سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : 68184
فعالان فرهنگی و رسانه ای قم از "تنگه ابوقریب" می گویند:

تنگه ای به فراخی عزت و غیرت سربازان خاکی روح خدا/همچنان نیازمند تولید و اکران "تنگه ابوقریب" ها هستیم

قم نيوز : تنی چند از فعالان فرهنگی و رسانه ای قم پس از اکران فیلم سینمایی "تنگه ابوقریب" به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص این فیلم و ضرورت تولید و اکران هر چه بیشتر این قبیل آثار در جامعه پرداختند.
تنگه ای به فراخی عزت و غیرت سربازان خاکی روح خدا/همچنان نیازمند تولید و اکران "تنگه ابوقریب" ها هستیم
تنگه ای به فراخی عزت و غیرت سربازان خاکی روح خدا/همچنان نیازمند تولید و اکران "تنگه ابوقریب" ها هستیم
به گزارش قم نیوز عصر دوشنبه هفته جاری، فیلم سینمایی "تنگه ابوقریب" برای جمعی از فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه استان قم در سینما آیه مدرسه اسلامی هنر به نمایش درآمد.

رسالت مهم نیروهای انقلابی در تبیین ارزش های دفاع مقدس

در ابتدای این مراسم حسن مالکی نژاد، رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ضمن تجلیل از دست اندرکاران تولید فیلم " ابوقریب" که به یکی از حماسه های ماندگار رزمندگان در روزهای واپسین جنگ تحمیلی می پردازد، اظهار داشت: بنده به شدت معتقدم که نیروهای انقلابی ما باید بتوانند از طریق ابزار هنر و رسانه به تبیین و ترسیم ارزش های والای دفاع مقدس و حماسه ماندگار شهدا و رزمندگان بپردازند.

وی افزود: امروز شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم که صراط مستقیم را به ما نشان دادند، مایه افتخار همگان هستند و این گونه فیلم ها کمک می کند که ما تا حدودی با حماسه ماندگار آن عزیزان سفر کرده آشنا شویم.

سرهنگ رفیعی ، از پیشکسوتان دفاع مقدس نیز طی سخنانی در این مراسم با بیان این که شهدای ما جانانه و مردانه در برابر دشمن در طول هشت سال دفاع مقدس ایستادگی کردند و از دین و انقلاب و کشور دفاع نمودند، اظهار داشت: امروز بسیاری از جانبازان دوران جنگ تحمیلی که در بین ما زندگی می کنند از حیث شرایط جسمی در وضع سختی مواجه هستند اما همچنان با روحیه بالای انقلابی خود در مسیر دفاع از ارزش ها و آرمان ها قرار دارند و تاکیدشان دفاع از حریم ولایت است.

با ابزار هنر و رسانه باید به مقابله با دشمن در جنگ فرهنگی بپردازیم

قاسم بابایی ، مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که این مراسم به همت و کوشش انجمن فیلم این سازمان ویژه اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه به نمایش در آمد ، گفت: در دنیای امروز که استکبار جهانی با جنگ نرم فرهنگی برای به سیطره در آوردن ذهن و قلب مردم جهان از ابزار هنر به ویژه سینما استفاده می‌کند هنرمندان متعهد و انقلابی نیز باید با این ابزار به مقابله فرهنگی با دشمن بپردازند.

وی افزود: یکی از سیاست و برنامه‌های سازمان بسیج هنرمندان قم حمایت از اکران آثار سینمایی فاخر و ارزشی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای جذب و توجه جامعه به این آثار سینمایی است تا روحیه حق طلبی و ایثار و شهادت در میان مردم به خوبی نهادینه شود.

بابایی اضافه کرد: فیلم سینمایی تنگه ابوقریب در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به عنوان بهترین فیلم معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت که موضوع آن دفاع مقدس است و حقیقتاً یکی از آثار فاخری است که در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی می باشد.

پس از اکران تنگه ابوقریب ، با تنی چند از اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه قم در خصوص همین فیلم و نوع نگاهشان به این قبیل آثار در راستای به تصویر کشیدن حماسه عظیم شهدا و رزمندگان در سال های دفاع مقدس گفتگو کرده ایم که در ادامه می آید؛

تنگه ای که تجلی گاه غیرت و ایثار رزمندگان است

حسین محمد رضایی، رزمنده دفاع مقدس و روزنامه نگار با بیان این که تنگه ابوقریب در حقیقت تنگه ای است که تجلی گاه غیرت، ایثار، فداکاری و از جان گذشتگی جماعتی بود که دنیا پشت به آنها کرده بود و آن ها هم دل از دنیا بریده بودند، اما با این وجود در دفاع از انقلاب و اسلام و مرزهای این کشور همه هستی خود را به میدان آوردند و آن حماسه ها را خلق کردند.

وی افزود: اینان کسانی بودند که درست در روزهای تنگ شدن عرصه و دور شدن عده ای از شرافت و انسانیت و با وجود فشار دشمنان برای تسلط بر این مرز و بوم، دست از تعلقات دنیا بریدند و در واپسین لحظات دور شدن از جنگ وتجدید دیدار با خانواده، بین دنیا وتعلقات آن و بندگی خدا و اطاعت امر امام (ره) دومی را برگزیدند.

محمد رضایی ادامه داد: با مشاهده این فیلم ، یاد پاتک های سنگین عراق در دشت تفیده جنوب در عملیات های رمضان، والفجر مقدماتی، محرم، کربلای4 و کربلای5 برای رزمندگان ما زنده می شود.

فیلمی ماندگار در حوزه دفاع مقدس

وی گفت: حجم انفجارات شبیه انفجارات جنگ بود اما با این حال نقطه قابل نقد این بود که برای نسل چهارم انقلاب درک حجم آتش سنگین بدون نشان دادن ارتش حزب بعث ونیروی پیاده عراق در این فیلم تا حدودی سخت است چرا که مخاطب فی البداهه رزمندگان گردان عمار را مشاهده می کند که در معرکه حجم آتش سنگین ارتش عراق قرار می گیرند و در این میان تنها آتش توپخانه و بعضاً حملات هوایی دشمن نشان داده شد در صورتی که نیروی پیاده ارتش عراق در قالب گارد ریاست جمهوری وسپاه ها و لشگرهایش در مقابل رزمندگان آرایش می گرفتند ودر روزهای پایانی جنگ نیز صدام از همین حربه در فشار به جمهوری اسلامی استفاده کرد.

این فعال فرهنگی و رسانه ای بیان داشت: با این حال به جرات می توان گفت این فیلم یکی از صحنه های ناب جنگ آن هم در روزهای پایانی را به نمایش گذاشته که به خصوص برای بنده، یاد شهدای همکلاسی ام همچون ولی الله یعقوبی ، علی رضایی ، حسین رحیمی، مظفر کریمی، غلامعلی تاریوردی، مجید عباسی، علی شاهوارقی زنده شد که در همین لحظات و در زیر پاتک های سنگین ارتش عراق به شهادت رسیدند.

وی افزود: به هر صورت ساخت و نمایش این قبیل فیلم ها و به این وسیله انتقال این فرهنگ به نسل های بعدی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که امیدواریم دولت و نهادهای فرهنگی و صدا و سیما با حمایت از کارگردانان و تهیه کنندگان این قبیل آثار زمینه ای فراهم کنند که شاهد تولید و اکران فیلم های ارزشمند و پرمحتوای بیشتری در خصوص دفاع مقدس باشیم.

اتفاقی درخشان در عرصه فرم و محتوای سینمایی

علی حمیدزاده ، هنرمند بسیجی با بیان این که از حیث تکنیکی و به خصوص نوع فیلمبرداری، تنگه ابوقریب یک اتفاق درخشان در سینمای ایران است، اظهار داشت: این فیلم دارای صحنه و سکانس های بسیار متحیرکننده، جذاب و در عین حال بسیار تاثیرگذار است که مخاطب عام و خاص سینما را با فرم و محتوای خاص خود همراه می کند و از این حیث به نظرم کارگردان توانسته اثری ارزشمند در خصوص دفاع مقدس بسازد که تا سال ها ماندگار خواهد بود.

وی افزود: انصافاً بازیگران هم در این فیلم به خوبی از عهده نقش خود برآمده و هماهنگ با خواسته کارگردان عمل کرده اند و لذا می بینیم که محصول کار بسیار خوب و درخشان از آب درآمده است.

حمیدزاده تاکید کرد: آنچه مهم است این که سینمای ما به شدت نیازمند ساخت و نمایش این قبیل آثار است که از مهم ترین مباحث جامعه ما یعنی دفاع مقدس سخن بگویند و اندکی نسل امروز را با حماسه بزرگ رزمندگان و شهیدان والا مقام در شرایط بسیار سخت و نفس گیر جنگ تحمیلی خاصه در اواخر آن آشنا کنند.

ضعف نسبی فیلمنامه در اثری درخشان و آبرومند

وجیهه غلامحسین زاده ، خبرنگار روزنامه همشهری نیز با بیان این که برای دومین بار است که این فیلم را در سینما می بیند، ابراز داشت: بعد از دو بار مشاهده این اثر ارزشمند، هنوز هم برایم حالتی بهت آور دارد به طوری که احساس می کنم بعد از تماشای آن با پای لرزان از سینما خارج می شوم.

وی با اشاره به درخشان بودن جلوه های ویژه مربوط به صحنه های جنگ در این فیلم گفت: البته با همه این ها ، کارگردانی فیلم بهترین بخش ماجراست، البته از بهرام توکلی نیز چیزی جز این انتظار نبود چرا که کارنامه قابل قبولی از خود در سینمای ایران بر جای گذشته است.

وی افزود: در این فیلم آنچه مشخص است این که تصویرها، حرکت ها، کات ها در آن همه حساب شده هستند اما با این حال بازی ها به نظرم گاهی لنگ می زنند؛ از بازی نسبتاً ضعیف مهدی پاکدل اگر بگذریم بازی جواد عزتی را نمی توان فراموش کرد.

غلامحسین زاده همچنین بیان داشت: نقطه ضعف فیلم به عقیده بنده مربوط به فیلمنامه آن است چرا که در تمام مدت فیلم مخاطب دنبال قصه ای می گردد اما چندان آن را احساس نمی کند، البته دیالوگ های طنز در اوج خشونت جنگ نیز گاهی اشک و لبخند را در هم می آمیزد که خود مهارت بالایی می خواهد و در یک جمله باید بگویم که فیلم تنگه ابوقریب بی شک نماینده خوبی برای سینمای دفاع مقدس ماست.

تاکیدی مجدد بر این که ملت ما اهل دفاع است و نه جنگ

محمد رضا قربانزاده، کارشناس روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز با بیان این نکته که دفاع مقدس نشان داد که ملت ما گرچه اهل تجاوز و جنگ طلب نیست اما در صورت لزوم غیرتمندانه از دین، خاک و ناموس خود دفاع می کند، اظهار داشت: یکی از مواردی که در در فیلم به وضوح به چشم می خورد نشان دادن همین نگاه در دیالوگ ها بود و نویسنده به خوبی در بخش های فیلم بر این نکته تاکید می کند که ما هیچ وقت دنبال جنگ نبودیم.

وی همچنین افزود: جاری بودن زندگی و نشاط میان مردم علیرغم جنگ در جبهه ها از دیگر نکاتی است که در همان سکانس های ابتدایی که چهار شخصیت اصلی فیلم مشغول خوردن آبمیوه کنار رودخانه ای در جنوب کشور هستند، به چشم می خورد و در واقع درسی برای مخاطبان است که بدانند می توان در سایه اتحاد و همدلی، حتی در زمان فشارهای دشمنان نیز قوی و محکم زندگی کرد.
تصویری جذاب از وحدت ملت در دفاع از ایران اسلامی

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: نشان دادن وجود همه اقشار و صنوف با سنین مختلف در کنار هم در هنگام جنگ و تلاش همگانی برای حضور در خط مقدم هم از دیگر نکات قابل تأمل در این فیلم است و بیانگر این واقعیت است که مردم ما با هر دیدگاه و در هر سنی، جنگیدن با دشمنان اسلام و شهادت در راه خدا را افتخاری برای خود می دانند. کارگردان در این فیلم مخاطب را به خوبی تحت تاثیر قرار می دهد و او را وادار به پیدا کردن شباهت مظلومیت شهدای هشت سال جنگ تحمیلی با شهدای مظلوم کربلا می کند و اشک بسیاری از مخاطبان را ناخواسته جاری می سازد.
وی گفت: در کنار تمام این نکات مثبت اما باید یادآور شد که انتقاداتی هم می توان به روایت فیلم داشت و آن این است که کارگردان بیشتر "غم" و ناامیدی موجود در تنگه را به تصویر می کشد که در میان این حجم عظیم غم، گویا تنها چهار نفر می خواهند ناجی رزمندگان و در تلاش برای روحیه دادن به سایرین در این جبهه باشند در حالی که قطعا اگر در دنیای واقعی، امید و نشاط همگانی حتی در همان شرایط سخت نبود، ما طعم پیروزی را در هیچ کدام از عملیات ها تجربه نمی کردیم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی



انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcgtq93.ak9774prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما