کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دورهمی گرم تبلیغی در فصل داغ

خبرگزاری حوزه نیوز , 27 مرداد 1397 ساعت 20:01

رهبر معظم انقلاب گفتند«اين قدر که من به فضلاي جوان و به علما توصيه مي کنم که با نسل جوان تماس بگيريد، براي اين است. با نسل جوان تماس بگيريد، سؤالهاي اينها را بخواهيد، استفهامهاي اينها را بشناسيد، ببينيد وقتي پاي صحبت روحاني مي نشينند، چه مي طلبند.


به گزارش قم نیوز در شرایط کنونی اهمیت تبلیغ و از همه مهمتر تبلیغ چهره به چهره آن قدر از جایگاه ویژه ای برخوردار است که رهبر معظم  انقلاب در ديدار علما و روحانيون در مورد اهمیت تبلیغ و تبلیغ چهره به چهره تاکید کرده  و آورده اند :« از جمله چيزهايي که در تبليغ بسيار مهمّ است، اين است که پاسخ استفهام هاي مخاطبان خود را بدهيد. اگر جوانی مقابل  ما نشسته است و ده، بيست سؤال در ذهن اوست، ما هم يک سخنراني يک ساعته براي او مي کنيم، در حالي که هيچ يک از سؤالات او جواب داده نشده است، آيا به نظر شما اين سخنراني موفّق است؟ البته که نه. ما بايد سؤال هاي ذهن او را که احياناً بر زبان نمي آورد، يا نمي تواند به زبان بياورد، يا خودش متوجّه نيست که اين سؤال ها را بايد به زبان آورد، يا موقعيت مقتضي نيست، پاسخ دهيم. چطور مي شود پاسخ داد؟ وقتي که استفهام هاي او کشف شود و ما بدانيم در ذهن او چيست.

معظم له همچنین  در فرازی از فرمایشاتشان بیان داشته اند : اين قدر که من به فضلاي جوان و به علما توصيه مي کنم که با نسل جوان تماس بگيريد، براي اين است. با نسل جوان تماس بگيريد، سؤالهاي اينها را بخواهيد، استفهام هاي اينها را بشناسيد، ببينيد وقتي پاي صحبت روحاني مي نشينند، چه مي طلبند؛ نه اين که چه توقّع دارند شما بگوييد، بلکه چه توقّع دارند براي آنها تبين شود. اين شناختن نيازها، خيلي مهمّ است».

آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین نیز در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در این باره اظهارداشت: اگر قصد داریم مبلغ موفقی باشیم نباید خود را جدای از مردم بدانیم.

این استاد حوزه اظهار داشت: الان هر شبکه ای راکه نگاه کنیم، روحانی مشغول صحبت کردن و سخنرانی است، اما مردم تنها صحبت نمی خواهند چون بسیاری از افراد، خیلی چیزها را می دانند.

آیت الله فقیهی تأکید کرد: خود را بیارییم، رفتارمان، اخلاقمان را در ارتباط بامردم درست کنیم، تا جوانان به سمت روحانیت بیایند.

عضو جامعه مدرسین تأکید کرد:گاهی رفتار و محبتی عاشقانه و پدرانه با جوان، نوجوانی و حتی نشستن پای صحبت ومشکلات مردم، از ده ها منبر برنده تر و نفوذ پذیر تر است.

حجت الاسلام احمدی یکی از مبلغین موفق حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با  ما گفت: تبلیغ چهره به چهره به آن قدر مهم است که رهبر انقلاب در مورد آن ده ها توصیه وسفارش می کنند.

این فاضل حوزوی عنوان کرد: برای موفقیت در تبلیغ ارتباط با نسل جوان و مردم مهم است، نباید روحانیت جدای از مردم باشد.

این روحانی موفق در عرصه تبلیغ از عدم حمایت نهادهای مختلف از مبلغین و روحانیون گمنام گلایه کرد و اظهار داشت: بعضی از روحانیون در مناطق دور دست در حال تبلیغ هستند و اصلا نامی و نشانی از آنها نیست ولی درگمنامی مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام احمدی عنوان کرد: بعضی از مبلغین در گمنامی و در منطقه تبلیغ فعالیت های مؤثری حتی در عرصه خدمت رسانی عمرانی و دینی انجام دادند و می دهند و با رفتار و خدمت رسانی به مردم کاری کردند که مردم نتوانند یک روز بدون آنها را تحمل کنند.

 گوشه ای از خیابان معلم

از کنار خیابان معلم درحال عبور بودم، نگاهم به روحانی افتاد که به همراه چند نوجوان در پارک نشسته بودند و دورهمی به راه انداخته بودن ، چه هیجان و نشاطی .

چند لحظه ای در گوشه ای البته با چاشنی زیر چشمی براینکه توجه نوجوانان به من جلب نشود ، در گرمای عصر تابستان به این دورهمی توجه کردم، ببینم چگونه می توان دورهمی به این زیبایی به راه انداخت که در هوای گرم ولی لبها گرم و دلها شاد و خرم از نسیم خنک جان فزای کوی دوست باشد به طوری که نه تنها این هوای گرم بلکه خیلی از عشق های خیابانی10 ریشتری که امروز دامن بعضی از جوانان این سرزمین را گرفته و در منجلاب گناه و فساد غرق کرده، نتواند آن را تخریب کند.

لحظه ای متوجه شدم این مبلغ با رفتار محبت آمیز و کلمات ساده و دوست داشتی در عین اینکه با این نوجوانان می گوید و می خندد، سخنان ارزشی و سیره زندگی اهل بیت(ع) را با بیان شیوا و دوست داشتنی، ساده و روان برایشان ارائه می کند.

هوا گرم ولی بیان شیوا است

عباس نوجوان14 ساله با لباس قرمز رنگ و اتو کشیده، به صورتش که نگاه می کردی اصلا موی نداشت، اگر خط کش یا تراز روی صورتش می انداختی، کوچکترین ناصافی در آن نمی دیدی. می گفت اگر چه هوا گرم است ولی از نوع بیان و اجرای حاج آقا خوشم آمده چون با روشهای خوب و روز در حال اجرا برنامه است.

بپا بستنی عمرت آب نشود

این نوجوان اظهارداشت: با اینکه مانند سایر رفقا و نوجوانان می توانستم وقتم پای خیلی از مسائل تلف کنم ولی وقتی یک جلسه آزمایشی به کلاس حاج آقا محمدی آمدم، از طریقه رفتار و ابراز محبت و ارائه مباحث ارزشی خوشم آمد و امروز با اینکه هوا گرم است ولی صفا و صمیمیت در بین نوجوانان و رفقا موج می زند.

حسین دیگر نوجوان این دورهمی که درحال بستنی خوردن بود، ولی از شدت گرما، هرجای از بستنی را می گرفت جای دیگر روی زمین می افتد، اما تلاش کرد زود بستنی سرد را، به جان بزند تا بدن از موهبت سرما در این گرمای تابستان، حتی برای لحظه ای خنکی را احساس کند.

در همان حالت این نوجوان جمله ای گفت که برایم درس آموز بود و من را به فکر واداشت « بستنی که آب شد ولی مواظب باش بستنی عمرت بی خود آب نشود که اگر آب شود، نمی توانی آن را برگردانی».

 این نوجوان درست می گفت چون باید می بودی و نگاه می کردی چگونه حاج آقا محمدی دراین هوای گرم ولی با شور ونشاطی جوانی که خودش داشت، برای این بچه ها برنامه اجرا می کرد و از هدر رفتن عمرشان....

حجت الاسلام کثیری یکی از مبلغین موفق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه است که سالها در عرصه تبلیغ مشغول فعالیت است نیز  می گوید، تبلیغ مانند همه فعالیت ها سختیهای فروانی دارد و مراقبت و محافظت از رفتار و کردار در برخورد با مردم می تواند جوانی را به دین و روحانیت جذب کند.

وی افزود: همین طور اگر مبلغ  نتواند از رفتار و عمل خود مراقبت کند می تواند درجامعه خطر آفرین باشد و حتی به تعبیر بعضی از بزرگان جامعه را به ویرانی بکشاند.

اما دگر سو بعضی از مردم  و جوانان معتقدند هنوز بعضی از روحانیون و مبلغین نتوانستند ارتباط قوی و خوبی با جوانان و مردم برقرار کنند.

سید حسنی پیرمرد70 ساله پردیسانی که سالها درکنار روحانیت ومساجد بوده و شخصیتهای بزرگی چون آیت الله مرحوم نجفی مرعشی، مرحوم آیت الله بهجت، مرحوم آیت الله گلپایگانی و اراکی و دیگر بزرگان را از نزدیک دیده و با آنها مأنوس بوده می گوید: هیچ وقت یادم نمی رود زمانی که جوان بودم درهمین مسجد بالای سر حرم علما می آمدند و ما در محضرشان می نشستیم و از دین، احکام و حلال وحرام برای مردم می گفتند و پاک و خالص بودند.

وی افزود: در گذشته انس عجیبی بین علما و مردم بود. رفیق بودند، نگاهشان و حرفشان سرشار از ادب و تواضع بود.

آقای شهریاری دیگر پیرمردی بود که وارد صحبت های ما شده بود وقتی نگاه می کردی عشق به روحانیت را در حرفهای او و در انگشتان لرزان ولی با استقامت او می دیدی، می گوید اگر امام راحل انقلاب کرد چون حرفش با رفتارش یکی بود، برای همین در قلب جوانان پایگاهی مردمی برای خود بدست آورد. مردم دوستش داشتند الان هم مردم روحانیتی که اهل عاملانه در رفتار باشند، دوست دارند.

 این پیرمرد افزود : مردم هیچ تغییری نکردند ولی باید ببینی چرا روحانیت دیروز صفای دیگری داشت که کمتر آن صفا وصمیمیت دیده می شود.

می گوید یادم نمی رود در همین حسینه که به نام آقای مرعشی است وقتی آیت الله مرعشی می آمدند مردم دورش پروانه وار حلقه می زدند. این نشان می دهد مردم روحانیت را دوست دارند. هر چه حضور مبلغین و روحانیون با مردم بیشتر باشد، مردم هم دوستیشان و رفقاتشان بیشتر می شود.

هم اکنون بیش از30 هزار روحانی از سوی نهادهای مختلف برای تبلیغ در مناسبت های مختلف اعزام می شوند که از جمله این نهاد می توان دفتر تبلیغات، اوقاف وامور خیریه، عقیدتی نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و سایر موارد اشاره کرد.

تنها در ایام ماه رمضان امسال12هزار مبلغ از سوی دفتر تبلیغات اعزام شدند.

ولی براساس آمارهای بعضی نهادهای، نیاز جامعه و مساجدکشور به مبلغ بیش از این موارد است.

آمارها نشان می دهد هر چه تبلیغ از روش سنتی منبر بیرون رود و مبلغان به تبلیغ چهره به چهره روی بیاورند، اثرگذاری آن بیشتر است.

بانگاه به تاریخ پر فراز نشیب اسلام متوجه می شویم که پیامبر اسلام(ص) با استفاده از تبلیغ چهره به چهره با افراد وشخصیتهای مختلف و با همه سختیها و مشکلات مانند شکسته شدن دندان مبارک و ریخته شدن خاکستر برسرایشان ولی توانست اسلام و ارزشهای دینی را ترویج کند وامروز به نقطه ای برساندکه بعد از 1هزار400 سال اما اسلام با همه مشکلات و فتنه ها ازسوی معاندین پابرجا و در حال پیش روی است و اما امروز نقش روحانیت برای تداوم بیش از گذشته سنگین وسنگین تر است

تهیه و تنظیم: قربان اسلامی نژاد
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 68056

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/68056/دورهمی-گرم-تبلیغی-فصل-داغ

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir