کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توزیع یک‌ میلیون ظرف گیاهی بین هیئات برای حفظ محیط زیست

پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم , 29 شهريور 1397 ساعت 12:41

با آغاز ایام عزاداری امام حسین میزان استفاده از ظروف یکبارمصرف پلیمری افزایش چشم گیری پیدا می‌کند که این مساله لزوم تدبیر در جایگزینی آن را بیش از پیش نمایان می‌سازد.


به گزارش قم نیوز حفظ محیط زیست یک اصل انسانی، اخلاقی و اسلامی است. محیط پیرامون ما تنها متعلق به یک فرد نیست بلکه به تمام افراد جامعه تعلق دارد و همین امر ایجاب می‌کند که عزم و نظمی همگانی برای حفظ و حراست از آن ایجاد شود، مساله‌ای که امروز کمتر به آن توجه شده و عمده مردم حقوق شخصی خود را می‌بینند تا حقوق جامعه.
آنچه که بسیاری از کشورهای پیشرفته را از ما متمایز می‌کند همین مساله است. دولت‌ها و ملت‌ها در کنار هم با به کارگیری راهکارهای قانونی و بسته‌های حمایتی حفظ محیط زیست را در اولویت کار خود قرار می‌دهند و حقوق اجتماعی در کنار حقوق فردی قرار دارد. در دین اسلام نیز بارها و بارها بر مراقبت از حق‌الناس تاکید شده است. حق‌الناس تعابیر مختلفی دارد که می‌تواند یک نفر یا هزاران و میلیون‌ها نفر را در بر بگیرد.
یکی از آیتم‌های آلوده کننده و تخریب کننده محیط زیست، زباله‌ها هستند خصوصا موادی که قابل بازیافت نبوده و به آسانی به محیط برنمی‌گردند. ظروف یکبارمصرف پلیمری از جمله این مواد هستند که صدها سال زمان نیاز است تا این مواد به دامان طبیعت بازگشته و تجدید شوند و همین مساله مخرب محیط زیست و مناظر عمومی جامعه است که مصداقی از حقوق اجتماعی عامه مردم محسوب می‌شود.
این روزها و با آغاز ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، توزیع نذورات بین عزاداران حسینی افزایش زیادی پیدا می‌کند و به تبع آن تولید زباله‌های غیرقابل بازیافت خصوصا ظروف یکبارمصرف پلیمری نیز افزایش می‌یابد که اگر تدبیری در خصوص استفاده صحیح از این ظروف و استفاده از جایگزین‌های آنها صورت نگیرد آینده مشکلات زیادی برای محیط زیست رخ خواهد داد.
جدا از اینکه مسئولان هیئات، حسینیه‌ها و مساجد باید به دنبال مدیریت هزینه و استفاده از جایگزین‌های ظروف پلیمری باشند، مدیران نیز می‌توانند راهکارهای حمایتی را در این زمینه پیش‌بینی کرده و گامی در راستای جلوگیری از افزایش استفاده از ظروف پلیمری بردارند.
البته با افزایش شدید قیمت ارز و افزایش قیمت ظروف یکبارمصرف، توسعه حمایت‌ها کمی مشکل‌تر شده اما به نظر می‌رسد فرهنگسازی و استفاده از بسترهای تبلیغی می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.
سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم چند سالی است که اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است. این سازمان با حمایت از هیئات هم در بعد فرهنگی و هم در بعد هزینه‌ای به دنبال این است که بابی جدی در کاهش استفاده از ظروف یکبارمصرف پلیمری باز کند.
سیدعبدالله میرابراهیمی مدیرعامل این سازمان با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته در سازمان مدیریت پسماند برای جایگزینی ظروف یکبارمصرف گیاهی به جای پلیمری در ایام محرم، اظهار کرد: در حوزه مشارکت با شهروندان برای برگزاری باشکوه عزاداری‌ها برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که حمایت از جایگزینی ظروف گیاهی یکی از این برنامه‌ها است.
وی فرهنگ‌سازی در هیئات را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: هیئات از جایگاه فرهنگی مهمی در جامعه برخوردارند و به همین خاطر سعی داریم از این بستر برای آگاه سازی جامعه برای حرکت به سمت استفاده از جایگزین‌های ظروف پلیمری استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر اینکه تلاش داریم با نگاه زیست محیطی و سلامت شهروندان بحث جایگزینی ظروف گیاهی به جای ظروف پلیمری را فرهنگ‌سازی کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم استفاده از ظروف پلیمری در ایام محرم به شدت افزایش می‌یابد این طرح همچون سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته تا کمترین مشکل زیست محیطی و بهداشتی را برای شهروندان داشته باشیم.
در سال‌های گذشته روال کار این سازمان به این گونه بود که به هیئاتی که به دنبال جایگزین کردن ظروف گیاهی به جای پلیمری بودند بخشی از هزینه این ظروف پرداخت می‌شد که استقبال خوبی نیز صورت گرفت اما در مجموع می‌توان گفت با توجه به حجم بالای استفاده از این ظروف در ایام محرم مقدار برنامه‌ریزی شده ناچیز بوده ولی به عنوان یک اقدام فرهنگی اثرگذار بوده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ادامه با بیان اینکه ظروف پلیمری برای بازگشت به طبیعت بالغ بر 300 سال زمان نیاز دارند، گفت: اگر بتوانیم این ظروف را حذف و ظروف گیاهی را جایگزین کنیم هم موادی قابل بازیافت استفاده خواهد شد و هم این مواد به محیط زیست برمی‌گردد.
میرابراهیمی تصریح کرد: البته با توجه به قیمت‌های بالای ظروف گیاهی نیاز به حمایت‌هایی در این زمینه وجود دارد تا برای هیئات قیمت تمام شده معقول باشد و تلاش کردیم مابه‌التفاوت قیمت ظروف پلیمری و گیاهی را جبران کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در این طرح حدود 50 درصد قیمت‌ها توسط سازمان مدیریت پسماند پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه همکاری با شورای هیئات مذهبی داریم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به افزایش شدید قیمت ظروف یکبارمصرف، از برنامه‌ریزی برای حمایت از توزیع یک میلیون ظرف یکبارمصرف گیاهی در هیئات خبر داد و گفت: شاید این عددی نباشد ولی سعی داریم فرهنگی ایجاد شود که هیئاتی که در کارهای خیر سهیم هستند و می‌خواهند عزاداری در خور شان امام حسین(ع) داشته باشند به نحوی مدیریت هزینه داشته باشند تا حداقل اطعامی که انجام می‌شود، سالم و حافظ محیط زیست باشد.
باید گفت که برگزاری مراسمات عزاداری در این ایام و توزیع نذورات بین مردم کار بسیار شایسته و پسندیده‌ای است اما عزاداران و مسئولان هیئات باید توجه داشته باشند که در کنار انجام این کار حسنه، ابعاد زیست محیطی را نیز اندیشیده و با کمی حساسیت نسبت به محیط زیست و با مدیریت هزینه اقدام لازم در خصوص عدم استفاده از ظروف پلیمری را انجام دهند.
شاید اگر مدیریت هزینه‌ها صورت گیرد مابه‌التفاوت جایگزینی این ظروف آنقدر قابل توجه نباشد اما در بعد اجتماعی می‌تواند در حفظ محیط زیست اثرات چشم‌گیری بگذارد. انتظار این است که همانطور که مجالس امام حسین(ع) مروج فرهنگ‌های اصیل اسلامی و دینی است در زمینه فرهنگ شهروندی نیز تبلیغات موثری صورت گیرد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 69331

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/69331/توزیع-یک-میلیون-ظرف-گیاهی-بین-هیئات-حفظ-محیط-زیست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir