چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : 68225
منبع : خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام جواد عظیمی

عید قربان تجلی توحید و نمادی از انسجام اسلامی

قم نيوز : عید قربان بزرگترین روز حج است چنانکه امام صادق(ع) فرمودند یوم حج الاکبر همان قربان است، از این رو می‌توان گفت عید قربان تجلی توحید و نمادی از انسجام اسلامی در ایام حج است.
عید قربان تجلی توحید و نمادی از انسجام اسلامی
عید قربان تجلی توحید و نمادی از انسجام اسلامی
به  گزارش قم نیوز مراسم حج بیش از همه ناظر بر ایجاد و تقویت روحیه برادری دینی، ایمانی و عقیده به توحید است که سبب می‌شود مسلمانان در پرتو برادری و روابط دوستانه با همدیگر به مقابله و مبارزه با مظاهر کفر و نفاق برخیزند.

حج به معنای دوری از هر گونه طبقه‌بندی‌ها، مرزبندی‌ها و جناح‌بازی است که فقیر و غنی، سیاه و سفید را به یکدیگر نزدیک می‌کند و وجه مشترک در این میان، تنها عبودیت و بندگی است.

عید قربان بزرگترین روز حج است چنانکه امام صادق(ع) فرمودند یوم حج الاکبر همان قربان است از این رو می‌توان گفت عید قربان تجلی توحید و نمادی از انسجام اسلامی در ایام حج است.

عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام قرب الهی و انسانیت به عنوان احسن الخالقین است و این مقام به دست نمی‌آید مگر اینکه با هواهای نفسانی و تمایلات حیوانی و شهوانی در پرتو تهذیب نفس، خودسازی و بهره‌گیری از فرصت‌های ارزشمند طول زندگی به مبارزه برخیزیم.

در ماه ذی القعده و 9 روز اول ذی الحجه با راز و نیاز، عبادت و بندگی به درگاه باری تعالی به طور خاص خود را برای قربانی کردن بت نفس در پیشگاه الهی در روز عید قربان آماده می‌کنیم.

بر اساس سخن امام خمینی(ره) قربان عیدی است که انسان‌ها را به یاد قربانگاه ابراهیمی می‌اندازد و درس فداکاری و جهاد در راه خدا را به فرزندانمان می‌دهد.

روزی که حضرت ابراهیم(ع) به انسان‌ها آموخت که در صورت لزوم عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید تا دین خدا و عدل الهی برپا بماند.

 

قربانی حرکت نمادین از بین بردن هوس‌ها

ذبح گوسفند در روز عید قربان در حقیقت یک حرکت نمادین برای از بین بردن هوس‌ها و وابستگی‌های انسان به مادیات و دل بریدن از مادیات در راه عشق به خداوند متعال است.

عید قربان به معنای حق للسائل والمحروم در قالب بخشش، قربانی و تقسیم در میان تنگدستان و مستمندان است یعنی تعاون و جلب خوشنودی و تقرب به خدا به وسیله قربانی محقق می‌شود.

عید قربان یکی از مهمترین اعیاد اسلامی است که در مورد آن اختلافی بین مسلمانان نیست و آن را قبول دارند و به معنای وحدت و همدلی برای برائت از مشرکان و شیاطین حقیقی عالم است.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdccpiqe.2bq4i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما