کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غم قم بر داغ سنگین عاشورا/به آسمان بنگر! ما رأیت إلا سر...

خبرگزاری فارس , 29 شهريور 1397 ساعت 19:25

امروز قم صحنه نمایش عشق و علاقه شیفتگان اهل بیت(ع) در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) بود. عزاداران در حالی که بر سر و سینه خود می‌زدند با ورود به حرم کریمه اهل بیت(ع) ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان دادند.


به گزارش قم نیوز تلاش اباعبدالله الحسین(ع) برای جلوگیری از خونریزی مسلمانان مؤثر واقع نشد و دشمن به هر طریقی عزم جنگ را در سر می‌پروراند و بر ضلالت و گمراهی خود تأکید داشت و آرامش و سازگاری را با روحیه خود سازگار نمی‌دیدند.

حر در این مسیر حقیقت‌خواهی سپاه حسین بن علی(ع) را درک کرد و به سوی سپاه این امام بزرگوار رهسپار شد و حلاوت شهادت را چشید.

عاشورا روز سربلندی سپاه امام حسین(ع) و نمایان شدن چهره پلید یزدیان است. یاران با وفای امام در نبردی نابرابر بدون تردید و محکم ایستادند و دشمن را در برابر چنین روحیه محکمی ناامید کردند به طوری که بدخواهان اوج کینه و دشمنی خود را نمایان کردند.

به نام نامی سر، بسمه‌ تعالی سر
بلندمرتبه پیکر، بلندبالا سر

فقط به تربت اعلات، سجده خواهم کرد
که بنده‌ی تو نخواهد گذاشت، هرجا سر

قسم به معنی لا یمکن الفرار از عشق
که پر شده است جهان، از حسین سرتاسر

نگاه کن به زمین! ما رأیت إلا تن
به آسمان بنگر! ما رأیت إلا سر

شهر قم به مناسبت ماه حزن و اندوه محرم یکپارچه سیاهپوش شده و شاهد برگزاری مراسم‌های عزاداری در هیئت‌ها، تکایا، مساجد و بیوت مراجع و علما هستیم.

مجاوران و زائران همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی با شرکت در هیئت‌ها و دسته‌ها بر سر و سینه خود زده و با زنجیرزنی و اشک دیده اوج ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان می‌دهند.

عزاداران ضمن اینکه بر سر و سینه خود می‌زنند با فریاد «وای حسین کشته شد» به حرم کریمه اهل بیت(س) وارد می‌شوند تا در غم از دست دادن پسر فاطمه(س) اعلام همدردی کنند.

زائران و مجاوران شهر کریمه(س) همزمان روز دهم محرم با سردادن نواهای غم انگیز به سوگواری و عزاداری پرداختند.

دسته‌های عزاداری که از صبح عاشورا در خیابان‌های منتهی به حرم  حضرت معصومه(س) و امامزادگان مشغول عزاداری هستند به تدریج به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت می‌کنند تا ضمن ارادت به کریمه اهل بیت(س) در غم این مصیبت جانکاه با امام زمان(عج) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اعلام همدردی کنند.

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

امروز قم بار دیگر حال و هوای عاشورا را تجربه کرد. پیر و جوان در با شرکت در دسته‌های عزاداری بر سر و سینه خود زدند و از غم این مصیبت خروشی زینبی را از خود بر جای گذاشتند تا رضایت حضرت ولی عصر(عج) را کسب کنند.

هوای حرم دارم ز عشق تو سرشارم فدای تو ای یارم
حسین جان
قیامت شده عالم عوض کرده‌ای حالم تو دادی پر و بالم
حسین جان

هنوز غم از دست دادن حسین بن علی(ع) در سینه‌های مؤمنان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داغ است که چنین شوری در دل آنها ایجاد کرده که اینگونه در این مصیبت بی‌قرار هستند.

دستگاه‌های مختلف آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس در خیابان‌هایی که دسته‌های عزاداری در حال برپایی است مستقر و آماده‌باش هستند تا در مواقع لزوم به خدمت‌رسانی بپردازند.

با نزدیک شدن به ظهر عاشورا عزاداران خود را برای شرکت در نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز ظهر عاشورای حسینی آماده کردند.

مراسم شام غریبان  نیز همزمان با غروب عاشورا در قم برگزار می‌شود و مردم متدین ضمن روشن کردن شمع‌ها و به آتش کشیدن نمادین خیمه‌ها به یاد مظلومیت اسرا و بازماندگان عاشورا اشک ماتم از دیده جاری کرده و زیارت عاشورا را زمزمه می‌کنند و فریاد «یا زینب(س)» و «یا حسین(ع)» سر می‌دهند.

اینجا همه عاشق حسین(ع) هستند و برای پرواز در حریمش آماده هستند و تنها جرقه‌ای کافی است تا اوج وفاداری را به نمایش بگذارند و بر بال شجاعت و دلاورمردی عروج را تجربه کنند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 69338

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/69338/غم-قم-داغ-سنگین-عاشورا-آسمان-بنگر-رأیت-إلا-سر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir