کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرده نقره‌اي ورزش قم در مسير المپيك

خبرگزاری فارس , 14 شهريور 1397 ساعت 9:53

مرد نقره‌اي كاروان ورزشي ايران در بازي‌هاي آسيايي 2018 جاكارتاي اندونزي براي كسب چهارمين مدال جهاني و به دست آوردن نخستين سهميه المپيك آماده مي‌شود.


به گزارش قم نیوز بعد از بسته شدن پرونده بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی که با 20 مدال طلا، 20 نشان نقره، 22  مدال برنز و کسب رتبه ششمی ایران بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، اندونزی و ازبکستان همراه بود، اکنون ملی‌پوشان رشته‌های مختلف آماده رقابت‌های آسیایی و جهانی می‌شوند.

 

یک مدال سهم ورزش قم از هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی

در شرایطی که امسال هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی شهر جاکارتای اندونزی با حضور کشورهای مختلف قاره کهن در رشته‌های متنوع به انجام رسید، از استان قم چهار ورزشکار در این دوره به میدان رفتند، در حالی که سه نفر آنها نخستین‌بار حضور در این رویداد بزرگ را تجربه می‌کردند.

در واقع این برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش قم بود که این تعداد ورزشکار به نمایندگی از این استان در مهمترین رویداد ورزشی قاره کهن حضور می‌یافتند، بازی‌هایی که ورزشکاران رشته‌های تنیس، کشتی فرنگی، دوومیدانی و کاراته نماینده قم بودند و حاصل تلاش آنها تنها کسب یک نشان نقره بود.

در رشته کشتی فرنگی علی‌اکبر حیدری، در دوومیدانی رضا ملک‌پور، در کاراته امیر مهدی‌زاده و در رشته تنیس امیرحسین بادی ورزشکاران قمی عضو کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی بودند اما از بین آنها تنها امیر مهدی‌زاده مدال کسب کرد.

 

مهدی‌زاده تنها مدال‌آور قم در کاروان ورزشی ایران

در بین 374 ورزشکاری که به نمایندگی از ایران اسلامی به بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی رفتند، امیر مهدی‌زاده یکی از نماینده‌های ورزش استان قم بود که در رشته کاراته با حریفان حاضر در بزرگترین قاره جهان به رقابت پرداخت و سرانجام نشان نقره این بازی‌ها را کسب کرد.

این در حالی است که مهدی‌زاده سابقه کسب چندین مدال رنگارنگ طلا، نقره و برنز از مسابقات کشوری و میادین مهم بین‌المللی، آسیایی، جهانی، جام جهانی و بازی‌های آسیایی در کارنامه دارد و پرافتخارترین کاراته‌کای ایرانی در ادوار مختلف رقابت‌های جهانی این رشته به شمار می‌رود.

ملی‌پوش کاراته استان قم که در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌جو چین به مقام چهارم رسیده بود و عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی 2014 در اینچئون کره جنوبی را یدک می‌کشید، در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی با وجود تلاش فراوان و شایستگی‌ زیاد، با نا داوری به مدال نقره بسنده کرد.

 

دومین مدال ملی‌پوش کاراته قم از بازی‌های آسیایی

مهدی‌زاده در وزن منهای 60 کیلوگرم هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در جاکارتا با اقتدار تمامی حریفان خود را تا پای فینال از پیش‌رو برداشت اما در دیدار نهایی به حریفی از کشور میزبان نتیجه را واگذار کرد تا مدالی به رنگ نقره در جمع 62 مدال کاروان ورزشی ایران به ثبت برساند.

این دستاورد بزرگ اداره کل ورزش و جوانان استان قم را بر آن داشت تا در کنار سرمربی اسبق تیم ملی کاراته، رئیس هیات کاراته قم و چند چهره دیگر به منزل امیر مهدی‌زاده رفته و در جمع خانواده وی، از این کاراته‌کای پرافتخار به پاس درخشش در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی تقدیر کنند، در حالی که این دومین مدال مهدی‌زاده بعد از طلای سال 2014 از بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود.

 

کاراته‌کای قم در فکر چهارمین مدال جهانی

ستاره ملی‌پوش کاراته استان قم بلافاصله بعد از پایان بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی خود را مهیای حضور در مسابقات قهرمانی جهان می‌کند، در حالی که مهدی‌زاده سابقه کسب دو مدال طلا و یک برنز رقابت‌های قهرمانی جهان در سال‌های 2012، 2014 و 2014، دو طلا و یک برنز مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های 2011، 2016 و 2017، طلای بازی‌های آسیایی سال 2014 در اینچئون کره جنوبی و چندین مدال ارزشمند دیگر را دارد و امسال باید چهارمین حضور در رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان را تجربه و برای کسب چهارمین مدال جهانی خود تلاش کند.

ستاره کاراته استان قم سال 2012 نخستین‌بار به رقابت‌های قهرمانی کاراته دنیا در پاریس فرانسه اعزام شد و در آن مسابقات به مقام قهرمانی و نشان طلا رسید اما در سال 2014 که دومین حضور در پیکارهای جهانی به میزبانی شهر برمن آلمان را تجربه می‌کرد، صاحب نشان برنز شد.

این کاراته‌کای با سابقه و پرافتخار در سال 2016 نیز عضو تیم ملی کاراته ایران در پیکارهای جهانی به میزبانی اتریش بود که توانست با عبور از سد تمامی حریفان خود برای دومین بار طلای جهان را کسب کند و بدین‌ترتیب عنوان پرافتخارترین کاراته‌کای ایرانی در ادوار مختلف مسابقات جهانی را به نام خود به ثبت برساند.

 

مهدی‌زاده تنها شانس کاراته قم برای کسب نخستین سهمیه المپیک

امسال چهارمین تجربه حضور در مسابقات جهانی کاراته پیش‌روی امیر مهدی‌زاده قرار دارد، رقابت‌هایی که آبان ماه امسال به میزبانی کشور اسپانیا به انجام می‌رسد و مهدی‌زاده بعد از تجربه مسابقات جهانی در کشورهای فرانسه، آلمان و اتریش، برای چهارمین بار در اروپا یک رقابت جهانی را تجربه می‌کند.

این در حالی است که پیکارهای 2018 کاراته قهرمانی جهان در اسپانیا به واسطه اینکه کمتر از دو سال به بزرگترین رویداد ورزشی جهان در سال 2020 یعنی المپیک توکیو ژاپن باقی مانده، انتخابی بازی‌های المپیک نیز به شمار می‌رود و امتیازات ویژه این رخداد بزرگ بر اساس عملکرد کاراته‌کاها توزیع می‌شود.

 

رقابت مهدی‌زاده در لیگ جهانی کاراته‌وان

اما مهدی‌زاده پیش از اینکه راهی رقابت‌های قهرمانی جهان در اسپانیا شود، باید در یکی از مراحل مهم فصل 2018 لیگ جهانی کاراته‌وان به میدان برود، مرحله‌ای که کشور آلمان از آن میزبانی می‌کند و دهه سوم شهریور ماه در قاره سبز با حضور برترین‌های جهان به انجام می‌رسد.

در واقع این مرحله از رقابت‌های لیگ جهانی کاراته‌وان از اهمیت بسیار برخوردار است زیرا مهدی‌زاده قبل از اینکه در پیکارهای جهانی به دنبال سهمیه المپیک باشد، باید با کسب رتبه در لیگ جهانی کاراته‌وان بخشی از امتیازات ورود به المپیک را به دست بیاورد.

انتهای پیام / 138


کد مطلب: 68759

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/68759/مرده-نقره-اي-ورزش-قم-مسير-المپيك

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir