کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مختارنامه؛ شاهکاری در خونخواهی خون خدا

خبرگزاری حوزه نیوز , 27 شهريور 1397 ساعت 23:01

سریال مختارنامه، ساخته ارزشمند ، فاخر و جذاب سید داود میرباقری ، تلاشی است ماندگار از ناحیه تلویزیون کشورمان در به تصویر کشیدن خون خواهی مختارثقفی از قاتلان سیدالشهدا(ع) که همچنان این سریال را را با اختلافی معنادار بهترین سریال عاشورایی رسانه ملی لقب می دهد.


به گزارش قم نیوز پس از ساخت سریال "امام علی (ع)" و نیز "معصومیت از دست رفته" ، سید داود میرباقری برای ساخت سومین سریال مهم تاریخی خود، دست روی یکی از حساس ترین و مهم ترین وقایع تاریخ اسلام و شیعه زد و روایتگر خونخواهی مختار ثقفی از قاب تلویزیون شد.

حتی سرسخت ترین منتقدان میرباقری نیز متفق القول هستند که مختارنامه یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین سریال های تاریخی و فاخر تلویزیون است که هر چند با بودجه 20 میلیاردی ساخته شد اما به جرأت می توان مدعی شد که این سریال به لحاظ محتوای تاریخی، دکور و گریم، بازی گرفتن از بازیگرن و غیره چند سر و گردن از دیگر آثار تاریخی و مذهبی تلویزیون بالاتر و با کیفیت تر است و اغراق نیست اگر آن را خلق شاهکاری هنری در عرصه سریال سازی به منظور نشان دادن خون خواهی مختار توصیف کرد.

نکته حایز اهمیت این که گویا قرار بوده این سریال صرفاً بر روی زندگی مختار ثقفی متمرکز گردد و قیام مختار ثقفی در خونخواهی سیدالشهدا (ع) را به نمایش بگذارد اما بنا بر درخواست عزت الله ضرغامی، رییس وقت رسانه ملی، بخش هایی از واقعه کربلا نیز در سریال به تصویر درآمد که انصافاً چه از حیث فیلمبرداری و عوامل فنی و چه سناریو و بازیگران ، قابل قبول و ارزشمند بوده است.

نخستین قسمت از این سریال با نمایی از گندم چینی زیردستان مختار آغاز می شود و در ادامه در بحث روایت شخصیت متوجه می شویم که او ارباب و مالک مزرعه است و در شهر مدائن سکنی گزیده است.

با ورود امام حسن مجتبی (ع) به این شهر و مشخص شدن جراحات ایشان، کیان ایرانی که به دنبال مختار آمده ، سرانجام رفیق دیرین خویش را مجاب می کند که به شهر بیاید و امام را کمک کند.

مختار در برابر عمویش که معتمد خاص امام مجتبی(ع) است می ایستد و جنگ و قیام را غیر عاقلانه می داند. اما با این حال قول می دهد که در مدت اقامت امام دوم شیعیان در مدائن از ایشان مراقبت کند.

در واقع سریال از همان آغاز، روایتی جذاب و چالش برانگیز را با خود به همراه دارد و این جذابیت در قلم سید داود میرباقری و مجموعه مشاوران و نویسندگان این کار تا به انتها مشهود می باشد و به همین خاطر است که پس از گذشت چندین سال و بازتکرار بسیار سریال مختارنامه همچنان برای عوام و خواص، سریالی دیدنی و جذاب به شمار می رود.

هر چند که فریبرز عرب نیا پیش از ساخت و نمایش سریال مختارنامه، ستاره سینما بود و خودش را در آن عرصه به شکل نسبی تثبیت کرده بود، اما با این حال برای مخاطبان تلویزیونی چندان چهره شناخته شده ای نبود تا این که بعد از مختارنامه، با این نقش در اذهان ماندگار شد و تا سالیان سال، مخاطبان عام تلویزیون وی را به نام مختار می شناسند و به یاد می آورند و این موضوع درباره معدود بازیگران اتفاق می اُفتد.

الحق و الانصاف ، عرب نیا در ایفای این نقش محوری، کم کاری نکرد و تحت هدایت کارگردان کاربلد سینما و تلویزیون کشورمان، یک شاهکار خلق کرد که تا سال ها به عنوان ماندگارترین نقش او در کارنامه بازیگری اش باقی خواهد ماند.

در کنار مختار به عنوان شخصیت اصلی، نباید از بازی بسیار خوب و باورپذیر فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله بن زیاد و نیز رضا کیانیان در نقش عبدالله بن زبیر به راحتی عبور کرد ، هر چند که انصافاً رضا رویگری در نقش کیان ایرانی و مهدی فخیم زاده در نقش عمر سعد و همچنین نسرین مقانلو و فریبا کوثری به عنوان همسران اول و دوم مختار ، بازی بسیار خوب و درخشانی از خود انجام دادند.

نکته حایز اهمیت دیگر این که ساختار فنی، صحنه‌پردازی، بازی‌‌ها و جلوه‌‌های ویژه مختارنامه در تاریخ سریال‌‌های ایرانی تلویزیون حقیقتاً نه کم نظیر بلکه بی‌نظیر است، ضمن آن که کمتر فیلمنامه ای را با این حجم و کیفیت بالا می توان سراغ گرفت که هم از لحاظ سینمایی قوی باشد و هم سیر روایی خود را حفظ کرده و در ضمن تا حدود بسیاری به وقایع تاریخی متعهد باشد.

از سویی در حالی که بسیاری از فیلمسازان و سریال های سازان معروف دنیا به خصوص از نوع غربی و آمریکایی آن که در ژانر تاریخی فیلم می‌سازند، اعتقاد چندانی به وقایع‌نگاری و مستندگویی تاریخی ندارند و همین اندازه که سیر کلی داستانشان با تاریخ مطابقتی نسبی داشته باشد برایشان کافی است، اما سازندگان مختارنامه درباره یکی از مقاطع مهم تاریخ اسلام و تشیع، در حد توان امانت داران خوبی در روایت داستان تاریخی بوده اند، به طوری که از حیث محتوا، نویسندگان این سریال تا حدود زیادی به واقعیت متعهد بوده و تحقیقات جامعی را در کتب تاریخی به عمل آورد‌ه‌اند.

اهل فن و تحقیق خوب می دانند که این کار به خصوص درباره مختار چقدر سخت و دشوار است چرا که درباره کمتر شخصیتی در تاریخ اسلام به اندازه او دروغ‌پردازی صورت گرفته است؛ به این جهت که تاریخ‌نویسان مزدور اموی و زبیری از هیچ تهمت و افترایی به منتقم خون خدا در طول تاریخ دریغ نکرده اند و از این حیث باید گفت که تیم تحقیق و پژوهش این سریال کار بزرگی انجام داده و تا حد بسیاری از چهره مختار ثقفی غبارروبی کرده اند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 69304

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/69304/مختارنامه-شاهکاری-خونخواهی-خون-خدا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir