سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 68180
منبع : خبرگزاری فارس

دعای عرفه پلی برای رسیدن به خداشناسی/ حجاج و ضرورت حفظ نورانیت بعد از اتمام حج

قم نيوز : دعای عرفه پلی برای رسیدن به خداشناسی است و به قدری این دعا با اهمیت است که گفته اند اگر کسی در اثر روزه بی حال شود و نتواند دعا را بخواند، روزه نگیرد و بلکه اهتمام به خواندن دعای آن داشته باشد.
دعای عرفه پلی برای رسیدن به خداشناسی/ حجاج و ضرورت حفظ نورانیت بعد از اتمام حج
دعای عرفه پلی برای رسیدن به خداشناسی/ حجاج و ضرورت حفظ نورانیت بعد از اتمام حج
به گزارش قم نیوز عرفه روزی است که خدای متعال در آن بندگانش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره‌ بخشش و احسان خود را برای آنها گسترانیده است. در روایتی آمده که حضرت امام زین العابدین (ع) در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم کمک می‌نمود شنید و به او فرمود: وای بر تو آیا از غیر خدا درخواست می‌کنی در این روز و حال آن که امید می‌رود در این روز برای بچه‌های در شکم که فضل خدا شامل آنها شود و سعید گردند.

لذا سزاست در این روز که شیطان خوار و حقیرتر و در خشمناک‌ترین اوقات خواهد بود، در زیر آسمان به اعتراف و اقرار گناهان خود نزد پروردگار خود بپردازیم تا سعادتمند شویم و با به جا آوردن اعمال این روز و ادعیه آن، توجه حق تعالی را به سوی جلب کنیم. چرا که عرفه یکی از زمان‌های مورد توجه نزد خداوند است که درهای رحمت را بروی مردم باز می‌کند.

 

قرائت دعای روز عرفه به تاسی از امام حسین (ع)

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم، در خصوص روز و سرزمین عرفه اظهار کرد: ما یک سرزمینی به نام عرفه و یک روزی به نام روز عرفه داریم که مصادف است با نهم ماه ذی الحجه که حجاجی که در مکه حضور دارند از ظهر تا غروب روز عرفه در این سرزمین وقوف پیدا کرده و به خواندن دعاهایی که وارد شده و همچنین عبادت می پردارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وقوف امام حسین (ع) در سرزمین عرفه افزود: امام حسین (ع) در یک چنین روزی وقتی از مدینه به مکه مشرف شدند، در کنار کوهی که در آنجا معروف است به خواندن دعای نسبتا طولانی و پر سوز و گدازی پرداختند.

وی به برگزاری مراسم عرفه در کشورمان اشاره و بیان کرد: در ایران اسلامی همزمان با بعدازظهر روز عرفه به تاسی از دعای آقا امام حسین (ع) مراسم روز عرفه برگزار می شود و همه در این مراسم شرکت می کنند و به توبه و طلب مغفرت از خداوند متعال و همچنین دعا برای همدیگر و کشور می پردازند.

 

دعای عرفه پلی برای رسیدن به خداشناسی

دیرباز به بیان پیشینه روز و سرزمین عرفه پرداخت و عنوان کرد: اصل این روز به قضیه حضرت آدم (ع) بر می گردد. زمانی که ایشان از بهشت رانده شدند معروف است که نخستین جایی که حضور پیدا کردند سرزمین عرفه بود که پرسیدند اینجا کجاست؟ و گفتند اینجا مکانی برای شناخت خدای متعال و نعمت های او بر روی کره زمین است که ایشان نیز اعمال حج را در آنجا به جا آوردند.

وی ابراز کرد: لذا این روز، روز بسیار باعظمتی است و شب و روز آن اعمال خاصی دارد که یکی از آنها گرفتن روزه است. اما اگر کسی در اثر گرفتن روزه بی حال شود و نتواند دعا را بخواند، گفته اند که روزه نگیرد و  بلکه اهتمام به خواندن دعای آن داشته باشد، زیرا دعای عرفه پلی برای رسیدن به خداشناسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت روز عرفه پرداخت و گفت: اهمیت روز عرفه همانطور که اشاره کردم از این جهت است که دعای امام حسین (ع) در این روز خوانده می شود که دعا نیز به معنی نیایش است و به همین جهت این روز به روز دعا و نیایش هم نامگذاری شده است.

 

حجاج نورانیت حج را همواره حفظ کنند

وی تصریح کرد: ما شیعیان که به وجود آقا امام زمان (عج) در سرزمین عرفه اعتقاد داریم و حقیقت هم همین است، یک احساس نورانیتی در تمامی چادرها و خیمه های حجاج ایرانی حس می شود که آقا امام زمان (عج) هم در بین حج گذاران و کسانی که در عرفات حاضر می شوند حضور دارند و نورانیت و معنویت ایشان شامل حال همه می شود و از این جهت روز عرفه یک ویژگی بسیار خاصی دارد.

دیرباز خاطرنشان کرد: وقوف در عرفات و خصوصیت و معنویت آن صحرا و همچنین حضور امام زمان (عج) باعث می شود که تحولی در حجاج ایجاد شود، وقتی اعمال حج تمام می شود، فرد حج گذار باید بتواند با شیطان و خواهش های نفسانی خود مبارزه و نورانیت حج را حفظ کند که این نیز به درجه تاثیرگذاری و مبارزه با موانع بر می گردد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdccxsqe.2bq448laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما