پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : 68807
منبع : خبرگزاری فارس

درخشش ستاره ايثار در دنيا / بسكتبال با ويلچر قم پارالمپيكي شد

قم نيوز : ستاره ملي‌پوش تيم بسكتبال با ويلچر ايثار قم به پاس درخشش در رقابت‌هاي 2018 قهرماني جهان براي دومين بار متوالي سهميه بازي‌هاي پارالمپيك را نصيب ورزش قم كرد.
درخشش ستاره ايثار در دنيا / بسكتبال با ويلچر قم پارالمپيكي شد
درخشش ستاره ايثار در دنيا / بسكتبال با ويلچر قم پارالمپيكي شد
به گزارش قم نیوز بسکتبال با ویلچر ایران بعد از اتفاقات پاراالمپیک سال 2008 پکن به مدت پنج سال با محرومیت مواجه شد و به همین دلیل پارالمپیک 2012 لندن را از دست داد اما از سال 2013 بار دیگر در سطح اول رقابت‌های برون‌مرزی این رشته حضور یافت.

این رشته ورزشی به واسطه اینکه از مربیان مجرب و با دانش و بسکتبالیست‌های تکنیکی، توانمند و مستعد برخوردار است، همواره یکی از رشته‌های موفق زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین ایران بوده و در استان‌ها نیز به خوبی رشد و توسعه یافته است.

 

موفقیت‌های بسکتبال با ویلچر برای ورزش قم

استان قم نیز با توجه به فعالیت هیات موفقی به نام ورزش‌های جانبازان و معلولین در بسکتبال با ویلچر رشد قابل توجهی داشته، هر چند باید این رشد و پیشرفت را مرهون فعالیت نزدیک به یک دهه‌ای باشگاهی خصوصی در ورزش جانبازان و معلولین به نام ایثار قم باشد.

باشگاه ایثار از سال 1389 در سطح اول رقابت‌های باشگاهی بسکتبال با ویلچر ایران فعالیت خود را با شرکت در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور آغاز کرد و همان سال با کسب مقام نایب‌قهرمانی به لیگ برتر راه یافت تا از سال 1390 در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی ایران حضور داشته باشد.

 

خدمات ارزنده باشگاه ایثار به ورزش جانبازان و معلولین

از دو قهرمانی ایثار قم در سال‌های 1393 و 1394 لیگ برتر بسکتبال با ویلچر ایران و دو نایب‌قهرمانی ارزشمند این تیم در لیگ‌های برتر سال‌های 1391 و 1392 که بگذریم، اما به سادگی نمی‌توان از خدمات ارزنده این باشگاه به ورزش جانبازان و معلولین و به اعتبار ورزش قم به سادگی گذشت.

ایثار قم از همان سال‌های شروع فعالیت خود یک کار بزرگ در ورزش جانبازان و معلولین قم یعنی سرمایه‌گذاری بر روی معلولین مستعد این رشته را آغاز کرد و نتیجه این حرکت ارزشمند و حساب شده معرفی چهره‌ای مستعد و موفق همچون محمد محمدنژاد است که اکنون پرچم‌دار ورزش جانبازان و معلولین قم در جهان محسوب می‌شود.

 

آغاز افتخارات برون‌مرزی بسکتبال با ویلچر از سال 2013

محمدنژاد با ایثار موفقیت‌های بسیاری در سطح اول بسکتبال با ویلچر ایران کسب کرده اما مهمتر از موفقیت‌های داخلی وی، می‌توان به نخستین قهرمانی وی با تیم ملی جوانان ایران در بازی‌های پاراآسیایی سال 2013 در مالزی اشاره کرد که سرآغاز موفقیت‌های این چهره موفق بسکتبال با ویلچر باشگاه ایثار قم بود.

ستاره ملی‌پوش باشگاه فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولین ایثار قم با درخشش در بازی‌های پاراآسیایی، برای همراهی تیم ملی در مسابقات جوانان جهان انتخاب شد، رقابت‌هایی که در ترکیه به انجام رسید و تیم ملی ایران رتبه پنجم را کسب کرد اما محمدنژاد به عنوان یکی از پنج ستاره این رقابت‌ها معرفی شد.

 

نخستین حضور بسکتبال با ویلچر قم در پارالمپیک

از موفقیت‌های محمد محمدنژاد با تیم ملی بزرگسالان ایران در سطح آسیا که بگذریم به حضور وی در مهمترین رویداد ورزشی جهان یعنی بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل می‌رسیم، رخدادی که تیم ملی ایران بعد از اتفاقات پارالمپیک 2008 و محرومیت از پارالمپیک 2012 در آن حضور یافت.

بازی‌های 2016 در برزیل نخستین بار با حضور محمد محمدنژاد ملی‌پوش باشگاه ایثار قم، سهمیه رشته بسکتبال با ویلچر را برای ورزش قم به همراه داشت، در این بازی‌ها تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران با وجود شروع بسیار خوب خود که با شکست تیم ملی آلمان همراه بود، در نهایت جایگاه دهم پارالمپیک را کسب کرد.

 

سانحه تصادف عامل معلولیت ملی‌پوش بسکتبال با ویلچر قم

بسکتبالیست معلول قم که بر اثر یک سانحه تصادف دچار معلولیت شده اما با تمام توان و انرژی خود محدودیت‌های معلولیت را به خوبی و با موفقیت پشت‌سر گذاشته، بعد از بازی‌های پارالمپیک 2016 همراه با تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در رقابت‌های قهرمانی‌ آسیا نیز درخشید تا سهمیه حضور در مسابقات جهانی 2018 را کسب کند.

این در حالی است که امسال رقابت‌های 2018 بسکتبال با ویلچر قهرمانی جهان با حضور قدرت‌های برتر این رشته از کشورهای مختلف دنیا به میزبانی شهر هامبورگ آلمان به انجام رسید و تیم ملی ایران به عنوان نماینده آسیا جزو چهار تیم برتر جهان قرار گرفت.

 

دومین تجربه جهانی ستاره ایثار

در این مسابقات که تیم‌های برتر قاره‌های مختلف حضور داشتند، محمد محمدنژاد ملی‌پوش با سابقه باشگاه فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولین ایثار قم نیز عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران بود و با درخشش در کنار دیگر ملی‌پوشان سرانجام در جایگاه چهارم جهان ایستاد، در حالی که محمدنژاد به واسطه حضور در مسابقات جهانی جوانان، برای دومین بار شرکت در یک رقابت جهانی را تجربه می‌کرد.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر بزرگسالان ایران در مرحله گروهی این دوره از مسابقات تمامی حریفان خود را از پیش‌رو برداشت و با قدرت به عنوان صدرنشین به مرحله نهایی صعود کرد، تیمی که توانست در این مرحله قدرت بزرگی به نام آلمان میزبان رقابت‌ها را از پیش‌رو بردارد.

ملی‌پوشان بسکتبال با ویلچر کشورمان بعد از شکست تیم قدرتمند آلمان، از سد قهرمان آفریقا یعنی مراکش و تیم ملی کانادا نیز عبور کردند تا با کسب سه برد متوالی به مرحله حذفی راه یافته و خود را به عنوان یکی از تیم‌های مطرح کسب رتبه در این دوره از مسابقات معرفی کنند.

 

نخستین عنوان چهارمی جهان برای بسکتبال با ویلچر قم

تیم ملی کشورمان در مرحله حذفی موفق به شکست تیم ملی کره جنوبی شد و سپس در جمع هشت تیم برتر جهان با شایستگی از سد تیم ملی ترکیه یکی دیگر از تیم‌های مطرح اروپا در این رشته عبور کرد تا جواز حضور در مرحله نیمه نهایی مسابقات سال 2018 بسکتبال با ویلچر دنیا را به دست بیاورد.

ایران در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های این دوره به تیم پرقدرت انگلیس برخورد کرد و با وجود شایستگی فراوان در نهایت شکست خورد تا از صعود به فینال محروم شود اما در دیدار رده‌بندی برای کسب مقام سوم یک دیدار حساس دیگر با رقیب سنتی خود در قاره یعنی اقیانوسیه در پیش داشت.

 

دومین سهمیه بسکتبال با ویلچر پارالمپیک با درخشش محمدنژاد

اما در روز پایانی و دیدار رده بندی رقابت های قهرمانی جهان آلمان، مردان ملی پوش بسکتبال با ویلچر کشورمان در دیدار رده بندی مقابل استرالیا به میدان رفتند و این مسابقه را با نتیجه 68 بر 57 به حریف قدرتمند خود باختند تا با کسب جایگاه چهارم جواز حضور در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ را نصیب بسکتبال با ویلچر ایران کنند.

بدین‌ترتیب برای دومین بار در تاریخ ورزش قم از رشته بسکتبال با ویلچر سهمیه بزرگترین رویداد ورزشی جهان یعنی پارالمپیک نصیب ورزش قم شد، در حالی که تقریبا دو سال تا بازی‌های پارالمپیک آینده یعنی 2020 توکیو ژاپن باقی مانده اما این افتخار از هم اکنون سهم ورزش جانبازان و معلولین استان قم شده است.

=============

گزارش از رضا جعفری

=============

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdciyvaq.t1avu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما