> ۵ پرونده میراث ناملموس استان قم ثبت ملی شد | قم نیوز
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 69026
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرکل میراث فرهنگی قم:

۵ پرونده میراث ناملموس استان قم ثبت ملی شد

قم نيوز : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از ثبت ملی پنج پرونده میراث ناملموس این استان خبر داد.
۵ پرونده میراث ناملموس استان قم ثبت ملی شد
۵ پرونده میراث ناملموس استان قم ثبت ملی شد
به گزارش قم نیوز حمید یزدانی گفت: در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی کشور که با حضور پژوهشگران و کارشناسان برجسته برگزار شد، پنج پرونده میراث ناملموس مربوط به هنر مروار بافی، هنر سراجی، هنر مجلد سازی (صحافی سنتی)، پرونده فن و مهارت معرق چوب و فنون و دانش نقاشی پشت شیشه مورد بررسی مسئولان و کارشناسان قرار گرفت و به ثبت رسید.

وی افزود: در فرهنگ ایران اسلامی، صحافی بخشی از حرفه وَرّاقی بوده است، وَرّاق به کسی گفته می‌شد که نسخه‌ها را کتابت و تزئین و تجلید می‌کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: با توجه به وجود کتب قدیمی بسیار در موزه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی و کارگاه‌های فعال در استان هنر مجلد سازی و صحافی در شهر قم از جایگاه ویژه و قدمت بسیاری برخوردار است.

وی بیان کرد: معرق چوب نیز در قم از سابقه کهنی برخوردار است، قدیمی‌ترین نشانه‌های این هنر در قم مربوط به یک منبر چوبی (قرن ۸) است که در آن از هنر معرق مشبک استفاده شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هنر معرق مورد حمایت سازمان قرار گرفته و هنرمندان این رشته تحت بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی افزود: هنر مروار بافی یا حصیربافی در شهر قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از آنجایی که این هنر- صنعت در استان قم از قدمت چند صدساله برخوردار است ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری می‌باشد تا هر چه سریع‌تر در زیر چتر حمایت میراث فرهنگی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: سراجی جزئی از صنایع دستی است که صنعتگر طی فرایند آن و پس از دباغی پوست به ساخت انواع کیف‌ها، کمربند، قطار فشنگ، زین اسب، جلد اسلحه و ... می‌پردازد و شواهد موجود نشان دهنده قدمت این هنر در استان قم می‌باشد.

یزدانی با بیان این که نقاشی پشت شیشه در زندگی مردم تأثیر زیادی داشته است، تصریح کرد: این نقاشی تلفیقی از هنر و مذهب می‌باشد. حتی رنگ در این نوع نقاشی حرمت داشته که بسیاری از نقاشان پشت شیشه قبل از به دست گرفتن «قلم مو» وضو می‌گرفتند و گاهی نیز با خون خود، رنگ سرخ صحنه کربلا را نقاشی می‌کردند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccexqe.2bqoi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما