شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : 68047
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر حوزه علمیه خواهران:

مدرسه محوری به معنای تفویض امور به مدارس علمیه نیست

قم نيوز : در ۲۲ سال تلاش های بی وقفه ای برای رشد حوزه های عملیه خواهران صورت گرفته و کسی نمی تواند این مسئله مهم را انکار کند. مدیریت جدید به دنبال تحقق حوزه بالنده است تا حوزه علمیه بتواند در آینده نقش آفرینی بهتری کند.
مدرسه محوری به معنای تفویض امور به مدارس علمیه نیست/ به دنبال تحقق حوزه بالنده هستیم
مدرسه محوری به معنای تفویض امور به مدارس علمیه نیست/ به دنبال تحقق حوزه بالنده هستیم

به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور پیش از ظهر امروز در چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس عملیه خواهران که در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س)‌در قم  برگزار شد، با تقدیر از تلاش و مدیران سابق که در طول 22 سال باعث رشد حوزه عملیه خواهران شدند گفت: دراین 22 سال اقدامات زیادی صورت گرفته از  جمله بحث زیر ساخت ها است و الان 365 پروژه داریم که 172  پروژه در حال ساخت و مابقی تمام شده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: اکنون  48۱ مدرسه در کشور وجود دارد و این مدارس بیشتر از مدارس علمیه برادران است.  برخی از این مدارس استیجاری هستند و در این مدت یک میلیون و 554 هزار و 749 مترمربع به فضای آموزشی حوزه خواهران اضافه شده است.

وی اظهار داشت: از این 481 مدرسه 410 مدرسه سطح دو   در حال فعالیت در دوره های عمومی می باشند. 55 مدرسه در سطح سه و در 12 رشته از جمله فقه و اصول، کلام با گرایش مهدویت، امامت، مذاهب اسلامی، مطالعات اسلامی فعال هستند و در سطح چهار  16 مدرسه تخصصی در رشته هایی از  جمله تفسیر تطبیقی و مطالعات خانواده  مشغول فعالیت می باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود:در حال حاضر 57 هزار طلبه به وسیله  مرکز مدیریت خواهران  و 11 هزار نفر طلبه به وسیله جامعه الزهرا و تعدادی در خراسان تربیت شدند.  

وی عنوان کرد: در بخش اساتید تلاش های خوبی شده است و در این مدت بیش از 5هزار استاد تربیت شدند که از این تعداد 4هزار نفر از این اساتید خواهران هستند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور افزود: دربخش پژوهش29 هزار پایان نامه  در سطوح مختلف نوشته شده است و اکنون 28درصد طلاب خواهر مشغول پژوهش هستند.

انتشار سه میلیون و 42 هزار جلد کتاب توسط نشر هاجر

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: ازدیگر فعالیتها، انتشار سه میلیون و 42 هزار جلد کتاب توسط نشر هاجر در بحث دروس حوزوی  و شکل گیری در فضای کوثر نت است. در حال حاضر 1800 گروه از جمله گروه اساتید تفسیر و ادبیات ایجاد شده است و  150هزارکاربر در بخش فضای کوثر نت وجود دارد که از این تعداد 36هزار طلبه در کوثرنت فعال می باشند.

وی عنوان کرد: اکنون 12هزار وبلاگ نویس مشغول فعالیت هستند. درکنار آن سامانه پایان نامه نویسی شکل گرفته و  درحال حاضر  29 هزار پایان نامه تاکنون توسط بانون طلبه در طول این مدت تولید شده است بیش 1هزار و 270 پایان نامه دفاع شده است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور بابیان اینکه حوزه علمیه خواهران توانسته فعالیت های خوبی در عرصه اجتماعی و فرهنگی بردارد افزود: آمارها نشان می دهد که طلاب خواهر توانستند درمسائل مختلف اثر گزار باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران  بابیان اینکه انبیاء الهی با توکل به خدا بر مشکلات پیروز شدند و برای ترویج دین تلاش کردند، افزود: حوزه های علمیه هم نبایدبرای تربیت جامعه از مشکلات خسته شوند و دست ازتلاش بردارند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور افزود: تا کنون در مرکز مدیریت، با وجود همه مشکلات به رشدقابل توجه ای در مسائل مختلف رسیده است و در ادامه هم نباید این حرکت رونده متوقف شود، بلکه باید براساس برنامه راهبردی حرکت کرد.

 به دنبال تحقق حوزه بالنده هستیم

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: تاکنون در این 22 سال تلاش های بی وقفه ای برای رشد حوزه های عملیه خواهران صورت گرفته و کسی نمی تواند این مسئله مهم را انکار کند. مدیریت جدید به دنبال تحقق حوزه بالنده است تا حوزه علمیه بتواند در آینده نقش آفرینی بهتری کند.  برای تحقق این امرباید بعضی برنامه را باز تعریف و اقدام به برنامه راهبردی کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور اظهار داشت: یکی از این راهبردهای مهم، مدرسه محوری است. مدرسه باید نسبت به همه چیز درالویت باشد. در مدرسه محوری ارکانی مختلف داریم که می توانند نقش آفرینی کنند، مدیر و استاد از جمله این افراد هستند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور افزود: مدرسه محوری به معنای تفویض اموربه مدارس علمیه نیست این امر زمانی ایجاد می شود که توانایی در حد عالی درمدارس علمیه اتفاق بیافتد. در حال حاضر تمام تلاش برای ارتقاء سطح مدیریت است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: اکنون حوزه به وسیله 5هزار کادر مدرسه، می تواند حوزه ای باشد که به رشد بسیار سریعی برسد. نباید تصمیمات نخبگانی تصمیم ساز دراتاق درب بسته شکل گیرد، بلکه باید تصمیم سازی در فضای کوثر نت شکل گیرد.

وی عنوان کرد: معنای درون زایی یعنی همه درمسائل مختلف اظهار نظر کنند. تصمیم سازی در درون باید برنامه های ارائه دهندکه قابل اجرا باشند. بنابراین نگاه درون زا بزرگترین اثرش، هم افزایی و رسیدن به برنامه های قابل اجرا است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور گفت: به همین دلیل نام همایش نگاه درون زا شد و تلاش این است رفع کاستیها ادامه پیدا کند. بارها جلساتی این شکلی صورت گرفته، ولی مهم تر این است طرح های که داده می شود باید به سمت عملیاتی شدن و جزیی شدن پیش رود. تلاش این است به برنامه های قابل اجرا برسیم و  تلاش داریم کاسیتها را رفع کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور درادامه بابیان اینکه حوزه مادر نظام و مردم به حوزه و روحانیت اعتماد کردند وارد صحنه شدند، افزود: روحانیت در این 40سال به خوبی مدیریت خودش را انجام داد اما اگر امروز دچار مشکلاتی شدیم به خاطر کاستیهای است که از سوی بعضی افرادصورت گرفت است.

نقش مادرانه حوزه باید برجسته شود

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: اما این کاستیها نباید باعث شود از رسالت اصلی  غافل شویم. 137

امروز نقش مادرانه حوزه باید برجسته شود و به خوبی باید مراقب حوادث و اتفاقات بود.

وی عنوان کرد: مسئله دیگر این است جامعه نباید دچار فقر شود. فقر قطعا مشکلات زیادی به وجود می  آورد. باید برای رفع فقر تلاش شود. اما گاهی فقر تحمیلی است ولی مهمترین مسئله این است؛ اگر بخش عمده جامعه دچار فقر هستند نقش حوزه علمیه برای مبارزه با تجمل گرایی و فقر زدایی سنگین تر است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور گفت: باید رفتار حوزویان طوری باشد تا مردم احساس کننددرجامعه فقری وجود ندارد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: نقش امروز حوزه علمیه های آماده کردن جامعه برای شریط جنگ اقتصادی است و درکنار آن اقدام به تقویت نظام و ارکان انقلاب  است.

وی عنوان کرد: حوزه به مردم امید دهد و یأس را از بین ببرد و درشرایطی که جبهه استکبار با همه یارانش وارد صحنه شده تا نظام و انقلاب را ازبین ببرد، حوزه هم باید بیش از گذشته در صحنه حاضر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور گفت: دشمن در شرایط فعلی که فهمیده باید برای تسلط بر جهان ایران را از بین ببرند و این یعنی قدرت بلامنازعه ایران در منطقه. مردم این قدر نظام را باید بدانند و حوزه های علمیه بزرگترین سرمایه و پشتوانه برای تحقق  مهم هستند.
انتهاي پيام / 137
انتهاي ژيام /
https://qomnews.ir/vdcef78p.jh8vei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما