شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : 68051
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد

نقش مهم حوزه های علمیه در ممانعت از نهادینه شدن اشرافی‌گری

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه امروز بخش زیادی از جامعه دچار فقر هستند گفت: شاید ما نتوانیم رنج فقر تحمیلی که با دهه‌ها برنامه‌ریزی دشمن اتفاق افتاده است را برطرف کنیم اما این مسئله به این معنا نیست که نقش حوزه‌های علمیه در ممانعت از نهادینه شدن اشرافی‌گری را ایفا نکنیم.
نقش مهم حوزه های علمیه در ممانعت از نهادینه شدن اشرافی‌گری/کاهش چشمگیر خودکشی در یک شهر با تلاش بانوان طلبه
نقش مهم حوزه های علمیه در ممانعت از نهادینه شدن اشرافی‌گری/کاهش چشمگیر خودکشی در یک شهر با تلاش بانوان طلبه
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور ظهر امروز در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران که در سالن بیدار اسلامی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد اظهار کرد: حوزه‌های علمیه خواهران از زمان تاسیس تا کنون پیشرفت بسیار خوبی داشتند که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: پیشرفت حوزه‌های علمیه خواهران در توسعه زیرساخت‌ها بسیار زیاد بود به‌گونه‌ای که ما در حال حاضر 365 پروژه داریم که 172 پروژه در حال ساخت و مابقی نیز به بهره‌برداری رسیده است و به نظر می‌رسد پیشرفت حوزه‌های علمیه خواهران در این زمینه بیشتر از حوزه‌های علمیه برادران بوده است چراکه تلاش شده تا بانوان طلبه برای تحصیل در حوزه‌های علمیه نیاز به مهاجرت به شهر دیگر نداشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: از حدود ۴۸۰ مدرسه علمیه خواهران، ۴۱۰ مدرسه در سطح دو، ۵۵ مدرسه در سطح سه و ۱۶ مدرسه در سطح چهار مشغول فعالیت هستند و حاصل این مدارس تا کنون بیش از ۶۲ هزار دانش‌آموخته بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه استادان نیز رشد قابل توجهی داشتیم و همچنین توجه شده تا از دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران برای تدریس استفاده شود و خوشبختانه در حال حاضر تمام استادان سطح دو حوزه‌های علمیه خواهران از بانوان هستند.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مرکز نشر هاجر وظیفه چاپ کتب درسی حوزه‌های علمیه خواهران را برعهده دارد گفت: در بخش پژوهش نیز انجمن‌ها و کانون‌های پژوهشی شکل گرفته است و در حال حاضر ۲۸ درصد از طلاب حوزه‌های علمیه خواهران کاملا درگیر مسائل پژوهشی هستند و در جشنواره‌های مشترک میان حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، طلاب خواهر موفق‌تر عمل کرده‌اند.

وی افزود: در بخش فناوری اطلاعات و کامپیوتری نیز تلاش‌های بسیار زیادی در حوزه‌های علمیه خواهران صورت گرفته و پیشرفت‌های بسیار زیادی نیز حاصل شده است و نرم‌افزار‌های مختلفی طراحی و تولید شده است به‌گونه‌ای در حال حاضر 85 درصد از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

مدیر حوز‌ه های علمیه خواهران گفت: در حال حاضر حدود 96 هزار نفر در شبکه کوثرنت عضو هستند که از این تعداد 36 هزار نفر فعالیت مستمر دارند، همچنین در کوثربلاگ نیز ۱۲ هزار وبلاگ توسط طلاب خواهر تشکیل شده است و این وبلاگ‌ها تاکنون ۴۴ میلیون بازدید داشته‌اند.

وی بیان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه‌ فرهنگی و اجتماعی حضوری فعال دارند و فعالیت‌های تاثیرگذاری در این زمینه انجام شده است به عنوان مثال در یکی از شهر‌ها که مشکل خودکشی وجود داشت با تلاش‌های یکی از مدارس علمیه خواهران، خودکشی در آن شهر به صفر رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران با ظرفیت عظیمی که دارد با کمترین هزینه توانسته در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی موثر باشد و در حال حاضر بسیاری از خواهران طلبه بدون چشم‌داشت مشغول فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی هستند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه خواهران امروز باید به سمت بالندگی حرکت کنند و امروز ما در کنار حوزه‌های علمیه برادران باید نقش و تاثیر خود را پیدا و تعریف کنیم البته حوزه‌های علمیه خواهران رشد هسته‌ای خود را به خوبی گذرانده است و ستم است اگر کسی این ۲۲ سال فعالیت را مورد بی‌مهری قرار دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: باتوجه به اینکه بنا داریم حوزه‌های علمیه خواهران، کنار حوزه‌های علمیه برادران دیده شود و یک مجموعه هم‌افزا را تشکیل دهیم، باید به سمت بالندگی حرکت کنیم و برای تحقق این مسئله باید برخی مسائل تغییر کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مادر انقلاب اسلامی هستند تصریح کرد: مردم از ابتدای انقلاب به روحانیت اعتماد کردند و همراه روحانیت در صحنه‌های مختلف حضور داشتند و البته روحانیت نیز در چالش‌های مختلف همراه مردم بودند و نقش خود را در این زمینه ایفا کردند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه همواره از انقلاب اسلامی حمایت می‌کند و حتی جان خود را نیز فدای انقلاب می‌کند بنابراین امروز نقش مادرانه حوزه‌های علمیه باید به خوبی ادا شود.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه گفت: جامعه نباید دچار فقر شود چراکه فقر موجب از دست رفتن بسیاری از فرصت‌ها می‌شود، همه باید تلاش کنند تا فقر در جامعه وجود نداشته باشد اما گاهی اوقات فقر تحمیلی است و به عنوان مثال به این دلیل است که برخی افراد نتوانستند به خوبی عمل کنند اما آنچه مهم است اینکه حوزه‌های علمیه در این شرایط به وظایف خود به خوبی عمل کنند و با اشرافی‌گری مقابله کنند.

بهجت‌پور عنوان کرد: امروز برخی زیادی از جامعه دچار فقر هستند و این مردم نیاز به دلسوز دارند بنابراین رفتار و حتی ساختار حوزه‌های علمیه باید همراه مردم باشند، شاید ما نتوانیم رنج فقر تحمیلی که با دهه‌ها برنامه‌ریزی دشمن اتفاق افتاده است، برطرف کنیم اما این مسئله به این معنا نیست که نقش حوزه‌های علمیه در  ممانعت از نهادینه شدن اشرافی‌گری را ایفا نکنیم.

وی افزود: ما باید مردم را برای زندگی در شرایط جنگ اقتصادی آماده کنیم و اگر این اتفاق صورت نگیرد کار به جایی نخواهد رسید و حوزه باید در این زمینه نقش خود را پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: نکته دیگر تقویت ارکان نظام اسلامی است، اگر نظام اسلامی مقتدر نباشد، کمترین چالش می‌تواند تبدیل به بحران شود ولی اگر مقتدر شویم، تهدید‌های دشمن تبدیل به بهترین فرصت‌ها برای ما می‌شود و همه باید برای مقتدر کردن نظام اسلامی تلاش کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: امروز به دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بزرگ و مقتدر شده است، چالش‌ها و توطئه‌های دشمنان نیز بزرگتر شده است اما همه باید به این نکته توجه داشته باشیم که نظام سلطه آخرین گام‌های خود را تجربه می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjvyem.uqeoizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما