون های مختلف و سخنرانی محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از جمله برنامه های عصر امروز این همایش است.

در این همایش از سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیان استان های مازندران، کرمان و سمنان به عنوان سازمان های برتر بسیج طلاب در کشور تقدیر شد.



انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcjxyem.uqeo8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما