دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 68155
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم مطرح شد

پرداخت 900 میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید قم/ اجرای 26 پروژه اقتصاد مقاومتی

قم نيوز : در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم بر اهمیت تسریع در اجرای پروژه اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن تاکید شد.
پرداخت 900 میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید قم/ اجرای 26 پروژه اقتصاد مقاومتی
پرداخت 900 میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید قم/ اجرای 26 پروژه اقتصاد مقاومتی

در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم مطرح شد
پرداخت 900 میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید قم/ اجرای 26 پروژه اقتصاد مقاومتی
در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم بر اهمیت تسریع در اجرای پروژه اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن تاکید شد.

به گزارش قم نیوز جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم ظهر امروز در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

محمد حسن ملکی در ابتدای این جلسه با اشاره به گستره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این نوع از اقتصاد تنها در ایران مطرح نشده، بلکه در غرب نیز اقتصاد مقاومتی به عنوان یک گونه اقتصاد پایدار شناخته شده است.

وی ادامه داد: زمانی که یک تهدید اقتصادی به وجود می‌آید، همکاری بین دولت و مردم می‌تواند این تهدید را برطرف کند، حمایت از تولید ملی و مدیریت مصرف جزو ارکان اقتصاد مقاومتی است و اصلاح نظام مالیاتی، سلامت اقتصادی، مردم محوری، خوداتکایی نفت و برون گرایی جزو ابعاد اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: از جمله موانع تاثیرگذار ساختاری در عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در استان قم، عدم التزام بانک‌های خصوصی به حمایت از تولید در استان، پایین بودن نسبت میانگین تسهیلات به منابع در بانک‌های تجاری قم، گرایش بانک‌های استان به ارائه تسهیلات در بخش‌های غیرمولد، عدم توجه به محدودیت‌های زیست محیطی در استان قم، انباشت برنامه‌ها و اسناد در سطح استانی و عدم برخورداری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از اختیارات کافی است.

 

پرداخت 900 میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید قم

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم در ادامه این جلسه توجه به اقتصاد مقاومتی را موجب واکسینه شدن اقتصاد دانست و تصریح کرد: در سند اشتغال و توسعه استان قم سهمی برای بانک‌های خصوصی برای تامین منابع مالی موردنیاز برای اجرای این سند در نظر گرفتیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم ادامه داد: در سال 96 مبلغ 900 میلیارد تسهیلات برای کمک به بخش تولید در استان قم پرداخت شد.

 

پروژه‌های اقتصاد مقاومتی راه آهن استان قم

محسن اعتماد در بخش دیگری از جلسه با اشاره به وضعیت طرح اتصال ایستگاه راه آهن گار مانوری به گمرک استان قم اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی زیرسازی این طرح 60 درصد است، اعتبار طرح 9.3 میلیارد تومان است که اعتبار آن را تامین کردیم و در طرح احداث دو کیلومتر خط راه آهن در داخل گمرک پیش بینی است.

وی ادامه داد: به دنبال شروع عملیات ریل گذاری طرح اتصال ایستگاه راه آهن گارمانوری به گمرک استان قم در هفته دولت هستیم، ریل راه آهن برای این کار را تامین کردیم. هزینه حمل و نقل کانتینری با راه آهن کمتر از هزینه حمل  نقل و جاده ای است و ظرفیت گمرک استان قم 10 هزار و 200 کانتینر است.

مدیرکل راه آهن استان قم افزود: به دنبال احیای خط ره آهن سیلو استان قم هستیم، یک بخش از این طرح، احداث دو ایستگاه پل بزرگ و 13 دهنه آبرو با اعتبار 10 میلیارد تومان است که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بخش دیگر اصلاح زیرسازی و اجرای روسازی اتصال ایستگاه ساقه به سیلو است که 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دنبال اتمام احداث پروژه تا دو ماه آینده هستیم و  مجموع اعتبار پروژه 28 میلیارد تومان است.

اعتماد در پایان اعتبار پروژه‌های اقتصاد مقاومتی راه آهن استان قم را 128 میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: طرح اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن، یک طرح با توجیه اقتصادی است، 60 درصد زیرسازی طرح اجرا و بخشی از ادوات آن تامین شده است.

 

اهمیت اتصال سلفچگان به راه آهن

سید مهدی علیزاده طباطبایی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ادامه این جلسه گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن، یک پروژه اقتصاد مقاومتی است که مدیران استان برای اجرای این پروژه اراده لازم را دارند. تامین اعتبار پروژه به اراده جدی تری نیاز دارد تا به کار نتیجه برسد. اجرای این طرح در انتقال بار از بندرعباس به مرکز کشور تاثیرگذار خواهد بود.

 

اجرای 26 پروژه اقتصاد مقاومتی در قم

سید مهدی صادقی در بخش پایانی جلسه با اشاره به طرح اتصال منطقه سلفچگان راه آهن اظهار کرد: ظرفیت جابه جایی این طرح در مرحله نخست سه میلیون تن است و اجرای این طرح اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: مدیران استان باید تامین اعتبار طرح اتصال منطقه سلفچگان به راه آهن را در اولویت قرار بدهند. برنامه امسال اقتصاد مقاومتی اجرای 26 پروژه در استان قم است که باید زودتر ابلاغ شود.

استاندار قم در پایان خاطرنشان کرد: فهم مشترکی نسبت به اقتصاد مقاومتی در بین مدیران وجود ندارد و این مساله کار را مشکل می‌کند، یکی از عللی که نتوانسته است هم افزایی در بحث اقتصاد مقاومتی به وجود بیاوریم، عدم شناخت واحد نسبت به این نوع از اقتصاد است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcenz8p.jh8vni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما