کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم مطرح شد

تصویب پرداخت 230 میلیارد تومان تسهیلات به بخش گردشگری قم

خبرگزاری فارس , 25 شهريور 1397 ساعت 17:18

در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم، گزارشی از وضعیت اجرای طرح رونق تولید در استان قم در سال جاری ارائه شد.


به گزارش قم نیوز جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم ظهر امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در شهرک صنعتی محمود آباد برگزار شد.

محمود سیجانی در ابتدای این جلسه با اشاره به لزوم تامین زیرساخت‌ها در شهرک محمود آباد اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرک موجب می‌شود که اشتغال پایدار در استان قم به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در بیست و یکمین جلسه کمیته نظارت طرح رونق تولید استان قم از پنج واحد تولیدی دریافت کننده تسهیلات این طرح بازدید صورت گرفت که علاوه بر تثبیت اشتغال در این واحدها، 6 شغل جدید هم به وجود آمد، این پنج واحد، 9 میلیارد تومان دریافت کرده بودند و مشکلات واحدهای تولیدی در کمیته فرعی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: تسهیلات طرح رونق تولید به بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری پرداخت می‌شود، بانک صنعت و معدن مشارکت زیادی در پرداخت تسهیلات این طرح در استان دارد.

 

تصویب پرداخت 230 میلیارد تومان تسهیلات به بخش گردشگری قم

سیجانی با اشاره به تقسیم بندی پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید در استان قم اظهار کرد: براساس تصمیم مدیران استان در سال جاری، 550 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و 65 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت به بخش صنعت قم پرداخت خواهد شد، همچنین در سال جاری شاهد پرداخت 50 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و پنج میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت به بخش کشاورزی استان خواهیم بود، 200 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت و 30 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به بخش گردشگری استان نیز در سال جاری پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مجموع امسال شاهد پرداخت 270 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت و 630 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش در قالب طرح رونق تولید در قم هستیم.

سیجانی، تامین مواد پتروشیمی واحدهای تولیدی را دغدغه وزارت صنعت دانست و تصریح کرد: پرونده بیش از 30 واحد در استان قم به دلیل عرضه خارج از شبکه مواد اولیه، به تعزیرات ارسال شده است و روی عرضه مناسب مواد پتروشیمی خاص در استان تمرکز کردیم.

حسن آقاجانی در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت صادرات به کشورهای همسایه اظهار کرد: صادرات به عراق و افغانستان به صورت ریالی است و امکان رجوع دلار از این صادرات توسط تولیدکنندگان نیست، بی توجهی به این مساله در تصمیم گیری مدیران، صادرات را کاهش می‌دهد، البته  ارز صادرات به عراق و افغانستان در نهایت وارد بازار آزاد ارز می‌شود و قیمت این ارز را تعدیل می‌کند.

 

برنامه ریزی برای فعال شدن واحدهای تولیدی راکد در قم

وی ادامه داد: کارخانه‌هایی که در سال جاری به بهره برداری رسیدند، سهمیه مواد پتروشیمی به صورت محدودی می‌گیرند، فعالیت این کارخانه‌ها جلوی خروج ارز را خواهند گرفت، آزاد شدن فروش محصولات توسط پتروشیمی‌ها با وضعیت کنونی افزایش تعداد دلال‌ها را به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم افزود: کمیته ای باید توسط شرکت شهرک‌های صنعتی برای فروش و اجاره واحدهای تملیکی تشکیل شود، بسیاری از این کارخانه‌ها قابل فروش است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فعال شدن پلیس مالیاتی و صندوق‌های فروش مکانیزه در کشور، مشکلات مالیاتی را حل می‌کند.

علیرضا نصیری مدیرعامل شرکت گاز استان قم در بخش دیگری از جلسه گفت: در شهرک محمودآباد در زمینه گاز مشکلی وجود ندارد و زیرساخت برای آن فراهم شده است، ایستگاه‌های کابینتی برای شبکه گاز را وارد استان قم کردیم که در ابعاد کوچک قابلیت استفاده را دارد.

مهرداد غضنفری در بخش پایانی جلسه با اشاره به اجرای طرح رونق تولید در استان قم اظهار کرد: تفاهم نامه ای با بانک‌ها برای اجرای طرح رونق تولید براساس برنامه ریزی صورت گرفته به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی غیرفعال، سرمایه‌هایی هستند که با هزینه کردن از بیت المال ایجاد شدند، اما راکد شدند، باید واحدهای غیرفعال شناسایی شده در استان قم را در یک مدت زمان مشخص وارد مدار تولید کنیم، باید دلیل تاخیر در واگذاری زمین به واحدهای تولیدی در استان نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

 

لزوم تاسیس شرکت مدیریت صادرات در قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: نباید در خصوص محصولاتی که مازاد تولید در کشور داریم تعرفه صادراتی برقرار شود و در این راستا باید وضعیت صادرات اکسید روی مورد بررسی قرار بگیرد، تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها موجب ضرر تولیدکنندگان و صادرات می‌شود.

غضنفری، نبود شرکت مدیریت صادرات را جزو مشکلات استان قم دانست و تصریح کرد: وجود این شرکت حلال بسیاری از مشکلات است اما اقدامات در زمینه تاسیس آن کند است، استفاده از اطلاعات مردمی در خصوص عرضه خارج از شبکه مواد پتروشیمی در بازار مشکلات را در این زمینه حل خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جلسه بعدی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم به صورت میدانی در بخش کشاورزی استان قم برگزار خواهد شد، استان در خصوص اجرای طرح اشتغال روستایی رتبه پنجم کشور را با 82 میلیارد تومان قرارداد به امضا رسیده در این بخش کسب کرد، این در حالی است که استان قم جمعیت روستایی محدودی دارد و تنها چهار درصد جمعیت این استان، ساکن روستاها هستند و در اجرای طرح اشتغال روستایی به دنبال پول پاشی نبودیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 69220

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/69220/تصویب-پرداخت-230-میلیارد-تومان-تسهیلات-بخش-گردشگری-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir