سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۶
کد مطلب : 69524
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
استاد دانشگاه سئول کره جنوبی؛

جوامع شرقی به شدت تحت تأثیر تفکرات مدرن غربی است

قم نيوز : در عصر کنونی جوامع شرقی به شدت تحت تأثیر تفکرات مدرن غربی است که ارزش های دینی و مذهبی را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ نهادینه سازی احترام به پدر و مادر عنصر مهمی است که تأثیرات فراوانی را در مقابله با تهاجمات فرهنگ غربی می تواند داشته باشد.
جوامع شرقی به شدت تحت تأثیر تفکرات مدرن غربی است
جوامع شرقی به شدت تحت تأثیر تفکرات مدرن غربی است
به گزارش قم نیوز پروفسور سانگ دو کیم، استاد دانشگاه کوریو سئول کره جنوبی، پیش از ظهر امروز در نشست چالش ها و راهکارهای علمی برای حفظ سنت ها در حوزه خانواده از منظر شرقی، که در موسسه آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعه المصطفی در قم برگزار شد، چالش های امروز خانواده در کشور کره را یکی از مسائل مهم اجتماعی این کشور دانست

وی با اشاره به این که فرهنگ، ارزش ها و نگرش های متفاوتی میان دو کشور ایران و کره جنوبی وجود دارد، اظهار داشت: با نگاهی عمیق می توان تفاوت فرهنگ قابل توجهی را در میان مناطق مختلف یک کشور می تصور کرد.

وی با اشاره به این که  انسان در برخورد با مسائل مختلف حوزه های اجتماعی، تنها از نگاه بخشی می تواند استفاده کند، خاطرنشان کرد: در برخورد با جوامع انسانی و تجزیه و تحلیل فرهنگ ها، نمی توان گزاره های مطلقی مانند آنچه در علوم طبیعی است، را مورد توجه قرار داد.

استاد تمام دانشگاه کوریو سئول، با بیان این که در تحلیل فرهنگ ها، نگاه ایده الیستی و رئالیستی مورد توجه قرار می گیرد، ابراز داشت: جامعه کره در حوزه خانواده با بحرانی عمیق مواجه است که برخی جامعه شناسان نگاهی آرمان گرایانه به این موضوع داشته، چشم خود را بر این معضلات بسته اند.

وی با بیان این که متاسفانه نسل جوان امروز کره جنوبی علاقه ای به بچه دار شدن ندارد و این موضوع به بحرانی برای تشکیل خانواده تبدیل شده است. تصریح کرد: کاهش چشم گیر موالید در ده های اخیر، نشان دهنده عمق بحرانی است که در حوزه خانواده این کشور وجود دارد.

استاد دانشگاه سئول کره جنوبی در ادامه به توجیهات جوانان کره برای مقابله با فرزندآوری اشاره نمود و اذعان داشت: رقابت های شدید اقتصادی در میان مردمان سرزمین کره، مهمترین بهانه برای مقابله با فرزندآوری در این سرزمین است؛

سانگ دو کیم افزود: علی رغم معجزه اقتصادی که در دهه های اخیر در کشور کره جنوبی به وجود آمده است؛ این سرزمین با بحران عمیق اخلاقی در حوزه های اجتماعی به ویژه خانواده روبرو شده است.

وی با اشاره به این که جامعه شناسان با چشم پوشی بر واقعیات اجتماعی کره جنوبی و با نگاه های ایده آلیستی جامعه این کشور را جامعه ای جمع گرا و اجتماعی معرفی می کنند، در حالی که کاهش چشم گیر تولید مثل و فرزنداوری در این سرزمین تناقضات فراوانی را با یافته های جامعه شناسان ایجاد نموده است.

رئیس دپارتمان زبان شناسی و فرهنگ شناسی دانشگاه کره، ضعف شدید نقش دین در حوزه جامعه شناسی و ارتباط آن با عرصه خانواده را یکی از مشکلات بزرگ کره امروز دانست و یادآور شد: در جامعه کره همچنان ارزشهای اجتماعی خاصی وجود دارد که نشان دهنده پایداری ارزش های اخلاقی پیشین است.

وی با اشاره به این که تناقض های زیادی میان فرهنگ پیشین و بومی سرزمین کره با فرهنگ غالب کنونی این سرزمین وجود دارد، خاطرنشان کرد: کره امروز، به عنوان جامعه شرقی در حال تغییر است؛ به گونه ای که ارزش های مذهبی بودیسیم و کنفسیوس در این سرزمین در مقایسه با سی سال پیش متحول شده است.

استاد دانشگاه کوریو سئول کره جنوبی، با اشاره به این که در رویکردهای مدرن و سنت گرایانه جامعه کره، افکار مختلفی با هم زندگی  می کنند، یادآور شد:  یکی از معضلاتی اجتماعی کشور کره، تضادهایی است که در تفکر مذهبی، سنت های دینی با قوانین و واقعیات موجود وجود دارد.

وی ادب و احترام به بزرگترها را یکی از برجسته ترین مولفه های مذهبی و دینی مغفول در جوامع مدرن امروزی دانست و اذعان داشت: احیای خانوده و استحکام بخشی به نهان خانواده اساسی ترین راه حل مقابله با بحران های اجتماعی کنونی کشور کره به شمار می رود.

پرفسور سانگ دوکیم با بیان این که سنت های خوب کشورهای شرقی به شدت در حال تضعیف شدن است، خاطرنشان کرد: در عصر کنونی جوامع شرقی به شدت تحت تأثیر تفکرات مدرن غربی است که ارزش های دینی و مذهبی را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ نهادینه سازی احترام به پدر و مادر عنصر مهمی است که تأثیرات فراوانی را در مقابله با تهاجمات فرهنگ غربی می تواند داشته باشد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfjtdv.w6d10agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما