يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : 68632
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله فاضل لنکرانی: اساتید و طلاب سرمایه‌ حوزه علمیه را حفظ کنند

قم نيوز : رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اینکه اساتید و طلاب مراقب سرمایه‌ حوزه باشند، گفت: نباید اجازه دهید برخی با حرف‌های بی ربط شما را متزلزل کنند.
اساتید و طلاب سرمایه‌ حوزه علمیه را حفظ کنند
اساتید و طلاب سرمایه‌ حوزه علمیه را حفظ کنند
به گزارش قم نیوز آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر یکشنبه در درس خارج فقه خود که در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به آیه «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبَابِ»‌ اظهار کرد: خداوند به هر شخصی که بخواهد حکمت می‌بخشد و به هر کسی حکمت داده شود به یقین خیری فراوان داده شده است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم عبارت خیر کثیر در دو مورد یکی حکمت و دیگری در آیه ۱۹ سوره نساء به کار برده شده است، گفت: طلبه‌ها بدانند که خداوند حکمت را به هرکسی بخواهد عطا می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اطاعت از خدا و معرفت حجت خدا را دو رکن اساسی حوزه‌های علمیه دانست و افزود: متأسفانه در زمان ما هم بیرون از حوزه و هم در درون حوزه و برخی از کسانی که سال‌ها در حوزه بودند آن را به خوبی نشناختند لذا به صرف این که کسی در حوزه باشد نمی‌توانیم بگوییم حوزه را شناخته است.

هیچ فقیهی دین را فردی نمی‌داند

وی با بیان اینکه هیچ فقیهی دین را فردی نمی‌داند و فقه بر محور اطاعت خداوند است، عنوان کرد: در حوزه به برکت این انقلاب فقه دچار تحولات عظیمی شد به گونه‌ای که امروز حتی از «فقه هنر» سخن به میان می‌آید.

آیت الله فاضل لنکرانی به رشد فقه به خصوص در پزشکی افزود: اینکه می‌گویند حوزه از نظام و جامعه دور است جفای به حوزه و فقه است؛ این همه مسائل و فقهی که در موضوعات مختلف ایجاد شده را مگر کسانی غیر از حوزویان ایجاد کردند.

وی با این بیان که تعبیر «ریشه سکولاریسم در حوزه است» را جایز نمی‌دانم، گفت: سکولاریسم از بی‌دینی و نفی دین شروع می‌شود، آیا در این حوزه نفی دین وجود دارد؟

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه جدایی دین از سیاست یکی از لوازم و شئون سکولاریسم است، ابراز داشت: ریشه حوزه اطاعت از خداوند است و باید حوزه را شناخت و در مورد آن درست قضاوت کرد.

وی با تأکید بر اینکه اساتید و طلاب مراقب سرمایه حوزه باشند، گفت: این سرمایه را در هیچ کجای دیگر نخواهید یافت و نباید اجازه دهید برخی با حرف‌های بی ربط شما را متزلزل کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه برخی حوزه را ناجوانمردانه مورد جفا قرار می‌دهند، عنوان کرد: نمی‌گوییم که حوزه تمام منویات امام و رهبری را محقق کرده است اما درخشش‌ها و دستاوردهای خوبی نیز تا کنون داشته است.

امام راحل از همین درس‌های خارج، نظریه ولایت فقیه را استخراج کردند

وی افزود: امروز بیش از ۳۰۰ درس خارج در حوزه برگزار می‌شود که ارزش حوزه و سرمایه بزرگ نظام است و لذا درست نیست که گفته شود درس‌های خارج سکولار تربیت می‌کند؛ امام(ره) از همین درس‌ها نظریه ولایت فقیه را استخراج کردند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه حوزه برای اطاعت خدا و معرفت امام است و درس‌های حوزه حول همین محور است، گفت: به جای مصاحبه با چند طلبه جوان بهتر بود با بزرگان حوزه گفتگو شود چون آنها هستند که به ما ارزش می‌دهند و خبرگزاری‌ها این را توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: این حوزه انقلاب را حفظ کرده است و همواره نیز با کار علمی و جهادی خود نظام را حفظ خواهد کرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcewp8p.jh8vxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما