دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : 69257
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

شهر قم یکپارچه در خدمت عزاداران حسینی

قم نيوز : همزمان با آغاز ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) شهرداری قم اقدامات گسترده‌ای برای بسترسازی عزاداری شایسته در این ایام برای شهروندان قمی انجام داده است.
شهر قم یکپارچه در خدمت عزاداران حسینی/از فضاسازی مناسبتی تا آماده‌باش ناوگان حمل و نقل عمومی
شهر قم یکپارچه در خدمت عزاداران حسینی/از فضاسازی مناسبتی تا آماده‌باش ناوگان حمل و نقل عمومی
به گزارش قم نیوز با آغاز ماه محرم، ماه عزاداری امام حسین(ع) شور و حال خاصی در کشور و به تبع آن شهر قم ایجاد می‌شود؛ از نزدیک به یک ماه مانده به محرم سیاه‌پوش شدن مساجد، حسینیه‌ها و آماده کردن هیئات آغاز می‌شود و به اصطلاح بچه‌هیاتی‌ها دور هم جمع می‌شوند تا مراسم عزاداری در خور شان و جایگاه عظیم سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) برگزار کنند.
به تناسب فضاسازی هیئات، مساجد و حسینیه‌ها، فضای شهری نیز به همت شهرداری و ارگان‌ها خدماتی آماده برگزاری عزاداری‌ها و میزبانی از ماه محرم می‌شوند. شهرداری قم چند سالی است که در زمینه فضاسازی شهری در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) به صورت هدفمند و موضوعی فعالیت می‌کند.
تعیین شعار سال برای فضاسازی شهری و یکپارچه‌سازی آنها یکی از اقداماتی است که در دو سال اخیر تناسب مطلوبی را در تبلیغات شهری ایجاد کرده و به نوعی این تبلیغات از یک حالت تکراری به اقدامات پیام‌رسان تبدیل شده است.
سیاه‌پوش کردن شهر، فضاسازی مناسبتی، اکران المان‌های موضوعی با موضوع عزاداری امام حسین(ع)، تامین ایمنی، تامین نظافت شهری، فعالیت فوق‌العاده ناوگان حمل و نقل عمومی و... از جمله برنامه‌هایی است که شهرداری قم امسال اجرایی کرده تا عزاداران حسینی بتوانند از خدمت مطلوبی در این ایام خصوصا دهه اول ماه محرم بهره‌مند شوند.
استقرار ناوگان آتش‌نشانی در محدوده هیئات بزرگ شهر
عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در خصوص تدابیر اندیشیده شده در سازمان آتش‌نشانی برای تامین ایمنی عزاداران حسینی، می‌گوید: سازمان آتش نشانی قم برحسب وظیفه ذاتی خود طبق سنوات گذشته از تمامی تکایا و حسینیه ها بازدید ایمنی به عمل می‌آورد تا مشکلی از این نظر ایجاد نشود. تمامی مساجد و تکایا می‌توانند در خصوص مسایل ایمنی از آتش نشانی مشاوره گرفته و موارد غیر ایمن را مرتفع کنند.
وی به استقرار خودروهای عملیاتی آتش نشانی در سطح شهر در ایام محرم اشاره کرد و افزود: استقرار در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حسینیه شهدا، گلزار شهدا، مصلی، پردیسان، ورزشگاه حیدریان، حسینیه فاطمیون میدان بسیج، بقاع متبرکه امامزادگان شاه ابراهیم و شاه سید علی و مسجد جمکران که مراسمات ویژه‌ای در این ایام دارند پیش‌بینی شده است.
جعفری اضافه کرد: همچنین استقرار خودروهای عملیاتی آتش نشانی و اکیپ موتوری در روز تاسوعا و عاشورا و همچنین شام غریبان در مسیرهای منتهی به حرم مطهر جهت برقراری ایمنی دسته جات عزاداری امام حسین(ع) صورت می‌گیرد.
«کرامتنا الشهادة» شعار امسال تبلیغات شهری محرم
در حوزه فضاسازی شهری امسال بیش از 3 هزار مترمربع تبلیغات شهری در قالب 700 عدد بنر آویز، 40 عدد بنر پرتابل و استرابورد و 20 عدد بنر عرشه پل و بیلبورد در سطح مناطق مختلف شهر و مسیر تردد زائرین و دسته‌های عزاداری در سطح شهر نصب شده است.
براساس رسم دو سال گذشته امسال نیز شعاری متناسب با ایام برای تبلیغات شهری مورد نظر قرار گرفته که این شعار واحد در پوسترهای تبلیغات شهری «کرامتنا الشهاده» براساس حدیثی از امام صادق(ع) استخراج شده است؛ همچنین طراحی‌های انجام شده تبلیغات شهری این ایام طرح‌های منتخب پوسترهای سوگواره عاشورایی است.
با توجه به افزایش قیمت بنر و... هیئات مراجعه کمتری برای نصب بنر تبلیغاتی داشته‌اند و شهرداری هم با توجه به محدودیت فضاهای تبلیغات رایگان تلاش کرده است تا به صورت مساوی این فضاهای رایگان را بین هیئاتی که درخواست داشتند توزیع کند.
یکی از اقدامات قابل توجه و مطلوبی که شهرداری دو سالی است که در حوزه مدیریت پسماند آغاز کرده، ارائه بسته حمایتی برای جایگزینی ظروف گیاهی به جای ظروف یکبارمصرف پلیمری است که اگرچه تعداد آن تناسب چندانی با میزان نذورات این ایام ندارد ولی به نوبه خود اقدامی فرهنگساز است.
یک میلیون ظرف یکبارمصرف گیاهی بین هیئات توزیع می‌شود
سیدعبدالله میرابراهیمی با اشاره به این طرح، اظهار کرد: در حوزه مشارکت با شهروندان برای برگزاری باشکوه عزاداری‌ها برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که حمایت از جایگزینی ظروف گیاهی یکی از این برنامه‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم با نگاه زیست محیطی و سلامت شهروندان بحث جایگزینی ظروف گیاهی به جای ظروف پلیمری را فرهنگ‌سازی کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم استفاده از ظروف پلیمری در ایام محرم به شدت افزایش می‌یابد این طرح همچون سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته تا کمترین مشکل زیست محیطی و بهداشتی را برای شهروندان داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه ظروف پلیمری برای بازگشت به طبیعت بالغ بر 300 سال زمان نیاز دارند، گفت: اگر بتوانیم این ظروف را حذف و ظروف گیاهی را جایگزین کنیم هم موادی قابل بازیافت استفاده خواهد شد و هم این مواد به محیط زیست برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: البته با توجه به قیمت های بالای ظروف گیاهی نیاز به حمایت‌هایی در این زمینه وجود دارد تا برای هیئات قیمت تمام شده معقول باشد و تلاش کردیم مابه‌التفاوت قیمت ظروف پلیمری و گیاهی را جبران کنیم.
میرابراهیمی با تاکید بر اینکه در این طرح حدود 50 درصد قیمت‌ها توسط سازمان مدیریت پسماند پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه همکاری با شورای هیئات مذهبی داریم.
وی با اشاره به افزایش شدید قیمت ظروف یکبارمصرف، از برنامه‌ریزی برای حمایت از توزیع یک میلیون ظرف یکبارمصرف گیاهی در هیئات خبر داد و گفت: شاید این عددی نباشد ولی سعی داریم فرهنگی ایجاد شود که هیئاتی که در کارهای خیر سهیم هستند و می‌خواهند عزاداری در خور شان امام حسین(ع) داشته باشند به نحوی مدیریت هزینه داشته باشند تا حداقل اطعامی که انجام می‌شود، سالم و حافظ محیط زیست باشد.
بیش از 3 هزار نیروی خدمات شهری در ایام محرم به حالت آماده باش هستند تا نظافت شهری را تامین کرده و خدمات مطلوبی را به زائرین و عزاداران حسینی ارائه کنند.
نصب بیرق عزای حسینی و المان های عاشورایی در میدان آستانه
سید محمد موسوی منش با اشاره به اقدامات سازمان زیباسازی در ایام محرم، بیان داشت: مجموعه چیدمان محیطی ماه محرم طرحی است با استفاده از کتل و بیرق عزا که در میدان آستانه حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نصب شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم با بیان اینکه این اثر حجمی به 20 عدد رسیده است، ادامه داد: با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری سالار و سید شهیدان، امام حسین(ع) این چیدمان محیطی در این میدان انجام شده است.
موسوی منش در مورد سایر فعالیتهای انجام شده در قم برای ایام سوگواری آن بزرگوار، به اکران بنرهای آیینی که در برخی نقاط شهر اجرا شده است، اشاره کرد و افزود: آذین بندی میدان آستانه متناسب با ایام محرم و نصب المان زنجیر در میدان بزرگ امام خمینی(ره) را از جمله فعالیت های سازمان زیباسازی است.
وی در پایان گفت: تعویض پرچم های الوان رنگی و میادین اصلی شهر با پرچم های سیاه، تبلیغات محیطی متناسب با ایام محرم و نصب پرچم های عزاداری، سیاه پوش کردن میادین، بلوارهای سطح شهر، چاپ و نصب پرچم ها و بنرهای مناسبتی با هدف انتقال مفاهیم ناب قیام حسینی از جمله اقدامات انجام شده در شهر قم است.
با پیش بینی سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز برای دسترسی بهتر زائرین و عزاداران به هیئات بزرگ شهر، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران ناوگان ویژه‌ای اختصاص پیدا کرده است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciyraq.t1a3w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما