کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گل به خودی مسؤولان صبا را بعد از 10 سال نابود کرد

خبرگزاری فارس , 3 مهر 1397 ساعت 13:11

تيم فوتبال صباي قم با سابقه حضور در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا با گل به خودي مسوولان استان قم بعد از 10 سال نمايندگي اين استان در سطح اول فوتبال ايران عملا نابود شد.


به گزارش قم نیوز تیمی که از سال 1383 با نام صباباتری با بزرگان فوتبال ایران در لیگ برتر فوتبال ایران حضور داشت و بعد از سه فصل نمایندگی تهران در لیگ برتر، از فصل 88 – 1387 جام خلیج‌فارس نماینده استان قم در لیگ برتر شد، به دست قمی‌ها نابود شد.

این تیم در زمان انتقال از وزارت دفاع به استانداری قم، از صباباتری به صبای قم تغییر نام داد و 9 فصل متوالی با هر شرایطی که داشت به نمایندگی از استان قم در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران یعنی لیگ برتر جام خلیج‌ فارس به میدان رفت اما اکنون تنها خاطره‌ای از صبا در ذهن‌ها باقی مانده و این هنر مسوولان استان قم است.

 

پایان 10 سال حضور صبای قم در سطح اول فوتبال ایران

موضوع نابودی صبا داستان بلندی دارد که تمام قمی‌ها هم علاقمندان به فوتبال و طرفداران صبا و هم کسانی که منتقد و منتظر نابودی این تیم بودند به خوبی از آن آگاهی دارند، صبا بعد از 9 سال نمایندگی فوتبال قم در لیگ برتر و یک سال حضور در لیگ دسته اول جام آزادگان سرانجام در مهر ماه سال 1397 به دست فراموشی و نابودی سپرده شد.

صبا که متولی آن استانداری قم است بعد از سقوط از بازی‌های فصل 96 – 1395 لیگ برتر ایران و تداوم ناکامی‌های خود به دلیل بی‌تدبیری و ضعف مدیریت خود در فصل 97 – 1396 لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور، امسال باید در فصل 98 – 1397 لیگ دسته دوم ایران به میدان می‌رفت اما متولیان این تیم در قم آنقدر نسبت به این سرمایه بزرگ ورزش قم بی‌تفاوتی به خرج دادند تا اینکه صبا از فوتبال ایران کنار گذاشته شد.

 

غیبت صبا در فصل جدید لیگ آزادگان

این در حالی است که بازی‌های فصل 98 – 1397 لیگ دسته دوم فوتبال ایران از نیمه شهریور ماه آغاز شده و صبای قم باید در هفته نخست به مصاف تیم مس شهر بابک می‌رفت اما در این دیدار غیبت کرد تا سازمان لیگ تنها یک هفته به صبا برای ادامه حضور در لیگ دسته دوم فرصت بدهد.

با توجه به اینکه بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت این سرمایه بزرگ ورزش قم از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده و مدیریت می‌شد، صبا اصلا تشکیلاتی نداشت که از هفته دوم رقابت‌های این فصل لیگ دسته دوم جام آزادگان به میدان برود، به همین دلیل در بازی دوم نیز غیبت کرد.

 

ضعف مدیریت و نداشتن حامی مالی در صبا

صبای قم راهی را ادامه داد که پیش از این تیم‌های لیگ برتری دیگری نیز شهید قندی یزد، شهرداری بندرعباس، راه‌آهن تهران و نفت تهران در پیش گرفته بودند، تیم‌هایی که مشکل بزرگشان ضعف مدیریت و نداشتن حامی مالی بود و برای همیشه نام آنها در فوتبال ایران به خاطره‌ها پیوست.

صبای قم در هفته دوم رقابت‌های این فصل لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه‌های ایران حضور پیدا نکرد تا کمیته مسابقات لیگ دسته دوم این تیم را همانند راه‌آهن تهران که وضعیتی مشابه داشت، عملا از بازی‌های فصل 98 – 1397 لیگ دسته دوم جام آزادگان کنار گذاشته شد.

 

پرونده صبا روی میز مراجع ذی‌صلاح

غیبت صبای قم در مصاف هفته دوم با تیم بعثت کرمانشاه منجر به این شد که کمیته مسابقات سازمان لیگ، صبا را از جدول مسابقات کنار ‏گذاشته و این تیم را به سقوط به دو رده پائین‌تر فوتبال باشگاهی ایران محکوم کند، ضمن اینکه پرونده صبا برای گرفتن تصمیم‌های بعدی به مراجع ذی‌‏صلاح ارجاع خواهد شد.

 

شفیعی‌راد: صبا به 2 دسته پائین‌تر رقابت‌های باشگاهی سقوط کرد

مسوول کمیته مسابقات لیگ دسته دوم سازمان لیگ فوتبال ایران در این خصوص اظهار کرد: در هفته نخست بازی‌ها سه مسابقه برگزار نشد که دلیل عدم برگزاری دو بازی، تشکیل نشدن پرونده تیم‌های راه‌آهن تهران و صبای قم بود، ضمن اینکه در هفته دوم‌ نیز شرایط دو تیم راه آهن و صبا تکرار شد.

مهرداد شفیعی‌راد خاطرنشان کرد: برای تعیین وضعیت نهایی دو تیم راه‌آهن و صبای قم منتظر گزارش نماینده فدراسیون فوتبال هستیم، ضمن اینکه سازمان لیگ دسته دوم نیز گزارش خود را به کمیته انضباطی ارسال کرده، با این حال چیزی که قطعی شده این است که هر تیمی در دو مسابقه متوالی خود برابر حریفان به میدان نرود به دو رده پائین‌تر سقوط کرده و از جدول مسابقات کنار گذاشته می‌شود.

 

بسته شدن پرونده 15 ساله حضور صبا در فوتبال ایران

به همین سادگی پرونده تیمی که 15 سال در سطح اول رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران حضور داشت و 13 سال در لیگ لیگ برتر به میدان رفته، یک بار قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شده، عنوان قهرمانی سوپر جام فوتبال ایران را یدک می‌کشد و سه دوره نماینده ایران در لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های آسیا بوده، با بی‌توجهی مسوولان استان قم برای همیشه بسته شد.

حالا دیگر فقط نامی از صبا در تاریخ فوتبال ایران باقی مانده و صبا برای همیشه از ذهن‌ها خارج شد، تیمی که در 9 سال نمایندگی فوتبال قم در لیگ برتر باشگاه‌های کشور دو بار تا نیمه نهایی جام حذفی پیش آمد، یک بار در سال 1391 رتبه چهارم لیگ برتر را در قم کسب کرد و به لیگ قهرمانان آسیا رفت.

==============

گزارش از رضا جعفری

==============

انتهای پیام / 138


کد مطلب: 69496

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/69496/گل-خودی-مسؤولان-صبا-بعد-10-سال-نابود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir